فروریزش دوباره زمین در خیابان مولوی تهران

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۴۱

درحالی که آذر ماه سال گذشته بخشی از زمین در خیابان مولوی دچار ریزش شد، روز گذشته هم برای دومین بار بخشی از این منطقه در محدوده مولوی بعد از میدان محمدیه دچار فروریزش شد.

در پی وقوع فروریزش در محدوده مولوی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از انسداد بخشی از خط ویژه مسیر غرب به شرق خیابان مولوی به دلیل نشست زمین خبر داد.

سرهنگ محمد رازقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تردد در مسیر شرق به غرب درحال انجام است، گفت: با توجه به محدودیت اعمال شده در مسیر غرب به شرق خیابان که مربوط به ترددهای اتوبوس تندرو است، اتوبوس‌ها از مسیر جایگزین خیابان مولوی، خیابان رییس عبداللهی، خیابان صاحب جم، خیابان انبارگندم، خیابان ری، میدان قیام و خیابان مولوی تردد خواهند کرد.

اگرچه وقوع این فروریزش، تلفات جانی به دنبال نداشته اما تکرار دوباره نشست زمین در این منطقه نگران‌کننده است و بررسی درباره علل وقوع تکرار ریزش را می‌طلبد. علیرضا نوذری‌پور، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران در گفت‌وگو با «میزان» درخصوص فروریزش خیابان مولوی گفت: طبق گزارشات تاسیسات تنها یک لوله در بیمارستان اکبرآبادی در محله مولوی دچار شکستگی شده و هیچ گزارشی از فروریزش در تاسیسات دیده نمی‌شود.

او افزود: این اتفاق قطعا از ناحیه تاسیسات ما نبوده و این مساله هیچ ارتباطی با تاسیسات آبی ندارد. قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب تهران در تشریح جزئیات این حادثه اعلام کرد: در اثر بارندگی و آب‌ شکستگی مقابل بیمارستان اکبرآبادی شاهد ریزش زمین در این منطقه بودیم که بر اثر آن لوله انشعاب بیمارستان آسیب دید. در این میان اگرچه این مقام مسوول علت فروریزش زمین در این منطقه را به بارندگی و آب شکستگی مقابل بیمارستان اکبرآبادی مربوط می‌داند اما نگاهی به اخبار حوزه شهری طی یکی دو سال گذشته نشان می‌دهد که در این مدت پایتخت چندین بار حادثه فروریزش را به خود دیده است. داستان فروریزش‌های رخ داده در تهران به فروریزش خیابان پیامبر در شهران بازمی‌گردد البته پس از آن در چندین نوبت فروریزش‌هایی در مترو قیام، ‌خیام و... به ثبت رسید اما نخستین فروریزش و خبرسازترین آن مربوط به ریزش زمین در خیابان پیامبر در ۲۸خرداد ماه سال 95 بود که در آن ریزش و نشست زمین باعث ترکیدگی لوله گاز و انفجار شد.

وقوع فروریزش‌های سریالی در تهران موجب شد، کمیته‌یی با دستور وزیر راه و شهرسازی و با حمایت کارگروه زلزله و رانش زمین در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تشکیل شود تا ضوابط لازم برای ساختمان‌سازی و ساخت برج‌های بلند در حریم قنوات را تدوین کند که پس از مدتی براساس تحقیقات انجام شده و پیگیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قانون منع ساخت و ساز در حریم قنوات در شورای عالی شهرسازی و معماری برای ایمن‌سازی مصوب شد اما تصویب این قانون راه را برای ساخت و سازهای بعدی مشکل می‌کند و تکلیف ساخت و سازهای انجام شده در حریم قنوات همچنان نامشخص است.   در این شرایط و با توجه به اهمیت وقوع فروریزش‌ها در پایتخت، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تحقیقی را در این زمینه آغاز کرد که براساس نتایج این تحقیق بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن هشدار درباره خطر و تهدیدهای«زمین ‌سست» در پایتخت دست‌کم 3منطقه شهر تهران شامل منطقه ۱۲، ۱۷و ۱۸ را به عنوان مناطق دارای ریسک بالا و کانون خطر در سریال فروریزش زمین معرفی کرد و در عین حال تاکید کرد با توجه به برآوردهای صورت گرفته، احتمال وقوع فروریزش‌های بعدی در صورت عدم چاره‌اندیشی موثر از سوی نهادهای متولی در شهر تهران در «سطح بالا» ارزیابی می‌شود.

یافته‌ها بر مبنای تحقیقات صورت گرفته از سوی بخش ژئوتکنیک و زیرساخت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص خطر فروریزش زمین برای شهر تهران حاکی است با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از فروریزش‌های ثبت نشده در شهر تهران مربوط به نیمه جنوبی شهر تهران به خصوص منطقه ۱۲ است، خطر فروریزش زمین در این منطقه حساس به «تهدیدی مضاعف» تبدیل شده است؛ به این معنا که خطر فروریزش گذشته از اینکه تمام مناطق شهر تهران را تهدید می‌کند برای منطقه ۱۲ نوعی تهدید مضاعف نسبت به سایر مناطق محسوب می‌شود؛ براساس این گزارش، رخداد مکرر فروریزش در منطقه ۱۲ شهر تهران به 3دلیل عمده ازجمله تراکم بالای جمعیت ساکن و کسبه، تراکم تردد در معابر منطقه همچنین تراکم ساختمان‌ها و مراکز با اهمیت زیاد همچون ساختمان وزارت خارجه، ساختمان مخابرات، کاخ دادگستری، مدرسه دارالفنون، ساختمان سازمان ثبت اسناد و املاک، باغ ملی، موزه عبرت و موزه ملی و... از اهمیت و درجه ریسک بالاتری در مقایسه با سایر مناطق شهر تهران برخوردار است.

 

ارسال نظر