رای مثبت شورای ترافیک تهران به طرح جدید ترافیک

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۰۷

گروه راه و شهرسازی|

شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، طرح جدید ترافیک برای سال ۱۳۹۷ را تصویب کرد. حال نوبت شورای اسلامی شهر تهران است که نسبت به نحوه اجرای این طرح و نرخ عوارض تصمیم بگیرد.

شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بررسی همه جوانب طرح به اتفاق آرا، طرح جدید ترافیک برای سال ۱۳۹۷ را تصویب کرده و بدین‌ترتیب گام مهمی در مسیر تصویب این طرح در مراجع قانونی برداشته شده است.

به گزارش ایسنا، همزمان شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز با بررسی لایحه پیشنهادی - که یک فوریت آن روز یک‌شنبه ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۶ در صحن شورای شهر به تصویب رسید– نسبت به تعیین نحوه اجرا و نرخ عوارض تصمیم خواهد گرفت.

بر اساس طرح تصویب ‌شده، با هدف کاهش ترافیک در محدوده طرح ترافیک، تغییرات مهمی در نحوه صدور مجوزها و جنبه‌های اجرایی طرح ایجاد شده است.

در سال ۱۳۹۷ صدور مجوز برای خودرو تنها به معنای اجازه ورود است و عوارض قابل پرداخت برای همه خودروها بر اساس زمان تردد و میزان آلایندگی خواهد بود که جزئیات آن در لایحه پیشنهادی به شورای شهر مشخص شده و هم‌ اکنون در حال طی فرآیند تصویب است.

در سال ۱۳۹۷ با هدف کاهش ترافیک در محدوده طرح، سقف تعداد مجوزهای قابل صدور از ۱۲۹هزار و ۳۵۰ فقره تعیین ‌شده برای سال ۱۳۹۶ به میزان ۲۶ هزار و ۳۵۰ عدد کاهش خواهد یافت و بدین‌ترتیب در هر روز حداکثر ۱۰۳هزار خودرو اجازه خواهند یافت در محدوده طرح ترافیک وارد شوند.

از این رقم سقف تعداد مجوز قابل اعطا به اشخاص حقیقی و حقوقی که شغل آنان به نحوی است که لازم است در تمام روزهای سال اجازه تردد در محدوده را داشته باشند، با کاهش حدود ۴۰درصدی به ۶۳هزار خودرو کاهش یافته و تعداد مجوزهای روزانه قابل صدور برای عموم مردم با افزایش 100درصدی به ۴۰هزار عدد افزایش خواهد یافت.

در سال ۱۳۹۷ علاوه بر روزهای جمعه و تعطیل در روزهای پنج‌شنبه هم طرح ترافیک اجرا نخواهد شد و زمان اجرای طرح در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 الی ۱۹ خواهد بود. همچنین برای رفاه حال ساکنان داخل محدوده طرح، این شهروندان مجاز خواهند بود صبح‌ها تا قبل از ساعت 8:30 صبح از محدوده خارج شوند و بعدازظهرها بعد از ساعت ۱۷ به منازل خود بازگردند.

بر این اساس، محدوده کنونی طرح ترافیک به نام منطقه سبز، محدوده زوج و فرد به نام منطقه آبی و سایر محدوده ترافیکی تهران، منطقه سفید نامگذاری شده است. در طرح جدید چند شاخص عمده از جمله مدیریت تردد و زمان تردد و کنترل میزان آلایندگی، مدیریت قیمت‌گذاری و مدیریت استفاده از خودرو در نظر گرفته شده است.

 اثر طرح جدید بر قیمت مسکن؟

قیمت خانه‌هایی که در طرح ترافیک قرار دارند، تحت تاثیر این طرح است معمولا به قیمتی پایین‌تر از نرخ واقعی قیمت‌گذاری می‌شود. حال با تغییر شرایط طرح ترافیک باید دید طرح جدید چه تاثیری بر قیمت واحدهای مسکونی این مناطق خواهد داشت. مصطفی قلی‌خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک در این باره توضیحاتی ارائه کرد و با اشاره به کاهش قیمت واحدهای مسکونی واقع در طرح ترافیک گفت: نوسانات در چهار بازار بورس، طلا، ارز و قیمت حامل‌های انرژی باعث تغییر قیمت‌ها در بازار مسکن می‌شود.

به گزارش ایلنا قلی‌خسروی درباره اثرگذاری طرح ترافیک بر خانه‌هایی که در این محدوده قرار دارند، اظهار کرد: وقتی خانه‌یی در محدوده طرح ترافیک با محدودیت تردد مواجه شده و بسیاری از اهالی این محدوده‌ها مجبور به خرید طرح ترافیک شوند با کاهش قیمت خانه‌های این مناطق مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: اینکه مردم این محدوده ناچار به خرید طرح ترافیک می‌شوند، موجب نارضایتی شده است و همین نارضایتی‌ها اقبال عمومی برای خرید خانه در این محدوده را کاهش می‌دهد. اینکه طرح ترافیک به اهالی این مناطق با تخفیف هم داده شود، باز نمی‌تواند آثار کاهش قیمت خانه را در این مناطق جبران کند. البته اثر آن ابتدای محدوده بسیار کمتر از میانه محدوده است، چراکه امکان پارک خودرو در خارج از محدوده طرح ترافیک برای افراد وجود دارد.

خسروی با بیان اینکه هر گونه محدودیتی می‌تواند فساد و رانت ایجاد کند، اظهار کرد: معتقدم اثرگذاری وضع مالیات بر خودرو در کاهش آلودگی هوا به مراتب بیشتر از طرح ترافیک است و باعث این مشکلات هم در سطح شهر نمی‌شود.

 

ارسال نظر