جرایم 3 گانه در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی

۱۳۹۶/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۴۴
جرایم 3 گانه در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: سه جریمه در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی است که در محدوده طرح ترافیک وارد خواهند شد.

پورسیدآقایی در مراسم افتتاحیه نخستین مرکز سیار معاینه فنی و افتتاح سامانه نوبت‌دهی آنلاین به مراکز معاینه فنی با بیان اینکه دو رویکرد در دستور کار شهرداری و معاونت حمل‌ونقل است، گفت: شهرداری در رویکرد اول خود، راحتی حل شهروندان را در دستور کار قرار داده به گونه‌یی که می‌بینید ایجاد معاینه فنی سیار و نوبت‌دهی آنلاین نیز در راستای پاسخگویی به این رویکرد است تا مردم راحت‌تر و آسان‌تر به خدمات دسترسی پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه این روزها زمان و وقت کمیاب است، ‌گفت: باید سعی شود تا وقت افراد در پیدا کردن مراکز معاینه فنی و دریافت نوبت تلف نشود که ایجاد این مراکز معاینه فنی سیار به مردم کمک می‌کند که در محل و منطقه خود به مراکز معاینه فنی دسترسی بهتری داشته باشند.  وی افزود: شبیه به این منطق در خصوص ایجاد پمپ بنزین‌ها نیز مشاهده می‌شود، به گونه‌یی که درصدد آن هستیم که پمپ بنزین‌های کوچک و محلی که دسترسی راحت‌تری برای مردم دارند، ایجاد کنیم تا آنها در صف پمپ بنزین نمانند.  وی با بیان اینکه به زودی مزایده ایجاد پمپ بنزین‌های کوچک در مناطق مختلف شهر برگزار می‌شود، اظهار کرد: این پمپ بنزین‌های کوچک در حد نصب دو پمپ هستند که باید زمین‌های مورد نیاز را شناسایی کرده تا به صورت شبانه‌روزی بتوانند به مردم خدمات دهند.  پورسیدآقایی با بیان اینکه دومین رویکرد مدیریت شهری کاهش آلایندگی است، گفت: در سال آینده طرح LEZ با قوت و سخت‌گیری بیشتری اجرا می‌شود و باید به مرحله‌یی برسیم که خودرو بدون معاینه فنی در تهران نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران نسبت به تجهیز مراکز ثابت معاینه فنی اقدامات زیادی انجام داده، چرا که ما مایل به جریمه افراد نیستیم، گفت: بر اساس قانون، معافیت از معاینه فنی برای خودروهای نو 4 سال است و پیشنهاد می‌شود مالکان تا قبل از اینکه به مرز 4 سال برسند، نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند.

 اجرای معاینه فنی خودروها در پایتخت

وی درباره ورود خودروهای فاقد معاینه فنی در طرح جدید ترافیکی نیز بیان کرد: اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد و وارد محدوده شود، هم جریمه عدم معاینه فنی و هم جریمه ورود غیرمجاز را پرداخت می‌کند و باید بگویم اگر خودرو فاقد معاینه فنی در طرح ترافیکی جدید وارد محدوده طرح ترافیک شود، سه نوع جریمه می‌شود که یکی از آنها عدم معاینه فنی است که حدود 50هزار تومان براساس قانون جریمه می‌شود و دیگری ورود غیرمجاز به منطقه ترافیکی و سوم نیز عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک است که به عنوان بدهی در پلاک خودرو ثبت می‌شود یعنی باید بگویم اصلا به نفع نیست که خودرو فاقد معاینه فنی وارد محدوده شود.

وی گفت: در طرح ترافیک جدید هر کسی برای ورود به محدوده باید از قبل پلاک خود را وارد اپلیکیشنی کند که آن را معرفی خواهیم کرد و اول باید مطمئن شود که اجازه ورودش توسط اپلیکیشن ثبت شده و اگر تعداد پر شود، اپلیکیشن پلاک را غیرمجاز اعلام می‌کند و اگر افراد به صورت غیرمجاز و بدون ثبت در اپلیکیشن وارد شود، جریمه می‌شود.

علی پیرحسینلو مشاور اجتماعی معاون حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران درباره طرح ترافیک جدید توضیحاتی ارائه داد و گفت: بارها اعلام کردیم که با اجرایی شدن طرح جدید 26هزار خودرو کمتر واحد محدوده می‌شوند و این طرح کاهنده خواهد بود، گفت: ترافیک 20درصد در ساعات اوج کاهش خواهد یافت.

مشاور اجتماعی معاون حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران در رابطه با ابهامات موجود در خصوص افزایش قیمت برای ورود به طرح ترافیک گفت: اینکه قیمت برای افراد دارای مجوز روزانه افزایش و برای کسانی که مجوزهای ثابت دارند، کاهش یافته است را به صراحت تکذیب می‌کنم، آنچه کاهش یافته، سهم خودروهای دولتی، ارگانی و سهمیه میزان خودروهای مجاز برای ورود به طرح است که حداقل ۴۰درصد کاهش یافته است، اما میزان سهم مجاز عموم مردم برای ورود به طرح ۱۰۰درصد شده، یعنی دوبرابر افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص قیمت تصریح کرد: درباره قیمت هم کاملا برعکس است، یعنی نه تنها قیمت افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش نیز یافته است. برای افرادی که پیش از این جهت ورود به طرح سهمیه داشتند، هزینه ورود به محدوده و تردد در طرح افزایش یافته و اگر رفتار ترافیکی و آلایندگی خودرویشان را کنترل نکنند، این قیمت حدود 4 الی 4.5برابر افزایش پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه خودروهای سهمیه‌یی و دولتی در حال حاضر به صورت رایگان وارد می‌شوند یا آنکه باید تا 8هزار تومان برای ورود به طرح پرداخت کنند، افزود: اما در شرایط جدید بسته به میزان تردد در دوران اوج یا غیراوج ترافیک و همچنین میزان آلایندگی خودروها قیمت ورود به طرح تا ۳۶ هزار تومان افزایش می‌یابد، از این‌رو در کل می‌توان گفت، برای دولتی‌ها و سهمیه‌یی‌ها با افزایش و برای مردم عادی با کاهش قیمت روبه‌رو هستیم.

پیرحسینلو ادامه داد: در حال حاضر مردم عادی برای خرید روزانه باید ۴۰هزار تومان پرداخت کنند، ولی در طرح جدید به فرض آنکه در صبح یا عصر تردد کنند و معاینه فنی هم نداشته باشند، قیمت حداکثر ۳۶هزار تومان خواهد بود. دغدغه اول ما در شهرداری این بود که قیمت برای دولتی‌ها و مردم عادی هیچ تفاوتی نکند. در حقیقت اصل طرح ترافیک جدید برابر بودن شرایط برای همه افراد است. اینکه نظام عادلانه‌تر بوده و رانت و تبعیض وجود نداشته باشد.

مشاور اجتماعی معاون حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری دنبال یک نظام عادلانه است، افزود: در مذاکرات و بحث‌هایی که شهرداری با پلیس و سایر نهادهای ذی‌ربط انجام داد، این امر همواره خط قرمز شهرداری بود و از این خط قرمز عدول نشده و نخواهد شد. نحوه پرداخت و محاسبه قیمت، فرمول‌ها و متغیرها باید برای همه برابر باشد، این چیزی نیست که تغییر کرده باشد یا در آینده بخواهد تغییر کند، اما اینکه هر کس چطور اجازه ورود بگیرد، سقف چطور کنترل شود و نسبت‌ها چطور تقسیم شوند، همه مواردی است که در بخش‌های کارشناسی کار تعیین می‌شود.

 

ارسال نظر