نگرانی از اصلاح نشدن قیمت حامل‌های انرژی

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۳۱

رییس سازمان راهداری با انتقاد از مصوبه کمیسیون تلفیق و عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: امیدواریم شورای اقتصاد در سال آینده با افزایش نرخ عوارض آزادراه تهران- قم موافقت کند.

داوود کشاورزیان درباره علت عدم تصویب افزایش نرخ حامل‌های انرژی در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اینکه چرا تصویب نشده را باید از خود اعضای کمیسیون تلفیق پرسید؛ اما اینکه آیا من از این موضوع ناراحت هستم؟ باید گفت، بله من شخصا از اینکه مجلس و دولت نتوانستند گامی برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بردارند، راضی نیستم؛ علتش هم این است که در مباحث مربوط به مصرف گازوییل که حمل و نقل بار و کالاهای ما عمدتا وابسته به آن است، یکی از مشکلات اصلی، پایین بودن قیمت سوخت است.

وی در گفت‌وگو با مهر ادامه داد: علت اینکه مالکان خودروهای سنگین علاقه‌یی ندارند، کامیون‌های فرسوده خود را از رده خارج کنند همین پایین بودن قیمت سوخت است که با وجود مصرف بالایی که کامیون‌های فرسوده دارند چون صاحبانشان برای سوخت مصرفی، بهای چندانی پرداخت نمی‌کنند برای آنها اقتصادی نیست تا این کامیون را کنار بگذارند و کامیون نو را جایگزین کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: علت اینکه بخشی از تردد کامیون‌های ما یک سر خالی است، همین پایین بودن قیمت سوخت است چراکه برای صاحب کامیون چندان هزینه‌یی در برندارد که یک مسیر را بدون بار تردد کند. درحالی که اگر گازوییل گران بود برای او به صرفه نبود که یک سر خالی تردد کند.

وی افزود: راننده کامیون زمانی پیشنهاد حمل بار به مقصد مشهد را می‌پذیرفت که مطمئن بود در برگشت هم بار دارد. در غیر این صورت اگر بنا باشد از مشهد بدون بار برگردد و سوخت بخواهد مصرف کند به این نتیجه می‌رسد که پذیرفتن این پیشنهاد برایش به صرفه نیست یا اینکه باید هزینه سوخت برگشت را هم از صاحب کالا بگیرد که صاحبان کالا معمولا در حالت عادی حاضر نیستند، هزینه برگشت خالی کامیون را بپردازند.

۸۰ درصد آلودگی تهران به دلیل تردد شبانه

وی تصریح کرد: بحث آلودگی هوا را هم داریم که ناشی از همین کامیون‌های فرسوده است. علت اصلی آلودگی هوای کلان‌شهرها، تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده دیزلی است که در سطح شهرها مخصوصا در شب‌ها تردد می‌کنند. به خصوص در تهران به دلیل محدودیتی که در روز برای تردد کامیون‌ها وجود دارد در شب حرکت می‌کنند و براساس اظهارات مدیران اداره کل محیط زیست بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده است. بخش زیادی از علت عدم از رده خارج شدن این کامیون‌ها، پایین بودن قیمت سوخت است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی اظهار کرد: درحال حاضر کامیون‌های نو در هر 100کیلومتر کمتر از ۳۰ لیتر گازوییل مصرف می‌کنند. درحالی که کامیون‌های فرسوده بین ۵۵ تا ۶۰ لیتر گازوییل می‌سوزانند که به معنی مصرف دو برابری سوخت در خودروهای سنگین فرسوده است. بنابراین مالک کامیون فرسوده با خود محاسبه می‌کند که درحال حاضر با این شرایط تنها مبلغ کمی بابت مصرف بیشتر سوخت پرداخت می‌کند ولی اگر کامیون نو بخرد نه تنها همین درآمد فعلی را خواهد داشت و درآمدش بیشتر نمی‌شود بلکه باید بخش زیادی از درآمد خود را بابت اقساط کامیون تخصیص دهد. ولی اگر قیمت سوخت به سمت واقعی شدن برود این محاسبات به عکس خواهد بود.

 

 

ارسال نظر