گلایه معاون شهردار از تغییر بودجه 97 تهران

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۰:۲۴:۰۵
کد خبر: ۱۱۶۹۹۰

گروه راه و شهرسازی|

روز گذشته اعضای شورای شهر تهران در ادامه بررسی لایحه بودجه، ردیف‌های بودجه 6 حوزه ماموریتی شهرداری تهران را بررسی کردند. در ابتدای جلسه روز گذشته که در دو نوبت صبح و عصر به‌صورت فوق‌العاده برگزار شد، اعضا کاهش 4درصدی بودجه هوشمند‌سازی را تصویب کردند. مجید فراهانی رییس کمیته بودجه، درخصوص بررسی ردیف‌های بودجه هوشمند‌سازی شهر گفت: شهرداری تهران در لایحه بودجه خود پیشنهاد داده بود که برای هوشمند‌سازی حدود 7000میلیارد تومان بودجه تخصیص یابد اما در تغییراتی که در کمیسیون رخ داد و همچنین تغییراتی که روز سه‌شنبه درخصوص کاستن بودجه هوشمندسازی و اضافه کردن آن به بخش حمل‌ونقل رخ داد، باید عنوان کنم که حدود 4درصد از ردیف‌های بودجه هوشمند‌سازی شهر کم شده است.

وی با بیان اینکه حدود 283 میلیارد تومان از بودجه هوشمند‌سازی شهر کم شده است، گفت: ‌حالا بودجه باقی‌مانده 6708 میلیارد تومان شده است و سعی کردیم این کاهش را از ردیف‌هایی انجام دهیم که تاثیر کمتری بر ماموریت شهر دارد. پرداخت دیون خط قرمز ماست و تا آنجا که توانستیم به ردیف پرداخت دیون در هوشمند‌سازی دست نزدیم. ردیف‌های بودجه شهرداری در حوزه هوشمندسازی شهر بدون مخالف و پیشنهادی به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

به گزارش ایسنا، از دیگر مصوبات روز گذشته شورای شهر تهران، اختصاص 187 میلیارد تومان دیگر به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تبدیل موتورهای بنزینی به برقی و 200 میلیون تومان برای توسعه دوچرخه‌سواری بود. محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورا و در بررسی ردیف‌های بودجه حوزه ماموریتی حمل و نقل گفت: در این حوزه ما یک جابه‌جایی 187 میلیارد تومانی داشتیم. پیشنهاد می‌شود 187 میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و تبدیل موتورهای بنزینی به برقی و 200میلیون تومان برای دوچرخه درنظر گرفته شود. برای این اعتبار 1600 ون و مینی‌بوس، 550 اتوبوس و 10 هزار موتور برقی پیش‌بینی شده که این پیشنهاد با موافقت اعضا تصویب شد.

 «بودجه» پارک پردیسان کاهش می‌یابد

در ادامه بررسی ردیف‌های بودجه ماموریت شهرداری تهران محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی به تشریح بودجه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در سال ۹۷ پرداخت و گفت: سرجمع سقف بودجه پیشنهادی حوزه ماموریت شهر‌سازی شهرداری ۶۰۵ میلیارد تومان است. وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه ‌شهرسازی اجرای پروژه نیلوفری (راه‌آهن تهران-تبریز) است، گفت: در تبصره‌های بودجه عنوان شده که این طرح با مشارکت بخش خصوصی ساماندهی شود و برای این ردیف هم ۳۸ میلیارد تومان

در راستای آماده‌سازی درنظر گرفته شده بود که از آنجا که قرار است این مهم با کمک بخش خصوصی باشد چرا باید ۳۸ میلیارد تومان بدهیم؟ پیشنهاد ما تخصیص ۵ میلیارد تومان بود و مابقی هزینه را سرشکن موضوع بافت فرسوده کردیم.  وی با بیان اینکه شهرداری مجری طرح را سازمان نوسازی درنظر گرفته که به نظر می‌رسد سازمان نوسازی ظرفیتی برای راه‌بری این طرح ندارد، گفت: بهتر است معاونت فنی و عمرانی شاکله کار را به دست بگیرد چراکه سال‌هاست مجموعه گسترده‌یی از پروژه‌ها را اجرا کرده و تجربه خوبی دارد. وی با بیان اینکه دومین پروژه در حوزه شهرسازی ساماندهی، طراحی و توسعه پارک پردیسان است که در بودجه ۵۰ میلیارد تومان درنظر گرفته‌اند، گفت: حجم بدهی‌های شهرداری را درنظر بگیرید و این درحالی است که هنوز مطالعات ورود شهرداری به این پارک انجام نشده و به مصلحت نیست که یک دفعه مداخله‌یی در پارک داشته باشیم و پیشنهاد ما کاهش ۳۰ میلیارد تومانی این ردیف بودجه است.

سالاری با اشاره به اینکه ۲۰ میلیارد باقی‌مانده از این پروژه را می‌توانیم به بافت فرسوده تزریق کنیم، گفت: برای ساماندهی حریم تهران نیز ۶ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. سخنان سالاری موجب انتقادات اعضای شورای شهر شد به‌گونه‌یی که رسولی بعد از استماع پیشنهاد سالاری گفت: آماده‌سازی طرح نیلوفری بیش از ۵میلیارد تومان لازم دارد و دقت داشته باشید این پروژه در محروم‌ترین قسمت شهر است و در زمان احمدی‌نژاد وی به یک باره تصمیم گرفت راه‌آهن تهران و تبریز را به زیر زمین ببرد و تاکنون هم اتفاقی در راستای تکمیل و بهسازی انجام نشده است. در پایان با رای‌گیرهای انجام شده، اعضای شورا به پیشنهاد کمیسیون شهرسازی مبنی بر کاهش بودجه طرح نیلوفری به ۵ میلیارد تومان رای ندادند و تخصیص بودجه ۳۸ میلیاردی را با رای مثبت خود تصویب کردند. همچنین بودجه ۶ میلیاردی بوستان ولایت رای نیاورد و این بودجه به ۲ میلیارد تومان کاهش یافت. بودجه ۶ میلیاردی حریم تهران نیز مورد تاکید اعضا قرار گرفت. همچنین اعضای شورای شهر به پیشنهاد کمیسیون شهرسازی مبنی بر کاهش ۳۰ میلیاردی بودجه پردیسان رای مثبت داده و مقرر شده این ۳۰ میلیارد تومان به حوزه بافت فرسوده تخصیص داده شود. درنهایت اعضای شورای شهر تهران بودجه ۶۰۵ میلیارد تومانی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران را به تصویب رساندند.

 انتقاد از جابه‌جایی ردیف‌های بودجه 97

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران از جابه‌جایی ردیف‌های بودجه توسط اعضای شورای شهر انتقاد کرد و گفت: جابه‌جایی ردیف‌ها امکان حرکت درست به شهرداری را نمی‌دهد. حجت میرزایی گفت: من به جابه‌جایی‌ها نقد دارم چراکه گویا بودجه‌ریزی مجدد انجام می‌شود. وی با بیان اینکه ما دیروز و به یک دفعه بودجه را تقدیم نکردیم که این‌گونه به هم می‌ریزد، گفت: ما چند هفته پیش بودجه را به شورا تقدیم کردیم و مرتبا نیز به شورا رفت و آمد داشتیم اما به یک‌باره ردیف‌ها به‌هم می‌ریزد و باید بگویم که منطق بودجه‌ریزی شهرداری را به رسمیت نمی‌شناسید، این در حالی است که برای همه ردیف‌ها ساعت‌ها کار کارشناسی شده و محاسبه دقیقی برای تعیین بودجه پروژه‌ها براساس حجم و... درنظر گرفته شده است.

 کاهش بودجه مساجد رد شد

در ادامه جلسه پیشنهاد کاهش بودجه ساخت و تجهیز مساجد و اماکن مذهبی رد شد. ناهید خداکرمی در جریان بررسی بودجه فرهنگی هنری پیشنهاد داد از ردیف بودجه حمایت از تجهیز مساجد و اماکن مذهبی به ردیف آموزش و ترویج کارآفرینی در راستای حمایت از جوانان و استارت‌آپ‌ها اختصاص یابد. این عضو شورای شهر با بیان اینکه ساخت مسجد بسیار حساس است، گفت: متاسفانه هیچ لایحه‌یی به جوانان و نوجوانان اختصاص داده نشده است. ساخت مسجد امری بسیار حساس است و اگر یک نفر راضی نباشد نمازش دچار مشکل خواهد شد. به نظر من 50درصد بودجه مسجد باید کاهش یافته و یک ردیف جدا برای توانمندسازی جوانان و نوجوانان اختصاص یابد.

او ادامه داد: این مساله هیچ ردیفی ندارد و بهتر است به جای ساخت مددسرا برای حمایت از معتادان که هیچ کدام ماهیت پیشگیری ندارند، ردیف‌های بودجه‌یی در راستای پیشگیری از اعتیاد درنظر بگیریم. باتوجه به وجود فرهنگ وقف و خیریه در کشور ما به نظر من مردم برای ساخت مساجد و اماکن مذهبی کمک می‌کنند، بگذارید مردم کارشان را کرده و حمایت از جوانان و استارت‌آپ‌ها را در اولویت قرار دهیم. خداکرمی پس از استماع نظرات مخالف و موافق پیشنهاد خود را پس گرفت.

 

ارسال نظر