ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۷۸

طرح‌های انتقال آب به شورای عالی شهرسازی گزارش شوند

 وزیر راه و شهرسازی در نامه‌یی به معاون معماری و شهرسازی به آن معاونت ماموریت داد تا ضمن تنظیم سیاست انتقال طرح‌های توسعه صنایع سنگین و آلوده‌کننده مستقر در مناطقی که دچار بارگذاری مازاد بر توان اقلیمی شده‌اند با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت رسما از وزارت نیرو بخواهد تا طرح‌های انتقال آب را به شورای عالی معماری و شهرسازی گزارش کند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی متن نامه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به محمدسعید ایزدی، معاون شهرسازی و معماری وزارتخانه بدین شرح است:

در جلسه مورخ 20/9/۱۳۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی، سیاست بسیار مهم ضرورت رعایت ظرفیت و توان اقلیمی مناطق و نواحی در توسعه سکونت‌گاه‌ها به ویژه توسعه شهری مورد تصویب قرار گرفت. همچنین در جلسه مورخ 1396.10.4 این شورا مقرر شد که آثار جابه‌جایی جمعیت، رشد سریع سکونت‌گاه‌ها و آمایش ناموزون سرزمین که همراه با انتقال و جابه‌جایی آب بین حوضه‌های آبریز مختلف محتمل است پیش از هر گونه تصمیم‌گیری دراین ارتباط مورد ارزیابی قرار گیرد.

نکته کلیدی آنکه انتقال آب به تنهایی موجب ارتقای توان اقلیمی نواحی نمی‌شود. لذا امکان دارد که پس از انتقال آب به اتکای آن بارگذاری‌هایی در مناطق و نواحی مختلف صورت گیرد که خارج از ظرفیت و توان اقلیمی آنها باشد.

 از این رو شایسته است دفتر طرح‌های کالبدی با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست انتقال طرح‌های توسعه صنایع سنگین و آلوده‌کننده مستقر در مناطقی که دچار بارگذاری مازاد بر توان اقلیمی شده‌اند را تنظیم و به شورای عالی معماری و شهرسازی پیشنهاد دهد. متعاقب آن باید سیاهه صنایع مزبور تهیه و مراتب به آنها ابلاغ شود تا در مدت مشخصی که بنگاه‌ها خود پیشنهاد و به آن‌ متعهد می‌شوند، طرح‌های توسعه‌یی آنها به کنار آب یا مکان‌های مصوب جدید انتقال یابد. این برنامه به نحوی باید انجام شود که در عمل طی یک دوره 10تا 20ساله کل فعالیت این بنگاه‌ها به مناطق جدید انتقال یابد.

با توجه به اینکه اخیرا در رسانه‌ها سخن از انتقال آب بین حوضه‌های آبریز مختلف متداول است رسما از وزارت نیرو بخواهید تا طرح‌های انتقال آب را به شورای عالی معماری و شهرسازی گزارش کنند تا مورد ارزیابی از منظر آزمایش سرزمین قرار گیرد.

ضروری است در هر دو مورد حداکثر تا پایان سال گزارش لازم را برای طرح در شورای عالی آماده ‌کنید.

احتمال از دست رفتن کریدور ایرانی جاده ابریشم

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت با بیان اینکه هنوز ریلی از کارخانه ذوب‌آهن بیرون نیامده است، گفت: حلقه‌های مفقوده و قطعه‌های ساخته نشده راه‌آهن آفت ترانزیت ریلی هستند.

به گزارش فارس، جبارعلی ذاکری در نشست خبری مدیرعامل و معاونان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به افتتاح فاز یک توسعه بندر چابهار اظهار کرد: پروژه ریلی چابهار- زاهدان در اولویت اجراست و هندی‌ها نیز آماده سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها هستند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت: درحال حاضر این پروژه با 3هزار نفر نیروی انسانی و تجهیزات درحال اجراست و قطعا با فاینانس دولتی هند پروژه سرعت می‌گیرد. ذاکری ادامه داد: در این مسیر حلقه مفقوده ما از رشت به آستاراست که تا پایان سال ریل‌گذاری قزوین- رشت به پایان می‌رسد و پس از آن خط ریلی رشت- آستارا حلقه مفقوده این کریدور خواهد بود که با تکمیل آن چابهار از طریق ریل به روسیه متصل می‌شود. وی افزود: با وجود حلقه‌های مفقوده فعلی در بخش ریلی، ترانزیت ریلی بار در کشور ما به درستی محقق نمی‌شود. حمل‌ونقل مثل رودخانه‌یی جاری است و اگر تمهیداتی برای عبور آن فراهم نشود، مسیر خود را از جایی دیگر باز می‌کند نظیر اینکه این احتمال وجود دارد که کریدور ریلی ابریشم از ایران نگذرد و ما مزیت ترانزیت ریلی بار را از دست بدهیم.

‌قطعه اول آزاد‌راه شمال به نوروز ۹۷ نمی‌رسد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با تاکید بر اینکه قطعه یک آزادراه تهران- شمال تا پایان امسال افتتاح نمی‌شود، گفت: سالانه ۵ هزارمیلیارد تومان از سوی دولت و ۲هزارمیلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در پروژه‌های ما هزینه می‌شود.

به گزارش فارس، خیرالله خادمی در یک نشست خبری اظهار کرد: درحال حاضر 278هزار کیلومتر انواع مسیرهای جاده‌یی و ریلی داریم که 221هزار کیلومتر آن راه روستایی و انشعابات فرعی و 42هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و ریل است. وی با بیان اینکه 2400کیلومتر آزادراه بهره‌برداری شده در کشور داریم، گفت: 13هزار و 350کیلومتر خط ریلی موجود داریم.

 

ارسال نظر