مهر تایید اهالی بهشت بر رژیم جدید ترافیکی

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۷۵
مهر تایید اهالی بهشت بر رژیم جدید ترافیکی

گروه راه و شهرسازی|

جزئیات لایحه ترافیک شهرداری تهران که کلیات آن یک‌شنبه گذشته با برخی حاشیه‌ها به تصویب رسید در جلسه روز گذشته مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت جزئیات آن نیز تصویب شد. براساس ماده یکم این مصوبه به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود برای اعمال مدیریت هوشمند بر تردد خودروها در محدوده شهر تهران و براساس این مصوبه از 15فروردین ماه سال 97 نسبت به وصول عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های موضوع این مصوبه اقدام کند.

محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران با بیان اینکه براساس این طرح جداولی تنظیم شده، گفت: دو دسته خودرو مجوز ورود به محدوده را دارند به طوری که برای 63 هزار خودرو مجوز به اشخاصی داده می‌شود که به لحاظ شغلی لازم است در همه سال وارد محدوده شوند که البته از این 63 هزار خودرو مبلغ 100هزار تومان بابت جواز دریافت می‌شود و 40هزار مجوز به صورت روزانه برای افراد دیگر در نظر گرفته شده که مجموعه سقف ورود به محدوده 103هزار خودرو خواهد بود که هیچ تفاوتی در پرداخت این دو گروه نیست.

وی با بیان اینکه 63 هزار مجوز تنها به افرادی داده می‌شود که به لحاظ شغلی باید وارد محدوده شوند و خیالشان راحت باشد که می‌توانند وارد محدوده شوند، گفت: چند ضریب برای تعیین نرخ عوارض در نظر گرفته شده به گونه‌یی که ساعت 6 تا 10صبح و ساعت 16تا 19 به عنوان اوج ترافیک عصرگاهی تعیین شده و ساعت 10تا 16 نیز به عنوان میان روز خلوت است که افراد می‌توانند در مواقع خلوت مراجعه کنند. به گفته پورسیدآقایی، ضریب آلایندگی در نظر گرفته شده که باید بگویم برای خودرو دارای معاینه فنی برتر ضریب کمتری در نظر گرفته شده و این درحالی است که اگر افراد حساب خودرو را از قبل شارژ کنند 20درصد تخفیف می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ضریب آلایندگی خودروهای هیبریدی تنها یک دهم است، گفت: برخی‌ها می‌گویند که این ضریب ‌به نفع پول‌دارهاست اما باید بگویم ما باید آن افراد را هم تشویق کنیم که به جای آنکه پولش را به خودرو بنزینی بدهد، خودرو برقی که آلایندگی کمتری دارد، تهیه کند. معاون شهردار تهران با بیان اینکه کف نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک 13هزار و 400تومان و سقف آن 36هزار تومان است، گفت: مردم می‌توانند سفر خود را مدیریت کرده و تمام ضرایب را پاس کنند تا قیمت کمتری برای آنها محاسبه شود. وی با بیان اینکه در این طرح مدت ماندن در محدوده مهم نیست، گفت: فقط نخستین ورود و آخرین خروج ثبت می‌شود نه اینکه به ازای هر ورود و خروج عوارض پرداخت کنند. پورسیدآقایی با بیان اینکه اجرای این طرح علاوه بر کاهش آلودگی ترافیک را نیز کاهش می‌دهد، گفت: سقف ورود به محدوده 26هزار خودرو کاهش یافته و به بهبود ترافیک کمک می‌کند.

به گزارش«تعادل» براساس ماده دوم مصوبه شورای شهر تهران، عوارض تردد وسایل نقلیه در هر روز برابر با حاصل‌ضرب نرخ پایه به مبلغ 20هزار تومان در ضریب مربوط به محدوده تردد(با ضریب 1.5)، ساعت تردد، میزان آلایندگی، زمان پرداخت عوارض و... محاسبه می‌شود. همچنین ضریب مربوط به ساعت اینگونه خواهد بود که اگر نخستین تردد یا ورود از ساعت 6:30 تا 10و آخرین خروج یا تردد قبل از 16 باشد، ضریب یک و اگر نخستین ورود 10 به بعد و آخرین خروج قبل از 16 باشد ضریب 0.7 خواهد بود. همچنین اگر نخستین ورود 10 به بعد باشد اما خروج بعد از ساعت 16 باشد، ضریب یک و اگر ورود 6:30 تا 10 باشد اما خروج بعد از ساعت 16 باشد، ضریب 1.5 محاسبه خواهد شد. ضریب آلایندگی خودروهای برقی یا هیبریدی 0.1، ضریب خودروهای دارای معاینه فنی 0.8 و سایر وسایل نقلیه یک خواهد بود.

به پیشنهاد صدراعظم‌ نوری، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مقرر شد که به عبارت «سایر وسایل نقلیه» در ضرایب معاینه فنی عنوان شود، سایر وسایل نقلیه دارای معاینه فنی معمولی که با رای اکثریت آرا این ماده 2 نیز به تصویب رسید.

همچنین اعضای شورای شهر پیشنهاد دادند که با توجه به تفاوت طول روز در نیمه اول و دوم سال به معاونت حمل و نقل شهرداری اجازه داده شود که ساعت اجرای طرح را منوط به شرایط فصل تغییر دهد.

در تبصره 2 ماده 2 آمده است که شهرداری تهران مکلف است برای کنترل آلودگی هوا در شرایط وارونگی و تجاوز شاخص آلودگی از عدد 100 همچنین رعایت سقف تعیین شده برای ورود و تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مصوب به افزایش نرخ پایه 20هزار تومان حداکثر به میزان 50 درصد اقدام کند. این تبصره نیز با رای اکثریت آرا به تصویب رسید.

همچنین براساس ماده سوم عوارض تردد وسایل نقلیه برای جانبازان بالای 25درصد، بیماران خاص، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی با اعمال ضریب 0.5(نیم) محاسبه می‌شود همچنین وسایل نقلیه با پلاک ویلچر(ژ) نیز معاف از این عوارض خواهند بود.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در صحن شورا در مورد این بند گفت: در قانون ذکر شده، وزارت کشور باید تسهیلاتی را برای تردد جانبازان در نظر بگیرد و ما نیز به عنوان شهرداری از ۵۰ درصد حق خود در این زمینه می‌گذریم اما ۵۰ درصد دیگر باید از سوی بنیاد جانبازان و وزارت کشور تامین شود. وی اظهار کرد: ۱۰هزار سهمیه در سال به بنیاد جانبازان و مستضعفان اختصاص می‌یابد. ابراهیم امینی، نایب‌رییس شورای شهر تهران در مورد این موضوع گفت: اگر جایی که قانون گفته این قشر نباید مبلغی برای ورود به طرح ترافیک بپردازد پس ما نمی‌توانیم قانون بالادستی را در نظر نگیریم و برخلاف آن عمل کنیم.

حسن رسولی دیگر عضو شورا در مخالفت با معافیت جانبازان از پرداخت عوارض ورود به طرح ترافیک گفت: ۱۰هزار جانباز ۲۵درصدی داریم که اگر به محدوده طرح ترافیک وارد شوند، کل طرح جدید به هم می‌ریزد.

پورسیدآقایی نیز به نمایندگان مردم در شورای شهر گفت که شورا باید در مورد جانبازان بالای ۲۵درصد تصمیم‌گیری کند و اگر تصمیم بر حذف این ماده بگیرند، جانبازان باید ۱۰۰درصد عوارض را پرداخت کنند.

در ادامه بررسی این موضوع محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران گفت که صرف داشتن پلاک ویلچر نمی‌تواند مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک جدید شود که معاون شهردار در پاسخ به این عضو شورا تاکید کرد که برای رفع این مشکل اپلیکیشنی خاص طراحی شده که براساس آن تنها ورود این افراد در صورتی که برای موارد درمانی باشد مشمول پرداخت عوارض نمی‌شود. در پایان بررسی این ماده ابراهیم امینی، نایب‌رییس شورای شهر تهران و مرتضی الویری دیگر عضو شورا پیشنهاد دادند که جانبازان بالای ۲۵درصد اعصاب و روان و جانبازان بالای ۷۰درصد با تایید بنیاد جانبازان و ایثارگران از پرداخت عوارض معاف شوند که این پیشنهاد با رای مثبت اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

در جریان بررسی این لایحه، بحث احتساب سرویس مدارس و نیز شرکت‌ تاکسی‌های اینترنتی نیز به بحث گذاشته شد. در ماده چهارم مصوبه آمده است که عوارض تردد وسایل نقلیه پلاک تهران که در زمینه جابه‌جایی مسافر نظیر خودروهای آژانس‌ها و موسسات اتومبیل کرایه و حمل بار نظیر وانت‌بارها، کامیون‌های تا سقف 6 تن و سایر وسایل نقلیه باربری (به استثنای خودروهای مجاز) فعالیت می‌کنند و دارای مجوز با پروانه فعالیت از شهرداری هستند، در سقف مجوزهای ورودی در سال با اعمال ضریب نیم (0.5) تعیین و محاسبه خواهد شد. سید حسن رسولی در این زمینه گفت: به عقیده من سرویس‌های مدارس نباید مشمول این امر شوند، چرا که به اندازه کافی از والدین پول دریافت می‌کنند. محمد علیخانی اما موافق احتساب سرویس‌های مدارس در اجرای این ماده بود.

بهاره آروین نیز در خصوص شرکت‌ تاکسی‌های اینترنتی گفت: این ماده بیشتر به نفع آژانس‌هاست.

علی اعطا نیز گفت: این تبصره، این موضوع را ترویج می‌کند که ساماندهی حمل و نقل باید با شهرداری باشد و بسیاری از تاکسی‌های اینترنتی که مجوز ندارند، باید از شهرداری اخذ مجوز کنند. پورسیدآقایی نیز در این خصوص تاکید کرد: در قانون نیز آمده هر موسسه‌یی که در زمینه حمل و نقل می‌خواهد، فعالیت کند باید از شهرداری مجوز بگیرد، به این صورت می‌توان کنترلی بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی داشته باشیم. در نهایت ماده 4 لایحه نیز با احتساب سرویس‌های مدارس و تاکسی‌های اینترنتی نیز با موافقت اعضای شورا به تصویب رسید.

بر اساس این گزارش، در ماده پنجم (۵) مصوبه اخذ عوارض از تردد خودروها آمده است: مجوز روزانه ورود به محدوده کامیون ممنوع (موضوع مصوبه سی و نهمین جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک تهران) در موارد خاص به تشخیص سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، برای کامیون‌های با ظرفیت بالای 6تن با دریافت عوارض صادر می‌شود.

ماده 6 مصوبه نیز تاکید دارد که به ازای صدور مجوز ورود در کل سال برای هر خودرو مبلغ 100هزار تومان بابت بهای خدمات اخذ خواهد شد. اعضای شورا در ادامه ماده 5 و 6 لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده هفتم مصوبه ترافیکی شورای شهر، 100درصد اضافه درآمد حاصل از اجرای این مصوبه نسبت به درآمد حاصل از اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال 96، صرف توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد.

بر اساس ماده هشتم مصوبه یاد شده شهرداری تهران موظف شد، برای جبران عوارض ناشی از ورود و تردد غیرمجاز خودروها در محدوده طرح ترافیک نسبت به شناسایی خودروها اقدام کرده و عوارض پرداخت نشده را به آخرین نشانی که در نزد اداره راهنمایی و رانندگی است، اعلام کند و دارندگان خودرو نیز موظف هستند حداکثر ظرف 10روز عوارض را پرداخت کنند.

همچنین در صورتی که دارندگان خودرو ظرف مدت 3 ماه از قطعیت عوارض مذکور و اعلام به آنها نسبت به پرداخت آن اقدام نکنند با رعایت تشریفات موضوع ماده 77 قانون شهرداری نسبت به صدور اجراییه وصول عوارض مذکور اقدام خواهد کرد.

 

ارسال نظر