تعدیل مواضع ترافیکی مدیریت شهری

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۳۹
تعدیل مواضع ترافیکی مدیریت شهری

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

روز گذشته اعضای شورای شهر تهران، ایراداتی که هیات تطبیق فرمانداری به لایحه ترافیک جدید تهران گرفته بود را مورد بررسی قرار دادند و این لایحه بعد از انجام اصلاحات در شورا مجددا به هیات تطبیق ارسال شد. در روند بررسی ایرادات فرمانداری تهران به مصوبه ترافیکی شورای شهر، برخی از این ایرادها با رای مثبت اعضا تغییر کرد و برخی دیگر نیز با پافشاری برخی اعضا مورد تاکید قرار گرفت. مهم‌ترین اصلاحات انجام شده را می‌توان رایگان شدن عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برای جانبازان 25درصد به بالا و همچنین درنظر گرفتن تخفیف 90درصدی هزینه ورود به طرح برای خبرنگاران برشمرد. در مصوبه شورای شهر هزینه‌یی که خبرنگاران سالانه برای ورود به طرح ترافیک پرداخت می‌کردند حدود 4 میلیون و 500هزار تومان برآورد شده بود، اما با این تغییر به کمتر از یک میلیون تومان خواهد رسید.  به‌گزارش «تعادل»، در جریان بررسی ایرادات فرمانداری تهران به لایحه طرح ترافیک، محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک پیشنهاداتی در این زمینه مطرح کرد. کاهش عوارض تردد خبرنگاران به یک‌دهم یکی از این پیشنهاد‌ها بود. وی با بیان اینکه فرمانداری در این مورد اشکال نگرفته بود، گفت: باتوجه به تعرفه این بند را اصلاح کرده و سهمیه خبرنگاران را به کف قیمت رسانده‌ایم، البته با اجازه آقای پورسیدآقایی که کاملا مخالف این مساله هستند.

تنها مخالف این پیشنهاد حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه بود که از اعضای شورا خواست روی مواضع خود بایستند. او گفت: مخالف این هستم که خبرنگاران را جزو 10درصد سهمیه ویژه ببینیم، چراکه تفاوتی میان خبرنگاران و جراحان نیست و چرا برای مثال جراحان نباید از این عوارض استفاده کنند. این اظهارنظر آقای رسولی ظاهرا نشان از این دارد که آشنایی چندانی با دستمزدهای این دو حرفه و نیز میزان تاثیرگذاری خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در ابعاد مختلف تصمیم‌گیری‌ها ندارد.  اما احمد مسجدجامعی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، در حمایت از خبرنگاران با اشاره به تاثیرگذاری خبرنگاران و رسانه‌ها در جریان امور، تخریب امامزاده عبدالله و نقش رسانه‌ها در ممانعت از روند تخریب را مثال زد و گفت: تخریب امور امامزاده عبدالله وقتی مورد توجه قرار گرفت و تاثیرگذار شد که جامعه خبری در آن ورود کردند وگرنه پیش از این آقای حبیب‌زاده در این رابطه تذکر داده بودند اما هیچ بازتاب خبری‌‌ نداشت. بنابراین خبرنگاران سزاوار این تخفیف ویژه هستند و فرماندار هم در این خصوص اعلام کرد که اگر شهرداری می‌تواند تغییرات جدید در مصوبه بدهد و این تغییرات را در جهت ارتقای مدیریت شهری می‌بینیم.

 شتاب کردیم، مقررات رعایت نشد

مسجدجامعی در پاسخ به بخش دیگری از صحبت‌های رسولی درخصوص اینکه طرح مصوب را نباید دوباره تغییر دهیم، ‌گفت: نباید به این نکته تاکید کنیم که چون طرحی را مصوب کردیم، دیگر تغییرناپذیر است ما براساس قوانین زمانی می‌توانیم سندی را اجرایی کنیم که مراحل خود را طی کرده باشد. طرح ما ملاحظات اجتماعی نداشت و باید بپذیریم فرمانداری تهران ملاحظات متفاوتی ازجمله ملاحظات اجتماعی را مدنظر قرار می‌دهد، ما باید شرایط زندگی مردم را درنظر بگیریم، درخصوص تصویب این طرح ما عجله داشتیم لذا برخی قواعد و قوانین را رعایت نکردیم.

حق‌شناس رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی نیز به‌عنوان موافق پیشنهاد گفت: خبرنگاران چشم و گوش جامعه هستند و با شفافیت و پاکدستی باید با فساد مقابله کرد. هاشمی رییس شورای شهر در واکنش به اظهارات حق‌شناس گفت: اگر آنها چشم و گوش هستند ما چه هستیم؟ حق‌شناس نیز پاسخ داد: ما قلبیم و این مسیر برای احقاق حقوق جامعه خبرنگاران باید طی شود. هنگام رای‌گیری نیز محسن هاشمی رییس شورای شهر با خنده اظهار کرد که چه کسی جرات دارد جلوی خبرنگاران رای ندهد. درنهایت این طرح با 3 مخالف و 15 موافق به تصویب رسید.

 بلیت مترو رایگان برای خبرنگاران

یکی دیگر از پیشنهادات علیخانی این بود که با گنجاندن تبصره‌یی به طرح ترافیک جدید به خبرنگارانی که از طرح ترافیک استفاده نمی‌کنند، کارت بلیت یک‌ساله رایگان حمل و نقل عمومی داده شود که این پیشنهاد هم با کسب اکثریت آرا رای آورد.

 تردد زوج و فرد رایگان شد

پیشنهاد حذف محدوده زوج و فرد از جدول قیمت‌گذاری و اضافه شدن آن در قالب تبصره یکی دیگر از پیشنهادات کمیسیون حمل و نقل بود. در مصوبه پیشین شورا، شورای شهر بدون آنکه پرداخت عوارض از محدوده زوج و فرد در شورای ترافیک تهران تصویب شده باشد برای ورود به آن عوارض تصویب کرده بود.  حسن رسولی به‌عنوان یکی از مخالفان حذف عوارض از محدوده زوج و فرد گفت: وقتی در بحث طرح زوج و فرد ورود کردیم، می‌خواستیم پیغامی به شهرداری دهیم و هیات تطبیق حق ندارد در وظایف شورای شهر دخالت کند. درنهایت این پیشنهاد نیز با اکثریت آرا رای آورد و عوارض تعیین شده برای ورود به محدوده زوج و فرد از مصوبه شورا حذف شد.

 سیاست‌گذاری بدون مغایرت قانونی

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز که در صحن شورا حضور داشت با تاکید بر اینکه هیچ یک از اصلاحات فرمانداری مستندی مبنی بر خلاف قانون بودن مصوبه شورای شهر تهران ندارد، تصویب این طرح را از افتخارات شورای پنجم دانست.  به گفته پورسیدآقایی هیچ یک از اصلاحات فرمانداری مستند قانونی ندارد و هیچ یک از بندهای طرح ترافیک جدید مستندی مبنی بر خلاف قانون بودن آنها موجود نیست. در مورد بندهایی همچون تخفیف برای ایثارگران هم برابر ضوابط، وزارت کشور مسوول ایجاد هماهنگی است تا آن بخشی از پول طرح ترافیک که توسط شهرداری تهران تخفیف داده نمی‌شود توسط نهاد ذی‌ربط داده شود. در حقیقت اصلاحاتی که فرمانداری بر طرح ترافیک جدید وارد کرده است، سیاست‌گذاری است اما مغایرت قانونی وجود ندارد.

وی افزود: درخصوص ضریب کاهشی برای اقشار خاص همچون خبرنگاران، بیماران خاص و... نیز موضوعی توسط فرمانداری مطرح نشده بلکه نظر کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش تغییر کرده است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر چه ضریب کاهشی بیشتری درنظر گرفته شود، فشار حذف رانت در طرح را افزایش می‌دهیم. برای مثال اگر برای خبرنگاران یا بیماران خاص ما به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر ضریب کاهشی حداکثری را اعمال کنیم، قطعا عده‌یی دیگر نمی‌توانند این طرح را دریافت کنند، چراکه خود شورا برای ما درخصوص واگذاری طرح ترافیک، سقف تعیین کرده است. بنابراین اگر شورا قرار است که تخفیفات را افزایش دهد، بهتر است به‌صورت یک‌جا از ۵۰درصد به ۱۰درصد کاهش ندهد و در حد ۲۵درصد میزان پرداختی را نگه دارد.

یکی از نکات قابل‌توجه جلسات شورای شهر پنجم تعدد تذکرات آیین‌نامه‌یی و نحوه رای‌گیری و بررسی طرح‌ها و لوایح است که نمونه بارز آن را در بررسی بودجه سال 97 شاهد بودیم. روز گذشته نیز محسن هاشمی اصرار داشت که بعد از مطرح شدن پیشنهادها و صحبت درباره آنها باید کلیات پیشنهادهای کمیسیون حمل و نقل رای‌گیری شود اما مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا معتقد بود وقتی مصوبه‌یی به شورا بازمی‌گردد، رای‌گیری برای کلیات، دیگر معنی ندارد، چراکه ممکن است مواردی که محل اشکال است برخی مورد تایید یک عضو باشد و برخی دیگر با آن مخالف باشند.

 

ارسال نظر