آخرین تغییرات طرح ترافیک جدید پایتخت

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۶۴

افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران، ری و تجریش جزئیات و آخرین تغییرات طرح ترافیک جدید پایتخت را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، حبیب‌زاده گفت: طرح پیشنهادی معاونت حمل و نقل با طرحی که در شورای ترافیک مصوب شد، تفاوت‌هایی دارد.

وی در تشریح تفاوت‌های طرح پیشنهادی و طرح ترافیک مصوب با بیان اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد داده بود که زون زوج و فرد حذف و تبدیل به زون دوم شود، گفت: بر این اساس طرح ترافیک نیز به زون مرکزی تبدیل می‌شد و هر خودرویی با ورود به زون زوج و فرد باید عوارضی با یک ضریب مشخص پرداخت می‌کرد و با ورود به زون طرح ترافیک عوارضش بیشتر می‌شد که این پیشنهاد معاونت حمل و نقل در شورای ترافیک تغییر کرده است. به گفته معاون نظارت شورای شهر تهران در شورای ترافیک پایتخت مقرر شد که زون زوج و فرد همچنان به قوت خود باقی بماند و تغییری نکند. وی همچنین گفت: پیشنهاد شده که در مرحله اول تا 3ماه طرح ترافیک جدید تنها در محدوده طرح ترافیک اجرا شود و در صورت موفقیت به زون زوج و فرد هم تسری یابد.

وی با بیان اینکه عوارض از خودروها براساس یک فرمول تعیین می‌شود، گفت: در این فرمول یک عدد ثابت وجود دارد که عدد پیشنهادی معاونت حمل و نقل 20هزار تومان است همچنین ضرایب دیگری همچون ضریب مکان، زمان، آلایندگی و... نیز وجود دارد.

حبیب‌زاده با بیان اینکه یکی از ضریب‌ها در فرمول تعیین نرخ عوارض منطقه ترافیکی است، گفت: بر این اساس ورود به محدوده زوج و فرد ضریب 0.5 دارد و ورود به زون طرح ترافیک ضریب 1.5 دارد. همچنین برای تعیین ضریب زمان، زمان به 3 قسمت قبل از ساعت 10، ساعت10تا 16و بعد از ساعت 16 تقسیم شده و ملاک نیز در این ضریب ساعت ورود و خروج است. در تعیین ضریب آلایندگی، افرادی که معاینه فنی برتر دارند، ضریب کم و افرادی که معاینه فنی عادی دارند، ضریب بالاتری پرداخت می‌کنند. نرخ ضرایب در بدترین حالت به حدود 36هزار تومان می‌رسد.

حبیب‌زاده با بیان اینکه در تغییر دوم پیشنهاد معاونت حمل و نقل این بود که مجوزهای ورود یا همان سهمیه‌ها حذف شود، گفت: درحال حاضر حدود 105هزار سهمیه داده شده که پیشنهاد شده این عدد سهمیه‌ها به 63 هزار مجوز کاهش یابد هر چند که پیشنهاد معاونت حمل و نقل شهرداری این بود که کلا سهمیه‌ها حذف شود. وی با بیان اینکه براساس طرح فعلی تا سقف 125هزار خودرو می‌توانند وارد محدوده شوند که غیر از چند روز خاص این سقف پر نشده است، گفت: این درحالی است که که 105هزار سهمیه سالانه و روزانه وجود داشت و حدود 10هزار کارت شناور نیز منتشر شده بود که در مجموع 125هزار خودرو می‌توانستند وارد محدوده شوند که در شورای ترافیک تصویب شد و به دلیل اینکه برخی خودروها الزام به ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند این مجوزها باقی بماند اما عددش به 63 هزار سهمیه کاهش خواهد یافت.

 

ارسال نظر