شرط پیروزی در مبارزه با رکود مسکن

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۴۳

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دولت به ویژه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و اقتصاد باید از بانک مسکن حمایت ‌کنند، ‌گفت: با حمایت این وزارتخانه‌ها، بانک مسکن سرمایه خود را افزایش می‌دهد و تبدیل به بانک توسعه‌یی می‌شود.

عباس آخوندی که در جلسه معارفه مدیرعامل جدید بانک مسکن و تودیع مدیرعامل قبلی سخن می‌گفت، ادامه داد: مختصاتی که برای بانک مسکن در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی تعریف شده بود، بانک توسعه‌یی است اما در دهه ۸۰ و ۹۰ شاهد بودیم که این بانک تبدیل به بانک تخصصی شد و عملا وظیفه خود را برای تعادل‌بخشی به بازار و اقدام برای رویارویی با سیگنال‌های رونق و رکود از دست داد.  سیاست‌گذار ارشد حوزه مسکن و شهرسازی همچنین گفت: برای آنکه بانک‌ مسکن تبدیل به بانک توسعه‌یی شود، نیازمند دو ابزار بود که یکی از آنها افزایش سرمایه بانک بود و پیشنهادی که بنده در این مورد ارائه کردم این بود که اشتباه انجام شده در بحث تامین اعتبار طرح مهر از طریق افزایش پایه پولی صورت گرفته و آثار منفی‌اش را گذاشته باید به فرصت تبدیل شود تا از این پس بتوانیم آن را تبدیل به ابزار مثبت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیشنهادم در مهر سال ۹۲ این بود که تمام رقم تامین اعتبار طرح مهر، تبدیل به افزایش سرمایه بانک ‌مسکن شود و آن خط اعتباری به عنوان بدهی دولت و بدهی بانک‌ مسکن به بانک‌ مرکزی در نظر گرفته شود. زیرا طرح آثار سوء خود را گذاشته بود و اگر دولت می‌خواست اصل و سود را برگرداند، هزینه‌اش بیشتر و چندین برابر افزایش سرمایه بانک می‌شد.

آخوندی افزود: اگر با طرح توسعه‌یی شدن بانک‌ مسکن و افزایش سرمایه بانک موافقت می‌شد درحال حاضر شاهد افزایش سرمایه بانک ‌مسکن از ۳هزارمیلیارد تومان به ۴۸هزارمیلیارد تومان بودیم و بدین‌ترتیب بانک مسکن تبدیل به بانک توسعه‌یی می‌شد که می‌توانست نقش موثری را در سیکل رونق و رکود در بخش مسکن ایفا کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش‌هایی برای افزایش سرمایه بانک‌ مسکن انجام دادیم و در بودجه کشور، افزایش سرمایه بانک را به ۱۳هزارمیلیارد تومان رساندیم که به تصویب رسید و ۵ هزارمیلیارد تومان از ۱۰هزارمیلیارد تومان بودجه تصویبی به ثبت رسید.

آخوندی گفت: درحال حاضر سرمایه بانک مسکن ۸هزارمیلیارد تومان است که به مفهوم ۲میلیارد دلار سرمایه است که این سرمایه برای بانک مسکن همچنین مسکن، سرمایه اندکی است.

او افزود: اگر بخش مسکن بخواهد با سیکل رکود مبارزه کند، نیاز به بانک مسکنی داریم که ۱۰میلیارد دلار سرمایه داشته باشد تا با این سرمایه بتواند وارد بازار شود و آن را به رونق وا دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نیاز به افزایش سرمایه مستمر در بانک مسکن داریم و باید کل اعتبارات بخش مسکن مهر تبدیل به افزایش سرمایه بخش مسکن شود. همچنین بانک مسکن برای ایجاد تحرک در بازار مسکن نیازمند ابزارهای جدید پولی و بانکی بود که انواع صندوق‌ها، اوراق رهنی و سایر محصولاتی که بانک مسکن باید عرضه می‌کرد و خوشبختانه بانک مسکن در 4سال گذشته بخشی از آنها را محقق کرد.

آخوندی گفت: درحال حاضر بخشی از ابزارهای جدید پولی و بانکی همچون شرکت‌های توسعه سرمایه‌گذاری مسکن، شرکت‌های تولید سرمایه بانک مسکن و ابزار مختلف اجرا شده‌اند.

 6 درخواست از دولت

در این مراسم مدیرعامل جدید بانک مسکن نیز درخواست‌های خود را از وزارت راه و شهرسازی در 3 محور برشمرد و گفت: کمک و تعیین تکلیف ۵۷۰ هزار واحد مسکن باقی مانده مهر و کمک برای زنده کردن نقدینگی آنها، کمک به افزایش سرمایه بانک از طریق اختصاص اموال مازاد وزارتخانه و تاکید بر این قول که تمامی نقدینگی در حوزه توسعه‌یی مصرف شود. همچنین در ارتباط با ETC تاکنون حدود ۳۰میلیارد تومان از سوی بانک هزینه شده و ۵۰۰ هزار نفر تگ دریافت کرده‌اند که امیدواریم وزیر محترم راه و شهرسازی مساعدت کرده و دستورات لازم را برای جلوگیری از خسران بانک مسکن صادر کند.

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی همچنین درخواست‌های خود از وزیر اقتصاد را نیز ۳محور عنوان کرد و افزود: افزایش سرمایه بانک به

۵۰ هزارمیلیارد، کمک به بانک درخصوص اختلاف مالیاتی سال ۹۳ که کماکان تعیین تکلیف نشده و در نهایت کمک به بانک درخصوص اختصاص یارانه مسکن مهر مربوط به عملکرد سال ۹۵، درخواست ما از وزیر محترم اقتصاد است.

او گفت: عمده‌ترین مشکلی که در مورد مسکن مهر با آن مواجهیم این است که تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی شده و حدود ۵۷۰ هزار واحد مسکن مهر معطل مانده است که همین مورد هم نقدینگی بانک را با مشکل مواجه کرده که امیدواریم زودتر این مشکل با مساعدت وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد حل شود.

رحیمی‌انارکی افزود: برای توسعه‌یی کردن بانک ‌مسکن باید بسترها و زیربناهایی فراهم شود و به همین دلیل نیز کار دشواری پیش ‌رو داریم که کمک اعضای هیات‌مدیره را می‌طلبد و همکاری و همفکری می‌تواند شرایط و بسترها را برای توسعه‌یی شدن بانک ‌مسکن و افزایش سرمایه بانک فراهم کند.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: علاوه بر فعالیت و تعهدی که در حوزه توسعه‌یی شدن بانک مسکن در دستورکار داریم، فعالیت در حوزه بازآفرینی شهری که شامل بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است هم ازجمله برنامه‌های مهمی است که در دستورکار قرار داده‌ایم.

رحیمی‌انارکی گفت: برای ابزارسازی و نهادسازی مناسب در حوزه بازآفرینی شهری نیازمند این هستم تا منابع بلندمدت و در عین حال ارزان قیمتی داشته باشیم که افزایش سرمایه بانک را می‌طلبد.

او تعیین تکلیف مطالبات ارزش و مطالبات عادی بانک را از دیگر برنامه‌های پیش‌ رو بانک مسکن برشمرد و گفت: باید بهینه‌سازی در شعب بانک انجام شود که این کار با کاهش تعداد شعب در دستورکار قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر