ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۰۱:۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۱۶۵۰۲

صدور پایان کار ساختمان مشروط شد

به ساختمان‌هایی که جهت محصولات نمای خارجی ساختمان گواهینامه واکنش در برابر آتش نداشته باشند پایان کار داده نمی‌شود. به گزارش ایسنا، باتوجه به بخشنامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور، دستگاه‌های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران مصالحی که در پروژه‌های ساختمانی مورداستفاده قرار می‌دهند باید با رعایت ضوابط و مقررات کنترل آتش بوده و دارای تاییدیه از سازمان ملی استاندارد ایران یا گواهینامه‌های فنی طبقه‌بندی واکنش در برابر آتش از مراجع ذی‌صلاح باشند. براساس این بخشنامه از ابتدای دی ماه سال 1396 ارائه پایان کار ساختمان منوط به ارائه گواهینامه واکنش در برابر آتش برای نمای ساختمان است. هم‌اکنون شرکت‌هایی بدون اخذ گواهینامه‌های مربوط اقدام به استفاده از محصولات خود در نمای ساختمان می‌کنند که در صورت بروز حادثه خسارات جبران‌ناپذیری را می‌توانند رقم بزنند.

گام اول برای حل تعارض منافع مهندسان برداشته شد

وزیر راه و شهرسازی و معاون مسکن و ساختمان او پروانه اشتغال به کار خود را به سازمان نظام مهندسی بازگرداندند. به گزارش ایسنا، عباس آخوندی و حامد مظاهریان پیرو ابلاغ بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر منع اشتغال دوشغله‌های ۹ دستگاه در سازمان نظام مهندسی ساختمان، امروز پروانه‌های اشتغال به کار خود را تحویل دادند. در روزهای گذشته عباس آخوندی کارکنان ۹ دستگاه ازجمله وزارت راه و شهرسازی را از اشتغال در سازمان نظام مهندسی ساختمان منع کرده بود که البته باوجود بعضی مخالفت‌ها رییس سازمان نظام مهندسی از آن استقبال کرد. به‌دنبال این بخشنامه وزیر راه و شهرسازی ضمن کناره‌گیری از اشتغال به کار مهندسی در زمان اشتغال در وزارت راه و شهرسازی در دو نامه جداگانه به روسای سازمان نظام مهندسی، ساختمان استان تهران و کانون کارشناسان رسمی دادگستری، پروانه اشتغال به کار مهندسی خود را به آن دو دستگاه باز گرداند. در بخشی از نامه عباس آخوندی به حسن قربان‌خوانی رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران آمده است: «برای رعایت شفافیت و اجتناب از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض می‌شود و در اجرای دستورالعمل شماره ۰۲ / ۱۰۰ / ۵۷۵۷۳ به پیوست پروانه اشتغال به کار مهندسی خود را هر چند تاکنون از آن هیچ استفاده‌یی نکرده‌ام، تقدیم می‌کنم تا در آن سازمان نگهداری شود و پس از فراغت از منصب فعلی به اینجانب مسترد گردد.»

اختصاص 250 هکتار زمین برای طرح مسکن اجتماعی

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: امسال 250 هکتار زمین برای احداث مسکن اجتماعی اقشار کم‌درآمد جامعه در سطح کشور اختصاص یافته است. به گزارش ایرنا، حمیدرضا عظیمیان با بیان اینکه در مرحله نخست، زمین موردنیاز ساخت 20 هزار واحد مسکن اجتماعی زمین تامین شده است، گفت: در سال آینده نیز به همین مقدار زمین برای اجرای طرح مسکن اجتماعی اختصاص خواهد یافت. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه در تامین زمین موردنیاز مسکن اجتماعی هیچ مشکلی در کشور نداریم، گفت: به تمام ادارات کل سازمان زمین و مسکن در استان‌ها ابلاغ شده است تا زمین موردنیاز اجرای طرح مسکن اجتماعی برای ساخت مسکن اقشار کم‌درآمد را تامین کنند. عظیمیان گفت: با اجرایی شدن دستورالعمل ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی تصرفی در کشور در مجموع سه میلیون خانوار در کشور می‌توانند مشکلات خود را در زمینه سنددار شدن این اراضی برطرف کنند. معاون وزیر و راه و شهرسازی از تصویب دستورالعمل ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی تصرفی در کشور خبر داد و گفت: این دستورالعمل که شهریورماه سال جاری در مجمع عمومی این سازمان تصویب شد، دو هفته پیش برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شد. او افزود: کسی حق تجاوز به اراضی ملی و دولتی را ندارد، اما از آنجا که در سال‌های گذشته برخی افراد تصرفاتی در این اراضی داشتند و امروز این مساله به یکی از معضلات اصلی حوزه مسکن و شهرسازی تبدیل شده است، این دستورالعمل تهیه و تصویب شده تا براساس آن مشکل سند‌دار شدن ساختمان‌های موجود در این اراضی برطرف شود. عظیمیان ادامه داد: براساس این دستورالعمل مردم بی‌بضاعتی که در حاشیه شهرها در اراضی دولتی مسکن احداث کرده و جز آن سرپناهی برای اسکان ندارند، با دارا بودن سه شرط زمین مطابق با بندهای این دستورالعمل و براساس شرایط و ضوابط مندرج در آن، به این افراد واگذار می‌شود تا بتوانند سند خود را دریافت کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: براساس این دستورالعمل، هزینه زمین‌های فوق به قیمت تمام شده دولتی از مردم اخذ می‌شود و مازاد زمین‌ها به قیمت روز از ساکنان اخذ خواهد شد.

 

ارسال نظر