744 میلیارد تومان برای بودجه حمل و نقل تهران

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۰:۴۳:۱۸
کد خبر: ۱۱۶۹۰۵
744 میلیارد تومان برای بودجه حمل و نقل تهران

 گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری |

اعضای شورای شهر تهران روز گذشته لایحه بودجه سال 97 شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه را با تمرکز بر بخش هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌یی و مالی بررسی و مواردی را تصویب کردند. این جلسه 4ساعته خالی از حاشیه هم نبود و گاهی صدای اعضای شورا در اعتراض به یک تبصره یا رد و قبول موضوعی بالا می‌رفت. به خصوص هنگامی که نوبت بررسی بودجه فرهنگی و اجتماعی رسید، محمدجواد حق‌شناس، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با صدای بلند خطاب به هیات رییسه شورا گفت، مگر بودجه‌نویسی براساس عدالت و انصاف نیست؟ ما چه قاعده‌یی را در این باره رعایت کرده‌ایم؟ 3 هفته است، می‌گوییم قاعده‌تان را بگویید هنوز نتوانسته‌اید اعلام کنید.

کمیسیون برنامه و بودجه شورا به خصوص حسن رسولی نیز بارها در جریان بررسی تبصره‌های بودجه نسبت به آن ایراداتی وارد کردند. به گونه‌یی که محسن هاشمی، رییس شورا نسبت به این شیوه رفتار واکنش نشان داد و گفت: امروز کمیسیون برنامه و بودجه صحنه اختلاف‌انگیزی در شورا ایجاد کرد و بیشترین مشکل را بین اعضا داشتند‌‌. جلسه بعد که به بحث در مورد شرکت‌ها می‌پردازیم، اختلاف را کنار گذاشته و اتحاد خود را حفظ کنند. مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه در واکنش به انتقاد هاشمی گفت: ما آزادی خود را به همه‌ چیز ترجیح می‌دهیم.

در جریان بررسی کلیات بودجه شهرداری در حوزه ماموریت‌ها و هزینه‌ها، پیشنهادات کمیسیون بودجه به رای گذاشته شد که با 11رای مخالف به تصویب نرسید. سپس اعضای شورا پیشنهاد دادند 180میلیارد تومان از بودجه هوشمندسازی پایتخت کم و به بودجه حمل و نقل اضافه شود و در این خصوص اعضا نظرات موافق و مخالف را بیان کردند و نهایتا این پیشنهاد به تصویب رسید. تصویب پیشنهاد کاستن 180میلیارد تومان از بودجه هوشمند‌سازی و اضافه کردن آن به بودجه حمل و نقل موجب نارضایتی محسن هاشمی، رییس شورای شهر شد و گفت: اعضای شورای شهر روز گذشته 11ساعت در جلسه کمیسیون تلفیق حضور داشتند و در مورد تک تک تبصره‌های بودجه بحث کردیم اما حالا برخلاف اظهارات دیروز عمل کردید.  وی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: همه اعضا در جهت جابه‌جایی ردیف بودجه صحبت کردند و زحمات 11ساعته کمیسیون تلفیق را به هم زدید. جالب است که همه این موارد دیروز در کمسیون تلفیق بحث شد اما اعضا بر خلاف تصمیمات دیروز حرف زدند.

 فرهنگ‌سازی با پول؟

حجت نظری نیز پیشنهاد داد که 150میلیارد تومان از بودجه هوشمندسازی کم و به بودجه فرهنگی اضافه شود که این مساله موجب عصبانیت الویری شد و گفت: من بیماری قلبی دارم و اعضا به من توصیه کردند که عصبانی نشوم اما باید بگویم که اینگونه فرهنگ‌سازی‌ها با پول جواب نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه ما باید به نظر و رأی مردم اعتنا کنیم، گفت: در نظرسنجی، مردم به حل آلودگی هوا و ترافیک اشاره کردند و بهترین کار و پیام فرهنگی توجه به درخواست‌های مردم است نه اینکه با پول هنگفت بخواهیم کار فرهنگی پیش ببریم که قطعا پیش نمی‌رود.

حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز با صدای بلند گفت: در دوران گذشته افرادی کارهای خلاف کرده‌اند حالا می‌خواهید کاسه را بر سرآیندگان بشکنید. مدیریت شهری قبلی ده‌ها میلیارد تومان در این زمینه هزینه کردند و نخستین بار من بودم که گفتم، شهر تهران سوخته است، معاونت فرهنگی ماه‌هاست در بلاتکلیفی به سر می‌برد و در ساختار بودجه هم معاونت برنامه‌ریزی نتوانسته حقوق معاونت فرهنگی را تضمین کند. کاهش 24درصدی بودجه معاونت فرهنگی چشم‌بندی نیست و فقط باید چشممان را باز کنیم، معاونت فرهنگی ماموریت‌های زیادی دارد اما به جای افزایش این بودجه آن را 24 درصد کاهش دادیم. با چه منطقی بودجه همه معاونت‌ها افزایش یافته جز فرهنگی و این دور از عدالت و انصاف است.

در ادامه رسولی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه با گلایه از حق‌شناس گفت: شما این گلایه‌ها را در جلسه دیروز مطرح کردید و جالب است که شب گذشته در گروه اعضای شورا پیام تشکر دادید و حالا تعجب می‌کنم که چرا گلایه می‌کنید.  وی افزود: دیروز در کمیسیون تلفیق تصمیم گرفته شد، تبصره‌یی اضافه شود که براساس آن 3.5درصد بودجه معاونت‌ها در حوزه تملک دارایی صرف فرهنگ‌سازی شود که این مهم نیز به تصویب رسید.

در نهایت با رای اکثریت آرا اعضای شورای شهر به کلیات لایحه بودجه هزینه‌یی شهرداری با قید یک تغییر(افزایش 180میلیارد تومانی بودجه حمل و نقل) در حوزه ماموریت‌ها و هزینه‌ها رأی مثبت دادند. بودجه بخش حمل و نقل در لایحه شهرداری 564 میلیارد تومان بود که با افزایش 180میلیارد تومانی(معادل 31.9درصد) به 744میلیارد تومان افزایش یافت.

 اختصاص بودجه زنان رای نیاورد

در ادامه بررسی تبصره‌های بودجه بخش هزینه‌ها و تملک درایی‌های سرمایه‌‌یی و مالی زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورا پیشنهاد الحاق تخصیص 25/0درصد بودجه شهرداری در رفع فضاهای بی‌دفاع شهری و ارتقای تاب‌آوری اجتماعی و تقویت و حمایت از کارآفرینی زنان را مطرح کرد که رای نیاورد.  نژادبهرام پیش از جلسه موفق شده بود ۱۵ امضا از میان اعضای شورای شهر جمع کند تا در بودجه سال ۹۷ مبالغ مشخصی به حمایت از کارآفرینی زنان تعلق بگیرد. ارتقای تاب‌آوری زنان و رفع فضاهای بی‌دفاع شهری در این هدف جای داشت. شهربانو امانی و احمد مسجدجامعی از موافقان پیشنهاد و حسن رسولی از مخالفان که معتقد بود نباید در این زمینه ازجمله آسیب‌هایی نظیر اعتیاد تفکیک جنسیتی صورت بگیرد. مسجدجامعی اما به شرایط نابرابر زنان در مقایسه با مردان اشاره کرد.

 حقوق آتش‌ نشانان افزایش می‌یابد

همچنین در ادامه با پیشنهاد مجید فراهانی، سازمان آتش‌نشانی موظف به ترمیم حقوق کارکنان عملیاتی «آتش‌نشانان قهرمان» شد، اعضای شورای شهر به الحاق پیشنهادی به تبصره‌های بودجه درخصوص اصلاح دستورالعمل پرداخت حقوق کارمندان و نیروهای عملیاتی سازمان آتش‌نشانی از رتبه ٤ تا ١٤ رای مثبت دادند. بر این اساس حقوق کارمندان عملیاتی آتش‌نشانی افزایش می‌یابد.  همچنین در تبصره‌یی قید شد که 100درصد عوارض ایمنی به حساب سازمان آتش‌نشانی واریز شود تا این سازمان نیز هزینه را صرفا صرف احداث ایستگاه و خرید تجهیزات کند. در یکی از تبصره‌ها نیز شهرداری موظف شد درآمد حاصله از وصول جرایم حفظ و گسترش فضای سبز را در چند منطقه کم برخوردار با اولویت خرید باغات صرف کند چراکه در این مناطقی که در تبصره قید شده، سرانه فضای سبز خوب نیست.

یکی دیگر از تبصره‌های مورد بحث اعضای شورای شهر تبصره 5 بود که در آن به شهرداری اجازه داده می‌شد به موسسات عمومی و عام‌المنفعه تا سقف 200میلیون تومان در هر سال و به اشخاص و موسسات خصوصی تا سقف 20میلیون تومان و برای اشخاص حقیقی تا سقف 50 میلیون تومان در هر سال کمک کند که این تبصره مورد بحث اعضای شورای شهر قرار گرفت.

در ابتدای این بحث ناهید خداکرمی پیشنهاد داد با توجه به مشکلات بودجه‌یی شهرداری تهران این تبصره کلا حذف شود که بهاره آروین خطاب به خداکرمی گفت: مبلغ فقط 45میلیارد تومان است. این اظهارنظر موجب شد که ناهید خداکرمی بگوید، اعداد در شهرداری کوچک است اما من که در دانشگاه کار می‌کنم، می‌دانم که با این 45میلیارد تومان چه کارها که نمی‌شود کرد و آیا درست است شهرداری روزی 300میلیارد تومان جریمه پرداخت نکردن دیون به بانک شهر را واریز کند اما از سویی دیگر این کمک‌ها را نیز به موسسات بدهد؟ من موافق آن هستم که این تبصره به کل حذف شود؛ چراکه یکی از گره‌های کور بودجه، عدم شفافیت این بودجه‌های سرگردان است که فساد را نهادینه کرده است.  حق‌شناس در واکنش به این سخنان گفت: حذف این تبصره سبب می‌شود که دست شهردار را در اجرا ببندیم و این درست و منطقی نیست که اختیارات را محدود کنیم.

 بودجه‌های سرگردان فساد‌انگیز است

الهام فخاری، نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز با تاکید بر شفاف‌سازی بودجه گفت: هزینه‌های سرگردان در بودجه می‌تواند جای فساد باشد. یکی از شاخص‌های نبود شفافیت و فساد می‌تواند در بودجه‌های سرگردان باشد و بحث ما شخص یا شخصیت خاصی نیست، بحث ما دقت و شفافیت بودجه است. بنابراین پیشنهاد مشخص من این است که در تبصره 5 بند یک «ردیف اعتباری با عنوان کمک به موسسات عمومی و عام‌المنفعه» تبدیل شود به «تا سقف 1500میلیارد تومان» و «به هر موسسه فقط یک ‌بار در سال» تصریح شود تا شفاف شود.  وی تاکید کرد: بند 2 «ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی 617030169 با عنوان کمک به اشخاص و موسسات خصوصی تا سقف 15میلیون تومان برای اشخاص حقیقی و تا سقف 50 میلیون تومان برای موسسات خصوصی برای هر موسسه یا شخص فقط یک ‌بار در سال» باشد. این پیشنهاد با 15رای موافق و 5 رای مخالف به تصویب رسید.

تبصره 20 بودجه شهرداری تهران نیز در شورای شهر حاشیه‌ساز شد هر چند که این تبصره بنا به آنچه که اشتباه خوانده شد در اوراق کپی شده حذف شده بود؛ اما در این تبصره به شهرداری اجازه داده می‌شد که برای پرداخت دیون خود به پیمانکاران و بانک‌ها تا سقف معین وام بگیرد یا نسبت به فروش املاک یا تهاتر اقدام کند. حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در دفاع از این تبصره گفت: یکی از راه‌های پرداخت دیون این است که با نرخ ارزان‌تری وام بگیریم و بدهی‌هایمان را تسویه کنیم و حواسمان باشد اگر نتوانیم بدهی‌های انباشته شده را صاف کنیم با ورشکستگی یک صنف بزرگ مواجه می‌شویم و این درحالی است که ‌باید پول پیمانکارانمان را تا قبل از ورشکستگی به آنها بدهیم.

 

ارسال نظر