اجرای طرح زوج و فرد پولی قانونی نیست

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۸۲۷

گروه و راه شهرسازی|

از ابتدای رونمایی از این طرح، ‌پلیس راهور از مخالفان آن به شمار می‌آمد و آن را غیرقانونی عنوان کرد. همزمان با بیان این طرح، سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اظهار کرد که قطعا با طرح ترافیک جدید مسوولان حتی نمی‌توانند پاسخگوی نیاز ساکنان همان منطقه هم باشند.

به گفته وی با توجه به تعداد خودرو‌های ورودی و آلودگی ایجاد شده به هیچ‌وجه طرح مثبتی نبوده و موجبات نارضایتی همچنین افزایش آلودگی و در نهایت عدم کنترل ترافیک را به همراه خواهد داشت. طرح ترافیک جدید قطعا فلسفه وجودی ایجاد محدوده طرح ترافیک را زیر سوال خواهد برد.

بعد از تصویب این مصوبه پلیس راهور همچنان بر موضع خود پافشاری کرده و معتقد است، اجرای هر گونه طرح برای پولی کردن محدوده زوج و فرد غیرقانونی است. روز گذشته سردار محمدرضا مهماندار در مورد اجرای طرح پولی کردن تردد در محدوده زوج و فرد و اخذ عوارض از خودروها برای تردد در این محدوده گفت: موضوع اخذ عوارض برای تردد در محدوده طرح زوج و فرد از سوی شهرداری در شورای عالی ترافیک تهران مطرح شد اما این موضوع رای نیاورد و اجرای آن منتفی شد. او در پاسخ به این سوال که معاون شهردار اعلام کرده است که 3ماه پس از اجرای طرح ترافیک، طرح جدید زوج و فرد هم اجرا می‌شود، تاکید کرد: این موضوع صحت ندارد و شهرداری نمی‌تواند هر زمان که خواست طرح گرفتن عوارض از خودروهای محدوده زوج و فرد را اجرا کند. رییس پلیس راهور تهران گفت: ما مخالف اخذ عوارض برای ورود به محدوده زوج و فرد هستیم. مهماندار در مورد موضوع معاینه فنی برتر گفت: اجبار برای داشتن معاینه فنی معمولی یا برتر برای خودروهای دارای سن زیر 4سال خلاف است. اگرچه دارندگان خودرو می‌توانند برای بهره‌مندی از تخفیفات عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک معاینه فنی بگیرند.

 جزئیات طرح ترافیک برای خبرنگاران

اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه طرح جدید ترافیک، تخفیف 50 درصدی برای این قشر در نظر گرفتند که با بحث‌ها و چالش‌های فراوانی همراه شد. براساس اظهارات مشاور معاون حمل و نقل ترافیک، خبرنگاران در طرح ترافیک جدید بدون احتساب تعطیلات رسمی و با احتساب پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها برای ورود به محدوه طرح باید سالانه حداقل یک میلیون و ۵۱۸ هزار تومان و حداکثر 4میلیون و ۶۰۸ هزار تومان پرداخت کنند.

علی پیرحسین‌لو، مشاور اجتماعی و فرهنگی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در رابطه با تخفیفی که به خبرنگاران برای ورود به طرح ترافیک اختصاص می‌یابد، گفت: هم‌اکنون درحال تشکیل کارگروهی هستیم که مذاکرات اولیه با افراد مختلف درباره آن انجام شده است. در این کارگروه آیین‌نامه‌ نحوه تخصیص سهمیه‌های خاص به خبرنگاران تدوین خواهد شد. نمایندگانی از سوی وزارت ارشاد، خبرنگاران و تشکل‌های صنفی هم در این کارگروه حضور خواهند داشت تا نظرات طرف‌های مختلف در تدوین این آیین‌نامه لحاظ شود.

او با بیان اینکه هنوز مشخص نیست، تخفیف ۵۰ درصدی شامل چه تعداد از خبرنگاران می‌شود، گفت: براساس مصوبه شورای شهر ۳درصد کل سهمیه‌ها برای افراد خاص که نیاز ویژه دارند با تخفیف 50 درصدی تعلق خواهد گرفت. یعنی به طور مشخص شهرداری اجازه دارد به ۳هزار و ۹۰نفر ۵۰ درصد تخفیف دهد. سهمیه خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری نیز از این محل و با تخفیف ۵۰ درصدی همراه خواهد بود.

مشاور معاون شهردار تهران ادامه داد: اینکه با چه ضابطه‌یی خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری معرفی شوند و این تخفیف به آنها تعلق گیرد در این آیین‌نامه تعیین خواهد شد اما تعداد آنها کمتر از ۳هزار نفر خواهد بود که عدد کل سهمیه‌هاست و حدس من این است که حداکثر ۲هزار سهمیه دارای تخفیف ۵۰ درصدی به خبرنگاران اختصاص یابد.

او با اشاره به حداکثر و حداقل قیمت‌ها برای ورود و خروج از طرح ترافیک گفت: همانطور که قبلا هم اعلام شده است دو عامل روی قیمت تاثیر دارد؛ اول میزان آلایندگی و دوم تردد در ساعات اوج ترافیک. بر این اساس حداقل قیمت(بابت تردد خودروهای دارای معاینه فنی برتر در ساعات غیراوج ترافیک) ۱۳هزار و ۴۴۰تومان خواهد بود و حداکثر قیمت(بابت تردد در اوج صبح و عصر و بدون معاینه فنی برتر) ۳۶هزار تومان است. بدین‌ترتیب خبرنگارانی که براساس آیین‌نامه تخفیف به آنها اختصاص می‌یابد، روزانه حداقل ۶ هزار و ۷۲۰تومان و حداکثر ۱۸هزار تومان پرداخت خواهند کرد، طبعا این در شرایطی است که حساب آنها پیش از ورود به طرح شارژ کافی داشته باشد.

براساس اظهارات مشاور معاون حمل و نقل ترافیک، خبرنگاران در طرح ترافیک جدید بدون احتساب تعطیلات رسمی و با احتساب پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها باید سالانه حداقل یک میلیون و ۵۱۸ هزار تومان و حداکثر 4میلیون و ۶۰۸ هزار تومان پرداخت کنند. البته قیمت‌ها براساس ساعت ورود و خروج به طرح و داشتن معاینه فنی برتر یا عادی متفاوت است.

پیرحسین‌لو با تاکید بر اینکه علاوه بر این تخفیف‌ها به دنبال آن هستیم که شرایط را برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران تسهیل کنیم، افزود: در شهرداری بحث‌هایی را دنبال می‌کنیم تا به نحوی تلاش شود، هزینه‌یی که برای موسسات رسانه‌یی در راستای رفت و آمد ایجاد می‌شود، تسهیل شود. درحال حاضر نمی‌توانم با جزئیات در این خصوص صحبت کنم اما در کارگروهی که اشاره کردم، راه‌هایی که در دنیا در این خصوص تجربه شده است و در تهران قابل اجراست، بررسی می‌کنیم تا روشی را پیدا کنیم که در ایران عملی باشد، تبعیض‌آمیز نباشد و در ضمن حقوق شهروندان غیرخبرنگار هم رعایت شود. یعنی به نوعی قصد داریم، تسهیلاتی برای ماموریت‌های خبری و اطلاع‌رسانی ایجاد کنیم تا این تغییر ناگهانی به رسانه‌های خبری و خبرنگاران فشار غیرعادی وارد نکند.

او در رابطه با شارژ کارت‌های ورود به طرح ترافیک گفت: الزامی به شارژ زیاد از قبل نیست و درست شبیه بلیت مترو یا سیم‌کارت‌های اعتباری تلفن همراه، حساب‌های مربوط به طرح ترافیک هم می‌تواند هر چند وقت یک بار و بسته به نیاز و مصرف شارژ ‌شود. البته در مصوبه شورای شهر این امکان گذاشته شده است که اگر کسی پیش‌پرداخت را نپردازد، بتواند تا ساعت ۲۴روز بعد هم حسابش را شارژ کند و جریمه نشود. منتها در این صورت از تخفیف بهره‌مند نمی‌شود و در حالت حداکثر به جای ۳۶هزار تومان باید ۴۰هزار تومان پرداخت کند اما به هر حال نیاز به خوابیدن پول زیادی در حساب نیست و همین که شهروندان همیشه ۴۰هزار تومان در حسابشان باشد، کافی است؛ درست مانند دیگر کارت‌های اعتباری که هم‌اکنون عموم مردم در تهران استفاده می‌کنند. البته اپلیکیشنی هم برای این طرح درحال تهیه است که تا قبل از فروردین رونمایی خواهد شد.

 

 

ارسال نظر