شرط تداوم رشد ملایم قیمت ملک

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۴۱۵

معاملات مسکن شهر تهران در دی‌ ماه به 19هزار واحد رسید که این آمار نشانگر آن است که حجم قراردادها نسبت به ماه مشابه سال قبل 12.8درصد افزایش داشته است در این میان اگرچه روند رو به رشد معاملات از ابتدای سال جاری آغاز شد اما نقطه عطف معاملات مسکن در مهر ماه ثبت شد و هم‌اکنون پس از گذشت4ماه، بررسی آمارها حکایت از رونق نسبی در بازار مسکن دارد. اما سوال این است که رشد حجم معاملات ادامه دارد و افزایش قیمت مسکن که از نیمه دوم سال جاری آغاز شده، ‌تداوم دارد؟

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: پیش‌بینی می‌شود که بازار مسکن، افزایش نیافتن شدید قیمت‌ها و رشد معاملات با شیب ملایم است. علی چگنی با بیان اینکه در دی ماه سال جاری معاملات مسکن نسبت به دی ماه سال گذشته 15درصد رشد داشت، افزود: تداوم این شرایط در بازار مسکن به تحولات سایر بازارها همچون بازار ارز، بورس همچنین طلا وابسته است. به گفته او، در سال‌های گذشته به دلیل شرایط اقتصادی کشور همچون تغییرات قیمت نفت، وضعیت اقتصاد جهانی، رکود اقتصاد داخلی و تحریم، مسکن دچار رکود بود اما از تابستان سال جاری تاکنون شاهد رونق بازار معاملات مسکن هستیم که البته این شرایط هم تابع شرایط رشد اقتصادی کشور بود.

به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ادامه داد: از تابستان سال جاری در تهران به عنوان شهر پیشتاز، تعداد معاملات رشد داشت که این رشد معاملات با افزایش ملایم قیمت‌ها و البته کمتر از نرخ تورم همراه بود و این شرایط هم‌اکنون نیز ادامه یافت.

چگنی یادآور شد: در دی ماه سال جاری حدود 19هزار معامله مسکن و آپارتمان در شهر تهران ثبت شد که با توجه به دوران رکودی که در آن قرار داشتیم خبر خوبی است و حاکی از رونق تدریجی در بازار مسکن است. او اظهار کرد: تعداد بیشترین و کمترین معامله ثبت شده در سال‌های گذشته بین 23تا 5 هزار در نوسان بوده است که بیشترین آن در شرایط افزایش ناگهانی قیمت‌ها در دولت دهم به وقوع پیوست و بعد از آن نیز شاهد رکود در این بازار بودیم که خوشبختانه در ماه‌های آتی و از تابستان وارد رونق تدریجی بازار مسکن شده‌ایم. چگنی روند تدریجی و افزایشی معاملات را مثبت ارزیابی کرد و میزان معاملات را از تابستان که از 13هزار معامله ثبت شده بود تا دی ماه که به 19هزار معامله رسید، قابل توجه دانست. او گفت: اگر روند معاملات را دنبال کنیم شاهد خواهیم بود که تعداد معاملات از 13هزار معامله در تابستان به 16هزار و در نهایت به 19هزار معامله رسیده که به معنای رونق معاملات در بازار مسکن است و به صورت تدریجی رخ داده بنابراین می‌تواند حاکی از بهبود شرایط در این بازار باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن بیان کرد: معاملات بازار مسکن در دی ماه سال جاری نسبت به دی‌ ماه سال گذشته 15درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین رونق بازار معاملات در 10ماهه سال 96 نسبت به 10ماهه سال 95 حدود 8.2 درصد رشد را تجربه کرده که این میزان قابل ‌ملاحظه است. چگنی با تاکید بر این مطلب که سیاست‌گذاران کلان مسکن طرفدار افزایش قیمت‌ها نیستند، گفت: به لحاظ شاخص‌های تولید و اشتغال باید در حد معقولی افزایش قیمت‌ها را داشته باشیم. زیرا سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به اخذ پروانه ساختمانی شوند. افزایش پروانه ساختمانی نیز به معنای افزایش تقاضای ساخت و ساز است.

به گفته او، آمار پروانه‌های ساختمانی نشان می‌دهد در تهران در بازه 10ماهه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره 5.4 درصد رشد داشته و در سایر مناطق شهری در بازه 6 ماهه این رشد حدود 3.4درصد بوده بنابراین افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی نشان از رشد میزان ساخت و ساز در کشور است.

 رونق معاملات فروکش نکرده است

رییس اتحادیه مشاوران املاک هم با تاکید بر اینکه معاملات مسکن فروکش نکرده است، گفت: برخی افراد نباید با اظهارات نابجا دست به ترکیب مسکن بزنند زیرا رشد قیمت مسکن در حد شاخص تورم خوب است و رشد بیش از حد رکود را در این بخش حاکم می‌کند. مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه آیا تب معاملات مسکن در تهران یا سایر شهرها فروکش کرده است، ‌گفت: طبق آمار سامانه املاک و مستغلات معاملات مسکن فروکش نکرده است. خسروی با اشاره به اینکه این بازی‌ها از سوی برخی متاسفانه موجب بر هم زدن آرامش بازار مسکن می‌شود، اظهار کرد: وقتی از سوی اتحادیه املاک اعلام شد، رشد قیمت مسکن در حد نرخ تورم بوده به یک‌باره بانک مرکزی نیز گزارش داد که قیمت مسکن 15درصد رشد داشته است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: زمانی که قیمت مسکن بیش از شاخص نرخ تورم افزایش یابد، بازار از رونق دور خواهد شد چراکه قدرت خرید متقاضیان کاهش می‌یابد. او با تاکید بر اینکه مشاوران املاک تصمیمی برای بالا بردن قیمت مسکن ندارند، افزود: عده‌یی راجع به بازار مسکن اظهارنظر می‌کنند که به هیچ‌وجه اطلاعاتی از وضعیت و جزییات بازار ندارند.

خسروی در پاسخ به اینکه آیا اظهارنظر مدیرعامل بانک مسکن یا وزیر راه و شهرسازی از قیمت و پیش‌بینی درخصوص آینده بازار مسکن می‌تواند به بازار کمک کند، گفت: بانک مسکن باید درخصوص تعداد وام و تسهیلات اعطایی اظهارنظر کند بنابراین به اعتقاد بنده غیر از کارشناسان اتحادیه املاک که میزان معاملات و قیمت را هر روز رصد و اعلام می‌کنند، مرکز آمار می‌تواند درخصوص قیمت مسکن گزارش دهد.

 

ارسال نظر