پرونده بودجه 97 شهرداری تهران بسته شد

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۴۵

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

سرانجام روز گذشته‌ بودجه شهرداری تهران با رقمی معادل 17هزارو 430میلیارد تومان به شورای شهر تهران تصویب رسید.

بعد از اتمام جلسه محسن هاشمی رییس شورای شهر با بیان اینکه شورای شهر تهران توانست پیش از موعد مقرر نسبت به بررسی بودجه 97 شهرداری اقدام کند، گفت: از رییس اداره مصوبات درخواست دارم که هر چه زودتر نامه بودجه را آماده کند. به گفته هاشمی با اتمام بررسی بودجه 97 شهرداری، کلیات آن برای بررسی به فرمانداری ارسال و در صورت تصویب برای اجرا به شهرداری ابلاغ می‌شود.

بررسی بودجه پیشنهادی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران آخرین بخش از بودجه بود که برای رای‌گیری به صحن شورای شهر تهران آمد و رییس شورای شهر تهران در تشریح آن گفت: بودجه مرتبط با این بخش در حدود 5هزار و 100میلیارد تومان است که پس از رسیدگی به بندهای آن در کمیسیون‌ها و نیز کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر برای جمع‌بندی به کمیسیون تلفیق شورا ارائه شد که پس از بررسی جامع نظرات در این کمیسیون به صحن شورا ارسال شد.

به گزارش «تعادل» در جریان بررسی بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری اعضا پیشنهاداتی مطرح کردند که برخی از آنها با موافقت سایر اعضا به تصویب رسید.

 اختیار شهرداری در فروش املاک محدود شد

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره 20 بودجه مبنی بر نظارت شورا بر فرآیند فروش و تهاتر املاک ارائه داد.  متن پیشنهادی سالاری مبنی بر اینکه «شهرداری تهران مکلف است، لیست اطلاعات تمام املاک و اراضی که قصد فروش و تهاتر دارد را برای کسب مجوز به شورای شهر ارائه دهد و پس از تصویب اقدام کند» مورد تصویب شورای شهر قرار گرفت.

گفتنی است، در طول دوره مدیریت شهری گذشته با واگذاری تمام اختیارات شورا در موارد اینچنینی به شهرداری، عملا شورای شهر به انفعال تمام رسیده بود و هر بار که اخباری مبنی بر فروش و تهاتر املاک و اراضی یا واگذاری آن به اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات و سازمان‌ها پیش می‌آمد، معلوم می‌شد شورا در فرآیند این تصمیم‌گیری حضور نداشته است.

لازم به ذکر است با تصویب این تبصره شهرداری مکلف است، لیست اطلاعات تمام املاک و اراضی که قصد فروش و تهاتر دارد را به شورای شهر ارسال کند و پس از بحث و بررسی و تصویب شورا مجاز به فروش و تهاتر خواهد بود و این روند موجب می‌شود فساد و رانت در نحوه و میزان فروش به‌شدت کاهش یابد.

زهرا صدراعظم‌نوری رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر نیز پیشنهادی در خصوص حفظ باغات کن ارائه کرد و گفت: باغات کن تنها باغات به هم پیوسته شهر است بر همین اساس اختصاص 50میلیارد تومان برای تملک و ساماندهی باغات از محل ردیف املاک پیشنهاد می‌شود که پیشنهاد وی با رای اکثریت آرا تصویب شد.

 در ادامه الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر نیز پیشنهاد داد که از محل ردیف‌های هزینه‌یی تملک و دارایی‌های سرمایه‌یی مبلغ 2میلیارد تومان برای احیا و مرمت آرامستان‌های تاریخی و محلی شهر تهران در نظر گرفته شود. این پیشنهاد نیز با اکثریت آرا به تصویب رسید و 2میلیارد تومان برای ساماندهی آرامستان‌های قدیمی اختصاص داده شد.

الهام فخاری همچنین پیشنهاد ساماندهی دستفروشان با برداشت از اعتبار رفع سد معبر را عنوان کرد و گفت: برای حمایت از تشکل‌های اجتماعی و تعاونی با موضوع «ساماندهی شرایط دستفروشی و بساط‌گستری در راستای کاهش عرصه‌های دستفروشی در گذرهای شهری» پیشنهاد می‌کنیم، بخشی از هزینه‌های پیمانکاران سازمان رفع سد معبر جهت ساماندهی و بهسازی به روش تشویقی برای دستفروشان صرف شود. مبلغ پیشنهادی ما هم 3میلیارد تومان است.

فخاری با بیان اینکه ردیف پیشنهادی دستمزد سازمان رفع سد معبر هم نیست، تاکید کرد: «این پیشنهاد در هزینه‌های پیمانکاری است. موضوع این است که به جای روش‌های خشن‌ و تنبیهی برای ساماندهی شهر روش‌های سازنده در پیش بگیریم، با روش‌های گذشته تاکنون آن سامانی که مردم انتظار داشتند به نحو مطلوب اتفاق نیفتاده است. مبلغ 3میلیارد تومان یک‌درصد از هزینه‌هاست که می‌تواند صرف ساماندهی و بهسازی به روش تشویقی دستفروشان شود، آن هم در محدوده‌ها و محیط‌هایی که رقابت منفی حرفه‌یی و اقتصادی با کسبه و پرداخت‌کنندگان مالیات هم ایجاد نشود. این پیشنهاد نیز با 17رای موافق و 2رای مخالف به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

 تخصیص بودجه برای سامانه هشدار سریع زلزله

مجید فراهانی رییس کمیته بودجه و نظارت نیز پیشنهاد داد تا بودجه‌یی برای راه‌اندازی سامانه هشدار سریع زلزله پیش‌بینی شود. به گفته فراهانی از آنجایی که بودجه ساخت و تجهیزات اسکان اضطراری در بودجه سال٩٧ از 7میلیارد تومان به صفر رسیده نیاز است تا از محل بودجه زیباسازی این مبلغ اختصاص داده شود.  وی ادامه داد: برای راه‌اندازی سامانه هشدار سریع زلزله باید اعتبار 8 میلیارد تومان در بودجه ٩٧ قرار گیرد؛ در این سامانه دو دقیقه قبل از زلزله مردم از طریق اپلیکیشن موبایلی مطلع و آب، برق و گاز به صورت خودکار قطع می‌شود. این پیشنهاد برای بررسی دقیق به کمیسیون برگشت داده شد تا محل اعتبار آن مشخص شود.

  از تضعیف مدیریت شهری بپرهیزید

طی چند روز اخیر شایعاتی در خصوص ناتوانی شهردار و استعفای وی توسط جریان‌های مخالف در برخی رسانه‌ها منتشر شد که اعضای شورا و خود شهردار نیز طی روزهای گذشته نسبت به این هجمه‌ها واکنش نشان دادند. روز گذشته نیز در ابتدای جلسه محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با اشاره به برخی شایعه‌سازی‌ها گفت: اکنون حدود 6ماه از آغاز مسوولیت محمدعلی نجفی در شهرداری تهران می‌گذرد، نه شورای شهر و نه شهردار، منکر وجود ضعف و کاستی و نواقص در اداره شهر نیستند، اما باید توجه کرد که مسیر برطرف کردن این نواقص و کاستی‌ها، تقویت و حمایت بیشتر از مدیریت شهری است نه تضعیف و متزلزل کردن آن.

هاشمی از همه جریان‌های سیاسی و رسانه‌ها خواست با توجه به شرایط دشوار فعلی شهرداری که با کمبود نقدینگی و مشکلات جدی مواجه است، از هرگونه شایعه‌سازی، تضعیف و متزلزل کردن مدیریت شهری بپرهیزند. وی تاکید کرد: البته این به معنای نادیده گرفتن مشکلات و نواقص نیست، بلکه تبدیل رویکرد مخرب و شایعه‌ساز به انتقاد سازنده و ارائه پیشنهادات مفید برای بهبود وضعیت شهر و تامین رضایت بیشتر شهروندان است.

بعد از اینکه طرح ترافیک جدید شهرداری توسط فرمانداری رد شد، رییس شورای شهر تهران از بررسی اعتراضات فرمانداری در خصوص طرح ترافیک خبر داد. وی در این باره به خبرنگاران گفت: دقت داشته باشید که طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران به وزارت کشور پیشنهاد داده شده و این طرح در شورای ترافیک کشور با حضور همه مسوولان دخیل در این امر بررسی شده و حالا مصوبه وزارت کشور را دارد. وی با اشاره به اینکه در واقع طرح جدید ترافیکی مصوب وزارت کشور است و تنها عوارض آن در شورای شهر بررسی شده است، گفت: این دو مطلب نباید خلط شود.  وی با بیان اینکه فرمانداری در خصوص عوارض طرح ترافیک ایراداتی گرفته، گفت: 10 روز فرصت داریم به ایرادات فرمانداری تهران پاسخ دهیم و درجلسه آتی یعنی روز یک‌شنبه این مساله بررسی خواهد شد.

 حیاط‌خلوت‌ها در بودجه 97 بسته شد

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بودجه سال 97 حیاط‌خلوت‌ها بسته شد و فعالیت‌ها شفاف می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ایراد کمیته انطباق فرمانداری تهران به مصوبه طرح ترافیک سال 97 اظهار داشت: کمیته انطباق 6 ایراد به مصوبه طرح ترافیک سال 97 داشته است و در جلسه آینده این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ایرادی که به این مصوبه گرفته شده در مرحله اول شکلی بوده است و اعلام کرده‌اند که تعداد آرا و حاضرین در جلسه قید شود.  اعطا ادامه داد: اصل طرح ترافیک در شورای ترافیک به تصویب رسیده است و شورای شهر تهران در بحث عوارض وارد شده که اخیرا در موضوع عوارض نیز کمیته انطباق 5 اشکال گرفته است.  سخنگوی شورای شهر تهران درباره بودجه سال 97 شهرداری تهران نیز اظهار کرد: در بودجه سال 97 حیاط‌خلوت‌ها بسته شد و عملا دیگر اقداماتی که در گذشته صورت گرفته است، اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: به حمل‌ونقل عمومی نیز در بودجه سال آینده توجه ویژه‌یی شده است و در سال‌های قبل ردیف‌های بودجه به تفسیر مورد بحث قرار نمی‌گرفت اما امسال به تفسیر مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

ارسال نظر