رد بودجه بازسازی بافت فرسوده در کمیسیون تلفیق

۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۶۰

گروه راه و شهرسازی

در حالی که براساس برنامه قرار بود، صندوق توسعه ملی و همچنین منابع حاصل از افزایش حامل‌های انرژی، تامین‌کننده بودجه بازسازی بافت‌های فرسوده در سال 97 باشند اما کمیسیون تلفیق این تبصره را رد کرد که این موضوع می‌تواند به عقب‌ماندگی بیشتر دولت از برنامه نوسازی بافت فرسوده منجر شود اگرچه هنوز فرصت از دست نرفته و با مطرح شدن آن در صحن علنی می‌توان این موضوع را پیگیری کرد.

رییس کمیسیون عمران مجلس در این باره می‌گوید: بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته سالی ۲۷۰ محله در بافت فرسوده باید بازسازی شود و در بودجه ۹۷ قرار بود از افزایش حامل‌های انرژی و صندوق توسعه ملی اعتبارات لازم را تامین کنیم که منتفی شد.

با وجود اینکه رییس کمیسیون عمران مجلس از منتفی شدن تامین منابع مالی بازسازی بافت فرسوده در سال 97 خبر می‌دهد، هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری به آغاز عملیات نوسازی بافت فرسوده از دهه فجر اشاره می‌کند و می‌افزاید: طبق قانون باید سالی 270 محله را در دستور کار قرار دهیم که وزارت راه و شهرسازی، دولت، وزارت کشور و دولت در این امر همکاری خواهند داشت و برای عملیاتی کردن این موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده در لایحه 97 پیشنهاد داده شد و به مجلس هم ارائه شد.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ادامه می‌دهد: برای تحقق این امر برای هر محله باید حدود 100میلیارد تومان هزینه کنیم تا به میانگین آن شهر برسد که در طول 5 سال برای هزار و 334 محله، 125هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که سالی 25 هزار میلیارد تومان برای 270 محله برآورد می‌شود که میانگین برای هر محله تقریبا 100میلیارد تومان بودجه لازم است.

او بیان می‌کند: مبتنی بر این تصمیمات برنامه ارائه شد، بنابراین اگر لایحه مصوب شود و به تصویب برسد و بخواهیم با رویکرد محله‌محور شروع کنیم، از شهریورماه سال آینده این امر عملا عملیاتی خواهد شد.

عشایری می‌گوید: دولت برای نوسازی بافت‌ها پولی را به بانک‌ها قرض می‌دهد و بعد از بازپرداخت کامل تسهیلات، پول را از بانک‌ها پس خواهد گرفت.

به گفته سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری، دولت بین 15 تا 16درصد در این کار ورود مستقیم هزینه‌یی خواهد داشت که این عدد در محل افزایش حامل‌های انرژی در تبصره 4 دیده شده است اما مجلس هفته گذشته تبصره 4 را تایید نکرد و بافت‌های فرسوده خط خورد.

عشایری تصریح می‌کند: اگر در تبصره 4 و 18 تشکیک به اولیه دولت بوده و مجلس این امر را منتفی دانسته است اما انتظار می‌رود مجلس پیرو مذاکرات و رایزنی‌های ما با کمیسیون تلفیق و اقتصادی و عمران مجلس همراهی کند چون اگر این کار انجام نشود در جریان تحقق‌پذیری خدشه وارد خواهد شد.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری اضافه می‌کند: بنابراین اگر این اتفاق عملیاتی نشود و سهم 15درصدی دولت از مصوبه مجلس نگذرد و نقش اهرمی اجرا نشود، نقش کلیدی مساله از بین خواهد رفت بنابراین مجلس می‌تواند در تبصره‌های دیگر به تحقق این امر کمک کند.

در شرایطی که کمیسیون تلفیق مجلس با دولت برای تامین منابع نوسازی بافت فرسوده سال آینده همکاری نکرده است اما به نظر می‌رسد که بانک مرکزی قصد کمک به نوسازی بافت فرسوده را دارد زیرا مشاور رییس‌جمهوری در امور هماهنگی و نوسازی بافت‌های فرسوده ناپایدار شهری می‌گوید: سیف رییس کل بانک مرکزی گفته است که در اراضی فرسوده شهر که بعضا سند ندارند، اگر وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که واحدهای مسکونی این اراضی را در فرآیندی واگذار می‌کنم، من به عنوان سند قبول می‌کنم و تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده ارائه خواهم کرد.

 

ارسال نظر