مصوبه ترافیکی روی میز فرمانداری تهران

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۶۹۰
مصوبه ترافیکی روی میز فرمانداری تهران

گروه راه و شهرسازی |

 طرح جدید ترافیکی پایتخت بنا بر مصوبه شورای عالی ترافیک و شورای شهر تهران در صورتی که به تصویب فرمانداری تهران برسد از 15 فروردین‌ماه سال آینده لازم‌الاجراست.

براساس این مصوبه شهروندان مطابق ضوابط تصویب شده به ازای تردد در محدوده طرح ترافیک عوارض پرداخت می‌کنند. به گفته غلامحسین آرام معاون عمرانی فرماندار تهران در هفته جاری نرخ‌های پیشنهادی طرح ترافیک جدید و در هیات تطبیق فرمانداری تهران بررسی خواهد شد.

وی افزود: پیش از تصویب و ارسال این نرخ‌ها توسط شورای اسلامی شهر تهران جلسه‌یی درباره تعیین این نرخ‌ها با هیات تطبیق فرمانداری تهران گذاشته نشده بود.

معاون فرماندار تهران همچنین اعلام کرد که در مورد افزایش احتمالی نرخ کرایه‌های تاکسی، اتوبوس و مترو از سوی شورای شهر تهران مصوبه‌یی برای تایید نهایی به فرمانداری ارسال نشده است.

این در حالی است که مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر چندی پیش عنوان کرده بود برای توسعه مترو چاره‌یی جز واقعی کردن قیمت بلیت‌ها نداریم. به گفته وی، برای توسعه مترو تنها دو گزینه وجود دارد، یا باید شرایط فعلی را حفظ کرده و روز به روز شاهد تحلیل رفتن ناوگان حمل و نقل ریلی باشیم یا اینکه قیمت بلیت را کمی واقعی‌تر کرده و به حدود هزار تومان برسانیم که همین هزار تومان نیز تنها نیمی از هزینه‌یی است که بابت جابه‌جایی مسافران پرداخت می‌شود.

بر اساس پیشنهاد شهرداری قیمت بلیت مترو درون‌شهری تک‌سفره در سال ۹۷ از ۸۰۰ تومان مصوب ۹۶ در صورت تصویب در صحن علنی شورای شهر تهران و تایید فرمانداری به هزارتومان افزایش خواهد یافت. همچنین پیشنهاد شهرداری برای بلیت تک‌سفره حومه به تهران که در سال ۹۶، ۸۰۰ تومان بود، ۱۵۰۰ تومان است.

برخی اعضای شورا از جمله فراهانی در شرایطی صحبت از افزایش قیمت بلیت‌ها می‌کنند که گویا از پیامدهای اقتصادی طرح جدید ترافیکی تهران اطلاعی ندارند.

افزایش بلیت مترو به هزار تومان منجر به افزایش هزینه‌های تردد شهروندان تهرانی می‌شود که ناچارند برای رفتن به محل کار خود از مترو استفاده کنند. این در حالی است که میزان حقوق و دستمزد آنها چندان تغییری نمی‌کند. از سوی دیگر با اجرای طرح جدید ترافیک و افزایش هزینه‌های تردد در محدوده‌های مرکزی شهر، اقتصاد شهر تهران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و شهروندان بیشتری ناچار به استفاده از اتوبوس و مترو می‌شوند. افرایش بلیت مترو بدون توسعه کمی و کیفی آن و در شرایطی که تعداد بیشتری از مردم را به استفاده از مترو سوق می‌دهیم، اعمال فشار مضاعف به شهروندان تهرانی ارزیابی می‌شود.

یکی از نکات مورد توجه در طرح ترافیک جدید در نظر گرفتن سهمیه برای 63هزار خودرو است و این موضوع نفس اجرای این طرح که برقراری عدالت برای تمام شهروندان تهرانی است را زیر سوال می‌برد. علی‌رغم خواسته بحق خبرنگاران برای صدور آرم ترافیک همانند سال‌های گذشته که بسیاری مواقع ناگزیر از ورود به محدوده طرح هستند، اما اعضای شورا فقط به در نظر گرفتن تخفیف 50 درصدی برای این قشر بسنده کردند که همین مقدار نیز برای بسیاری از خبرنگاران قابل دسترسی نیست.

برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز از جمله سازمان نظام پزشکی تهران نیز در نامه به شهردار خواهان در نظر گرفتن سهمیه برای سازمان متبوع خود شده‌اند.

به گزارش «تعادل» در نامه محمدرضا ظفرقندی رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی به شهردار تهران خطاب به شهردار آمده است: با توجه به اهمیت حضور بلامانع و ضروری کادر درمان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که در محدوده طرح ترافیک شهر تهران قرار دارند و نیز سوابق و تسهیلاتی که از گذشته در این راستا در جهت رسیدگی به بیماران وجود داشته و تغییراتی که قرار است در جهت اصلاح طرح ترافیک در سال آینده اعمال شود، خواهشمند است تمهیدات و تسهیلات لازم برای امکان حضور کادر درمان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی محدوده طرح ترافیک مدنظر قرار گیرد.

این در حالی است که برخلاف خبرنگاران، پزشکان از اقشار مرفه جامعه به شمار می‌روند و پرداخت سالانه حداکثر 9 میلیون تومان عوارض تردد در محدوده ترافیک مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کند، چرا که برخی پزشکان روزانه بیش از 9 میلیون تومان درآمد دارند.

با وجود تمام انتقاداتی که به این طرح وارد است، اما شهرداری عزم خود را برای اجرای آن جزم کرده است و محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و عمران شهردار نیز از هر فرصتی برای دفاع از این طرح استفاده می‌کند. پورسیدآقایی روز گذشته نیز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تخفیف‌ خودروهای دارای معاینه فنی برتر توضیحاتی ارائه کرد. به گفته وی تفاوت قیمت عوارض برای خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند با خودروهایی که معاینه فنی معمولی دارند 20 درصد یعنی حدود یک میلیون تومان است.

وی افزود: همه خودروها می‌توانند معاینه فنی برتر اخذ کنند، چراکه تنها تفاوتی که میان معاینه فنی برتر و معمولی وجود دارد، این است که خودرو در دور 2500 RPM نیز باید خروجی آن اندازه‌گیری شود. از این‌رو بیشتر به تنظیم موتور و اصلاح آن توجه می‌شود و هر خودرویی که بتواند معاینه فنی معمولی اخذ کند، می‌تواند با تنظیم موتور و تعمیرات، معاینه فنی برتر هم اخذ کند.   پورسیدآقایی گفت: در این شرایط برای افرادی که با خودرویشان به صورت مداوم در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند، به‌صرفه است که معاینه فنی برتر اخذ کنند.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه خودروهایی که حتی یک روز از تولید آنها گذشته است، نیز باید معاینه فنی برتر بگیرند، گفت: براساس قانون خودروها تا 4سال از معاینه فنی معاف هستند اما نکته اینجاست که معافیتی برای معاینه فنی برتر وجود ندارد و اگر مالکان خودرو بخواهند که از تخفیف بیشتری در طرح جدید ترافیکی بهره‌مند شوند ‌باید معاینه فنی برتر کسب کنند.

به گفته وی و براساس مصوبه شورای‌ عالی ترافیک، طرح ترافیکی جدید از ساعت 6:30 آغاز و تا ساعت 19 ادامه دارد و همچنین زمان تردد به سه قسمت یعنی از ساعت 6:30 تا 10، 10تا 16، 16 تا 19 تقسیم شده که براساس پیک ترافیک عوارض متفاوت است.

 

 

ارسال نظر