کارت اشتراک تردد به تمام خودروها اختصاص می‌یابد

۱۳۹۶/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۸۲

گروه راه و شهرسازی  ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران، با اشاره به طرح ترافیک جدید شهرداری از صدور کارت اشتراک برای تردد در این طرح خبر داد و گفت: برای برخی مشاغل حساس مانند پزشکان، سازمان‌های دولتی، خبرنگاران و برخی دیگر از سهمیه‌بگیران که نیاز به تردد در محدوده شهر دارند، تسهیلاتی درنظر گرفته شده است.

خداکرمی با بیان اینکه درنظر گرفته شده خبرنگاران بتوانند سالانه آرم را خریداری کنند، گفت: تخفیفاتی به این قشر داده می‌شود اما هنوز قطعی نشده است.

به گزارش فارس، خداکرمی با بیان اینکه طرح ترافیک تغییراتی کرده است، ‌اظهار کرد: کارت اشتراک طرح ترافیک را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم همه شهروندان می‌توانند این کارت را تهیه کرده و به‌طور یکسان از طرح ترافیک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هنوز موضوع کارت اشتراک قطعی نشده است، گفت: پیشنهادات را داده‌ایم تا افراد شماره عضویتی برای ورود به طرح دریافت کنند.

به گفته خداکرمی، مبنای نرخ‌گذاری بر پایه پایش آلودگی هواست و اتومبیل‌هایی که معاینه فنی برتر دارند از تخفیفات خاص بهره‌مند می‌شوند.

به گفته این عضو کمیسیون عمران شورا، این طرح در کمیسیون در حال بررسی است. مطمئن باشید این طرح سال آینده اجرایی می‌شود، ساز و کار آن فراهم شده و البته مردم هم باید در این زمینه کمک کنند. مردم باید خودشان ورود کنند و اگر واقعا کار ضروری ندارند با ماشین‌شان بالا و پایین نروند و در جایی که امکان دارد از اتوبوس و مترو استفاده کنند.

وی درخصوص نرخ‌های طرح ترافیک‌ گفت: تخفیفات درنظر گرفته شده برای برخی اقشار آنچنانی نیست، جوری برنامه‌ریزی شده که همه بهره ببرند، ظلم بود که یک عده‌یی از رانتی استفاده می‌کردند که معبر متعلق به همه بود. برای سازمان‌ها هم نرخ‌گذاری شده و امیدوارم دولتی‌ها هم بپذیرند و وزارتخانه‌ها از این نرخ تمکین کرده و هزینه ‌آن را پرداخت کنند.

محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر نیز در این باره توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این طرح به کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر ارجاع داده شد و ما نیز از کارشناسان و برخی دستگاه‌ها دعوت کردیم و به شورا آمدند و نظرات خود را نسبت به این طرح اعلام کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به جمع‌بندی نهایی رسیده‌ایم و یکسری تغییرات به طرح جدید اضافه کرده‌ایم و امتیازاتی برای برخی گروه‌ها قائل شدیم. به‌عنوان ‌مثال، برای خودروهای حمل‌ونقل بار و مسافر مانند وانت‌بار و آژانس‌ها که تکلیف‌شان در این طرح مشخص نبود ضرایبی دادیم؛ چراکه در بخش حمل‌ونقل، شغل‌شان محسوب می‌شود و این‌گونه نیست با افرادی که با خودروهای شخصی به طرح می‌آیند و می‌توانیم جلوی‌شان را بگیریم و بگوییم با ماشین‌های عمومی بیایید، بتوانیم جلوی این خودروها را بگیریم.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر ادامه داد: همچنین خودرو پلاک معلولان به‌طور کلی از پرداخت هزینه در طرح ترافیک جدید معاف شدند و برای سهمیه‌دارها مانند معلولان، جانبازان و بیماران خاص با ضرایب جدیدی تسهیلات و امتیازاتی قائل شدیم.

علیخانی در مورد اینکه آیا واقعا این طرح در کاهش آلودگی هوا موثر است، گفت: نمی‌توانیم به‌طور قطع بگوییم تاثیر چشمگیری خواهد داشت؛ چراکه طرحی در یک منطقه نمی‌تواند بر کل تهران اثر بگذارد اما با ایجاد مشوق‌هایی مانند اعمال معاینه فنی برتر، تخفیفات خودروهای هیبریدی می‌توانیم به‌عنوان راهکارهایی از این دست استفاده کنیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر گفت: طرح ترافیک جدید با اعمال تسهیلات و امتیازاتی نهایی شده است و یک‌شنبه آینده به صحن شورا می‌آید تا پس‌ از آن به فرمانداری برود و چنانچه تایید شود، اجرایی خواهد شد.

لازم به یادآوری است، هفته گذشته طرح ترافیک جدید شهرداری در شورای حمل‌ونقل و ترافیک تهران با ایجاد تغییراتی به تصویب رسید. بر این اساس در سال ۱۳۹۷ صدور مجوز برای خودرو تنها به معنای اجازه ورود است و عوارض قابل پرداخت برای همه خودروها براساس زمان تردد و میزان آلایندگی خواهد بود که جزئیات آن در لایحه پیشنهادی به شورای شهر مشخص شده و هم‌اکنون در حال طی فرآیند تصویب است.

همچنین در سال ۱۳۹۷ با هدف کاهش ترافیک در محدوده طرح، سقف تعداد مجوزهای قابل صدور از ۱۲۹ هزار و ۳۵۰ فقره تعیین‌ شده برای سال ۱۳۹۶ به میزان ۲۶ هزار و ۳۵۰ عدد کاهش خواهد یافت و بدین‌ترتیب در هر روز حداکثر ۱۰۳ هزار خودرو اجازه خواهند یافت در محدوده طرح ترافیک وارد شوند.

از این رقم، سقف تعداد مجوز قابل اعطا به اشخاص حقیقی و حقوقی که شغل آنان به نحوی است که لازم است در تمام روزهای سال اجازه تردد در محدوده را داشته باشند، با کاهش حدود ۴۰درصدی به ۶۳ هزار خودرو کاهش یافته و تعداد مجوزهای روزانه قابل صدور برای عموم مردم با افزایش 100درصدی به ۴۰ هزار عدد افزایش خواهد یافت.

این طرح اکنون در کمیسیون‌های شورای شهر در دست بررسی است و به گفته اعضا با ایجاد تغییراتی در جلسه یک‌شنبه هفته آینده بررسی خواهد شد.

 

ارسال نظر