جدال بر سر فروش املاک شهرداری

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۷۴
جدال بر سر فروش املاک شهرداری

 محسن هاشمی: نمی‌خواهیم املاک را ترشی بیندازیم، باید تبدیل به احسن شود      

 محمد سالاری: قالیباف هم می‌خواست تبدیل به احسن کند!

گروه راه و شهرسازی

 اعضای شورای شهر تهران روز گذشته پس از دو جلسه بحث و بررسی در خصوص بودجه سال 1397 شهرداری تهران و بررسی ردیف‌های سرفصل درآمدی در نهایت لایحه بودجه 97 شهرداری را با رقم نهایی 17هزار و 429میلیارد تومان تهران تصویب کردند. لایحه بودجه شهرداری که به شورا تقدیم شد 17 هزار و 500میلیارد تومان بود، همچنین عوارض مازاد بر تراکم در طرح جامع و تفصیلی 3هزارو 800 میلیارد تومان در لایحه بود که این رقم به 3 هزار و 500میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. درآمدهای پایدار شهرداری نیز افزایش یافت اما باقی درآمدهای سرمایه‌یی از 7هزار و 700میلیارد به 7هزار و 400 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

به گزارش «تعادل» هر چند انتظار می‌رفت با پایان شورای چهارم حاشیه‌ها و دعواهای شورا نیز پایان یابد اما ظاهرا قرار نیست حاشیه‌ها در شورای شهر تمامی داشته باشد. روز گذشته نیز هنگام بررسی یکی از بندهای بودجه در خصوص فروش املاک شهرداری حاشیه‌هایی به وجود آمد.

محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در جریان بررسی ردیف فروش اموال غیرمنقول شهرداری تهران که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است، با تاکید بر لزوم حذف این ردیف خطاب به مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران گفت: شما با همین شیوه بودجه‌نویسی شهر را به اینجا رساندید، آنچه در این بند آمده همان روش گذشته برای فروش املاک و اراضی شهر است‌ که مورد انتقاد بود. رقم ۸۰۰ میلیارد تومان پیشنهادی تحت عنوان سود حاصل از فروش دارایی‌های ثابت، همان فروش املاک است.

وی ادامه داد: در دوره مدیریت شهری گذشته با عناوین مختلف املاک و اراضی شهر به فروش رفت و آنچه در این بند آمده همان روش گذشته است‌ که مورد انتقاد بود. املاک و اراضی ارزشمند شهر که برای همیشه تاریخ می‌توانست برای شهر درآمد ایجاد کند را از دست دادیم و اکنون دوباره همان موضوع تکرار می‌شود.

سالاری در پاسخ به توجیه مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران اظهار کرد: این تنها یک توجیه است و شما در دوره گذشته هم با این شیوه برای فروش املاک مصوبه گرفتید و دارایی‌های شهر به اسم سرمایه‌گذاری و تبدیل به احسن از بین رفت تا حدی که به فروش شهروند و شهرآفتاب و برج میلاد رسیده بودید که شورای جدید مستقر شد. قرار نیست شورای جدید مانند گذشته عمل کند. سالاری، پندار مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران را دروغگو خواند و گفت: اگر گفته می‌شود که این بند فروش املاک نیست، چرا برای آن پیوست فروش املاک ارائه شده است؟ مفهوم سرمایه‌گذاری با فروش فرق می‌کند.

سالاری در واکنش به توضیح پندار درباره این موضوع گفت: آقای رییس دروغ می‌گوید. محسن هاشمی نیز گفت: نمی‌خواهیم املاک و اراضی را ترشی بیندازیم باید تبدیل به احسن شود که سالاری در جواب گفت: قالیباف هم می‌خواست تبدیل به احسن کند! در ادامه بررسی پیشنهاد رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، ناهید خداکرمی نیز از این پیشنهاد دفاع کرد و افزود: باید املاک و دارایی‌های شهر برای شهر باقی بماند اما در ادامه این جلسه رسولی با این پیشنهاد مخالفت کرد و افزود: ردیف فروش اموال غیرمنقول شهرداری تهران به معنای تبدیل دارایی‌ها به احسن است.

بهاره آروین نیز در مخالفت با پیشنهاد رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: اگر ادعا می‌شود که در لیست ارائه شده برای فروش اموال غیرمنقول اموال ارزشمندی وجود دارد، باید اعلام شود تا در خصوص آنها تصمیم‌گیری شود اما یکی از راهبردهای ما در این دوره کوچک‌سازی مجموعه شهرداری تهران است که در این راستا اموالی که مجموعه شهرداری تهران نمی‌تواند از آن استفاده کند، باید امکان بهره‌برداری از آن توسط بخش خصوصی را فراهم کند تا به این ترتیب ارزش افزوده برای این اموال ایجاد شود اما بی‌تردید اگر در این میان اموال ارزشمندی وجود دارد، باید از فروش آن جلوگیری شود.

محسن هاشمی ریاست شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از صحبت‌های بهاره آروین تاکید کرد: قطعا افراد دارایی‌های خود را ترشی نمی‌اندازند بلکه تبدیل به احسن می‌کنند.

در ادامه این جلسه پندار مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران نیز در تشریح پیش‌بینی این ردیف بودجه برای فروش اموال غیرمنقول شهرداری تهران با پیشنهاد سالاری مخالفت کرد. در پی این مخالفت سالاری بار دیگر در تشریح پیشنهاد خود خطاب به مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران گفت: شما با همین شیوه بودجه‌نویسی 10سال از اعضای شورا برای ردیف‌های بودجه رای و مصوبات مورد نیاز خود را گرفتید و این شهر را به اینجا رساندید. برادر من چرا واقعیت را نمی‌گویی؟ متاسفانه در دوره‌های قبل نیز همین گونه بود. پس از صحبت‌های سالاری که با مخالفت ریاست شورای شهر تهران مواجه شد از وی درخواست شد که از الفاظ درست استفاده کند، این در حالی بود که بحثی میان سالاری و رسولی در صحن شورا در جریان بررسی این ردیف در گرفت.

 فروش ضایعات شهرداری برای درآمدزایی

در ادامه جریان بررسی درآمدها و منابع بودجه سال 97 شهرداری تهران میزان درآمد شهرداری از فروش اموال منقول و اسقاطی از 300 میلیون تومان به 3 میلیارد تومان افزایش یافت. در بودجه سال 96 این عدد 150میلیون تعیین شده بود و کمیسیون برنامه و بودجه این عدد را به 300میلیون تومان افزایش داد اما به پیشنهاد شهربانو امانی عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر این عدد به 3میلیارد تومان افزایش یافت.

محسن هاشمی رییس شورای شهر به عنوان یکی از موافقان این افزایش قیمت‌ گفت: زمانی که من در دانشگاه آزاد بودم از همان بدو ورود شاهد ضایعات فراوانی بودم که در اطراف کوه ریخته شده بود و مناقصه‌یی برای فروش آنها برگزار کردم، اما این مناقصه با حاشیه‌های فراوانی همراه بود. در کل مدیران به علت همین حاشیه‌ها زیر بار فروش اموال اسقاطی نمی‌روند.

میرلوحی عضو دیگر شورای شهر با تاکید بر اینکه اگر اعضا زیر بار پیشنهاد 10 الی 15میلیارد نمی‌روند حداقل با 3میلیارد تومان موافقت کنند، افزود: شهرداری 750ساختمان اداری دارد و با توجه به امکانات و ساختمان‌هایی که شهرداری دارد، می‌توان به راحتی درآمد شهرداری را از فروش اموال اسقاطی افزایش داد.

معاون اجرایی شورای شهر ادامه داد: زمانی که من به شورا آمدم 100میلیون تومان وسایل اسقاطی در آشپزخانه همین شورا بود. در میدان شوش هم من انبار وسایل فرسوده شهرداری را خودم بازدید کردم که کرایه انبارهای این وسایل فرسوده بیشتر از 3 میلیارد تومان می‌شود. من ضمانت می‌دهم که می‌توانیم از این بخش درآمد کسب کنیم.

در ادامه پیشنهاد امانی به رای گذاشته شد و به اتفاق آرا تصویب شد و محسن هاشمی رییس شورای شهر پس از تصویب این بند گفت‌: یادتان باشد الان رانت ضایعات ایجاد می‌شود و خبرنگارها حواستان در خصوص این مساله جمع باشد.

در ادامه بررسی بودجه سال آینده شهرداری تهران و در سرفصل درآمدها علی اعطا سخنگوی شورای شهر پیشنهاد کرد تا درآمدهای شهرداری تهران از محل منابع ساخت و ساز ۲۰درصد کاهش و به رقم ۳۰۰۰ میلیارد برسد.

به گفته وی در شهر تهران ۴۰۰هزار واحد خالی وجود دارد که برای 2میلیون نفر واحد مسکونی خالی بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ فراهم می‌کند. در حال حاضر نیز ساختمان‌های تجاری فراوانی در پایتخت وجود دارد که فاقد متقاضی است و این هم به معنای کثرت ساختمان تجاری خالی است. در این شرایط اگر رونق ساخت و ساز هم وجود داشته باشد همانند سال‌های گذشته نخواهد بود. لذا پیشنهاد می‌کنم که بودجه ۳۸۰۰میلیاردی از محل درآمدهای ساخت و ساز ۲۰درصد کاهش پیدا کند و به رقم ۳۰۰۰ میلیارد تغییر کند.

اعطا تاکید کرد: اگر عدد شهرداری تهران تصویب شود ولی محقق نشود ما با کسری بودجه روبه‌رو خواهیم شد ولی اگر ۲۰درصد کاهش پیدا کند و عدد پیشنهادی شهرداری محقق شود مازاد درآمد نیز در قالب متمم به بودجه اضافه خواهد شد.

در نهایت پس از بحث و بررسی در خصوص کاهش میزان درآمد شهرداری تهران از محل تراکم‌فروشی پیشنهاد کاهش به رقم ۳۰۰۰میلیارد تومان رای نیاورد و نهایتا پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر درآمد ۳۵۰۰میلیارد تومانی از این محل تصویب شد.

 

 

ارسال نظر