پیشنهاد دوباره تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۷۴
پیشنهاد دوباره تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

گروه راه و شهرسازی  

گزارش محمدعلی نجفی از عملکرد مدیریت دوره قبل شهرداری که در جلسه روز یک‌شنبه شورای شهر تحت عنوان سند تحویل و تحول شهرداری تهران قرائت شد، واکنش‌های مثبت و منفی متعددی را در پی داشته است. درحالی که اعضای شورای پنجم گزارش نجفی را چراغ راه عملکرد شورا و شهرداری در روزهای پیش رو برشمردند اما اصولگرایان شورای چهارم گزارش را نپسندیدند ازجمله مهدی چمران، رییس شورای چهارم شهر تهران این گزارش را سیاه‌نمایی بزرگ خواند. ناصر امانی، معاون سابق شهرداری تهران در واکنش به این گفته نجفی که مدیریت شهری در دوره قبل در بافت فرسوده موفق نبوده است، اظهار کرد که ‌شهرداری تهران با اعتراف وزارت مسکن و شهرسازی دولت موفق‌ترین شهرداری در بافت فرسوده بوده است. امانی همچنین بدهکاری 52 هزارمیلیارد تومانی شهرداری و نیز استخدام 13هزار نفر در چند ماه پایانی مدیریت قالیباف را تکذیب کرد.

به غیر از اعضای شورای چهارم و پنجم برخی نمایندگان مجلس نیز نسبت به این گزارش واکنش نشان دادند ازجمله پروانه مافی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: این امکان برای مجلس وجود دارد که مجددا ورود کرده و از شهرداری تهران تحقیق و تفحص انجام دهد.

 تشکیل کارگروه پیگیری تخلفات

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران پیشنهاد داد تا کارگروهی برای پیگیری تخلفات احصا شده در مدیریت قبلی شهری تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، فراهانی با اشاره به گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران گفت: پایه گزارش بسیار خوب بود چراکه شورای شهر در مصوبه‌یی خواهان آن بود که شهرداری تهران گزارشی ارائه دهد که به طور دقیق و شفاف بدانیم شهر را در چه وضعیتی تحویل گرفته‌ایم و کجا ایستاده‌ایم تا بتوانیم براساس آن برای 4سال پیش رو برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم.

وی با بیان اینکه گزارش ارائه شده تحویل و تحول یک سند خاص است چراکه گزارش مشابهی از آن در شهرداری طی سال‌های متمادی گذشته مشتمل بر چالش‌های پیش رو هنگام تحویل و تحول وجود ندارد، گفت: با بررسی‌هایی که داشتم، معلوم شد در دوره‌های طولانی فعالیت شهرداری در دهه‌های گذشته مشابه چنین گزارشی نداشته‌ایم. هر چند گزارش‌های تبلیغی تهیه شده شهردار قبلی برای مدیران آینده وجود دارد که البته جای تعجب دارد چراکه هر مدیری باید بداند چه چیزی را دقیقا تحویل گرفته و براساس آنچه که تحویل گرفته باید بتواند برنامه‌ریزی کند تا دقیقا چشم‌انداز مشخصی درخصوص وضعیت شهرداری تهران به دست بیاید.

فراهانی گفت: هر سال می‌توان این گزارش را به‌روز کرد تا وضعیت‌مان را سال به سال از نظر میزان بدهی، میزان رشد یا کاهش ترافیک، آلودگی هوا و... بررسی کنیم و این گزارش می‌تواند یک مبنا برای سنجش عملکردهای آتی مدیریت شهرداری باشد.

 گزارش شهردار می‌توانست بهتر باشد

وی با بیان اینکه البته این گزارش می‌توانست بهتر ارائه شود، گفت: به عنوان مثال در قسمت ابتدایی که شهردار گزارشی درخصوص فساد در شهرداری ارائه کرد، توقع این بود که شهردار محترم تنها به سوءاستفاده در یک قرارداد حدود یک میلیاردی اکتفا نکند چراکه همه ما می‌دانیم که وضعیت فساد در قراردادهای شهرداری با این رقم‌های کوچک قابل مقایسه نیست و مشکلات ما در قراردادهای خارج از تشریفات مناقصه بسی بیش از این‌هاست. مشکل قراردادهای صوری یک میلیارد و 10میلیارد و 100میلیارد نیست و با اخباری که از بازداشت نفر دوم شهرداری گذشته به گوش می‌رسد، موضوع حیف و میل اموال در شهرداری در میان افکار عمومی نباید در حد یک میلیارد تقلیل یابد.

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه طی جمع‌بندی 12سال از سال 84 تا 96 در بررسی بودجه و ردیف هزینه‌ها و درآمدها متوجه شدیم که فاصله بین مجموع درآمدهای مکتسبه تا مجموع هزینه‌های ثبت شده رقم بالایی حدود 20هزار میلیارد تومان است، گفت: وقتی مجموع درآمدهای حاصله را از مجموع هزینه‌های انجام شده، کسر می‌کنیم به یک شکاف 20هزارمیلیارد تومانی طی مجموع 12سال گذشته می‌رسیم و معلوم نیست این 20هزارمیلیارد تومان کجا رفته و باید این رقم گمشده تعیین تکلیف شود. هر چند که برخی می‌گویند این پول برای پرداخت بدهی و دیون صرف شده اما جای سوال است که مگر حساب و کتاب نداریم که در هیچ کجا قید نشده که این 20هزار میلیارد تومان کجا رفته؟ هر چند که برخی‌ها هم معتقدند این رقم به خاطر حسابرسی تعهدی ایجاد شده اما این تعهدات باید در سال‌های بعد جبران می‌شد البته این رقم براساس گزارش شهردار محترم 5200 میلیارد تومان هست به هر حال باید دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کند و تکلیف 20هزارمیلیارد یا 5200 میلیارد تومان گمشده روشن شود.

 مغایرت 1400 میلیارد تومان

فراهانی با بیان اینکه براساس گزارش ارائه شده توسط حسابرس منتخب شورا درآمد شهرداری در سال 95، 22هزار و 700میلیارد تومان گزارش شده اما در گزارش ارائه شده شهردار محترم درآمد 21هزار و 130میلیارد تومانی ذکر شده، گفت: 1400میلیارد تومان بین دو گزارش ارائه شده مغایرت وجود دارد و این درحالی است که مشخص نیست این مغایرت به چه دلیلی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در مورد هزینه‌ها نیز براساس گزارش ارائه شده توسط حسابرس در سال 95 هزینه‌های شهرداری 19هزار و 672 میلیارد تومان گزارش شده اما در گزارش شهردار محترم هزینه‌ها 19هزار و 585 میلیارد تومان گزارش شده است، گفت: 100میلیارد تومان در این میان مغایرت وجود دارد و جای سوال است چرا این مغایرت‌ها ایجاد شده است.

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری‌ها در نظرسنجی‌ها انجام شده جزو فاسدترین دستگاه‌ها از نگاه مردم در گذشته شناخته می‌شده است که بدون سه «پ» یعنی پول، پارتی یا پررویی در آن کار جلو نمی‌رود، گفت: در نظرسنجی اخیر انجام شده به افرادی که در دوره گذشته به شهرداری به عنوان ارباب رجوع مراجعه کرده‌اند، تماس گرفتند و جالب است بدانید که یک سوم افرادی که با آنها تماس گرفته شده، اعلام کرده‌اند که از آنها تقاضاهای خلاف ضوابط و مقررات شده است و البته من معتقدم که آمار بیش از اینهاست و ممکن است مخاطبان نظرسنجی ترسیده باشند یا ملاحظاتی داشتند.

فراهانی با بیان اینکه بنده به شخصه به عنوان نمونه برخی قراردادهای عمرانی و ساختمانی شهرداری را بررسی کرده و به جرات می‌گویم که رقم‌های منعقد شده این قراردادها دو الی سه برابر و بعضا بیشتر نسبت به رقم‌های واقعی منعقد شده است، گفت: بسیاری از قراردادهای گذشته در شهرداری با ترک تشریفات مناقصه واگذار شده و این درحالی است که براساس ماده 33 آیین‌نامه معاملات شهرداری در بخش عمده‌یی از قراردادهای ترک تشریفات باید شورای شهر به نحوی که در قانون آمده است در جریان واقع می‌شد که این موضوع رعایت نشده و بسیاری از قراردادهایی که با ترک تشریفات منعقد شده، شبهه قانونی دارد. وی با بیان اینکه بسیاری از توافقات و معاملات در شهرداری، طرف مقابل یک شخص و نه یک شخصیت حقوقی است، گفت: به هم ریختگی شدیدی به لحاظ مالی و معاملاتی در اوضاع شهرداری می‌بینیم و این درحالی است که مهم‌ترین مطالبه مردم مبارزه با فساد و نهایتا معرفی و مجازات مفسدان پس از رسیدگی قانونی است و مردم خواستار شفافیت و حفاظت از اموالشان هستند و می‌خواهند که به آنها گزارش داده شود که چه اتفاقی در شهرداری رخ داده است.

 استقبال از تحقیق و تفحص

قاسم میرزایی‌نکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز در واکنش به گزارش نجفی با بیان اینکه از کلید خوردن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دوره تصدی شهردار قبلی استقبال می‌کنیم، گفت: شورای قبلی شهر نظارتی بر درآمد و هزینه شهرداری نداشتند که باید کوتاهی‌های آنها به اطلاع مردم برسد.

میرزایی‌نکو در گفت‌وگو با ایسنا درباره گزارش اخیر شهردار تهران و افشاگری‌های وی در پاسخ به اینکه آیا مجلس اراده‌یی برای انجام مجدد تحقیق و تفحص از شهرداری را دارد یا خیر؟ گفت: اگر مجلس خواسته باشد، تحقیق و تفحص را شروع کند باید مدیران قبلی برگردند درحالی که هیچ کدام از آنها سرکار نیستند. در عین حال اگر تحقیق و تفحص کلید بخورد، استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: شهرداری می‌تواند گزارش ارائه شده را به قوه قضاییه، مراجع بازرسی و رسیدگی، وزارت اطلاعات و... ارائه دهد که امیدواریم این کار انجام شود.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور همچنین یادآور شد: زمانی هم که در مجلس تحقیق و تفحص قبلی را شروع کردیم، سوالمان همین بود اما به حقوق نجومی وصل کردند درحالی که درد چیز دیگری بود، یا نماینده‌ها خوب بررسی نکردند یا فکر کردند مساله چیز دیگری است و با توجه به اینکه نزدیک انتخابات هم بود به آن رای ندادند وگرنه که آقای قالیباف باید بالاخره جواب دهد.

میرزایی‌نکو ادامه داد: زمانی که قائم مقام قالیباف مدتی در زندان بود، گفتند کلی اعتراف کرد اما چه شد؟ با وثیقه آزاد شد، چرا کسی گزارشی نمی‌دهد؟ اینها مشکلاتی است که ما و مردم با آن مواجه هستیم و همین مسائل است که به نظرم مغفول می‌ماند و توضیحی داده نمی‌شود. شاید هم پاشنه آشیل خیلی از این فسادها در اینجاها باشد. به هر حال باید بررسی شود و به آنها پاسخ دهند تا چه زمانی باید بعضی از این مسائل فوری مطرح شود و کسی هم چیزی نگوید. این عضو مجمع نمایندگان استان تهران اظهار کرد: شورای شهر باید این موضوع را به‌طور قاطع بررسی کند. شهردار هم تکلیف خود را ادا کرده اما این شورای شهر است که به عنوان بهترین مجموعه و متولی امر باید پیگیری کند و مورد بازخواست قرار دهد.

نماینده دماوند در مجلس گفت: کار شورای شهر نظارت بر درآمد و هزینه شهرداری است. اما متاسفانه شورای قبلی شهر این کار را نکردند. باید کوتاهی‌هایی که شورای قبلی شهر داشتند به اطلاع مردم برسد. واقعیت را هم بگویند. ‌آنها هم اگر جواب دارند، جوابشان را بدهند.

وی افزود: آقایانی که مدتی چند دوره در شورای شهر بودند اگر این چیزها را می‌دیدند و گزارش نمی‌کردند لابد شریک قافله بودند و اگر نمی‌دیدند که وای به حالشان. به هر حال باید تکلیف این مساله روشن شود.

میرزایی‌نکو با بیان اینکه فکر می‌کنم الان برای تحقیق و تفحص دیر شده است، گفت: البته راهکارهای بسیاری وجود دارد. با تعدادی از نمایندگان تصمیم گرفته‌ایم که با استناد به ماده ۲۳۶ آیین‌نامه مجلس سوالات روشن و مشخصی را مطرح کنیم و زمانی هم که این سوالات در کمیسیون مربوطه مطرح شد، مستقیما به قوه قضاییه ارجاع شود تا زودتر به نتیجه برسد.

 برخورد با متخلفان شهرداری

علی اعطا عضو شورای شهر پنجم تهران و سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش به مردم پایتخت اطمینان داد که نمایندگانشان در شورای شهر تهران با متخلفان در شهرداری تهران برخورد خواهند کرد.

اعطا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه جلسه روز یک‌شنبه شورای شهر تهران که برای بررسی سند تحویل و تحول شهرداری تهران برگزار شد، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین جلسات شورای شهر تهران بوده است، گفت: نقطه عطفی در مدیریت شهری ایجاد شده است و مطمئن باشید این گزارش در کمیسیون‌های تخصصی بادقت بررسی می‌شود و با متخلفان برخورد خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه این گزارش به عنوان سند است که در این مقطع، فصل مشترک دو تیم مدیریت قبلی و فعلی شهری خواهد شد، اظهار کرد: برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری در حال نگارش است و امیدواریم این گزارش شروعی برای برنامه‌ریزی دقیق باشد.

 مجلس می‌تواند تحقیق و تفحص کند

پروانه مافی نماینده تهران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز گفت: پیگیری و انجام مجدد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس وجود دارد و به لحاظ قانونی مشکلی نیست.

مافی با اشاره به اظهارات اخیر شهردار تهران مبنی بر اینکه درآمد ناشی از قراردادهای قبلی شهرداری تهران صرف هزینه‌های تبلیغاتی انتخابات شده است، گفت: این امکان برای مجلس وجود دارد که مجددا ورود کرده و از شهرداری تهران تحقیق و تفحص انجام دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه از زمان رای نیاوردن تحقیق و تفحص قبلی از شهرداری تهران در مجلس، 6ماه گذشته است به لحاظ قانونی مشکلی برای ورود و پیگیری تحقیق و تفحص در مجلس وجود ندارد.

 استخدام 13 هزار نفر کذب محض است

سیدجعفر تشکری‌هاشمی معاون سابق منابع انسانی شهرداری تهران در مورد اینکه چرا در روزهای پایانی ماموریت خود 13هزار نفر را به مجموعه شهرداری اضافه کرده است، ‌گفت: این اطلاعات کذب است، بهتر بود افرادی که این گزارش‌ها را می‌دهند به سایت‌ها و منابع هم سری می‌زدند، 3 سال پیش تقاضایی به ساختمان اداری و استخدامی شهرداری داده می‌شود که پرسنل قراردادی که سال‌ها در شهرداری کار کرده‌اند و قرارداد موقت داشته‌اند را رسمی کنیم، البته شرایطی گذاشتند و بر اساس آن شرایط که سختگیرانه هم بود 5هزار نفر قرارداد رسمی شدند.

 3 هزار پست سازمانی خالی داریم

وی ادامه داد: ما تعدادی پست سازمانی داریم که کارمند رسمی هستند و فقط می‌توانند در این پست‌ها باشند و در جایگاه قراردادی‌ها نمی‌توانند قرار بگیرند ما در حال حاضر 3 هزار پست سازمانی خالی داریم البته اطلاعات از 4دهه پیش به‌روزرسانی نشده و نیاز به پست سازمانی زیادی وجود خواهد داشت. باقی این تعداد نیروهای قراردادی موقت هستند که طبق قانون در هیچ دستگاهی نمی‌توانند پست سازمانی را اشغال کنند.

معاون سابق برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران ادامه داد: پرونده این افراد و سابقه کارشان نیز کاملا مشخص است و می‌توانند بررسی کنند.

وی در پاسخ به اینکه شهرداری تهران در نوسازی بافت فرسوده به خوبی عمل نکرده اسـت، افزود: هنگامی که میانگین نوسازی در بافت فرسوده در کشور 8درصد بوده است ما 30درصد پیشرفت نوسازی بافت فرسوده داشته‌ایم، بخشی از آن نیز که انجام نشده به دلیل عدم حمایت دولت از شهرداری در این بخش بوده است.

معاون سابق برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران با اشاره به اینکه باید انصاف و بی‌طرفی در گزارش سند تحویل و تحول لحاظ شود، گفت: بدترین و سیاه‌نمایی‌ترین گزارشی که می‌تواند عملکرد یک مدیریت موفق در شهرداری تهران را زیر سوال ببرد، گزارشی بود که نجفی ارائه داد. بنده در یکی از بخش‌های این گزارش که اشاره کردند 13 هزار نفر به پرسنل شهرداری اضافه شده است، کاملا توضیح خواهم داد.

 بدهی شهرداری 52 هزار میلیارد تومان نیست

وی در پاسخ به اینکه بدهی شهرداری تهران 52هزار میلیارد تومان اعلام شده است، گفت: نمی‌توان همین طور اعداد و ارقام مختلفی را مطرح کرد، اعلام کردن این اعداد راحت است ولی باید مشخص شود.

امانی درباره میزان بدهی‌های شهرداری تهران گفت: بر اساس آخرین گزارش معاونت مالی و اقتصادی و همین طور بر اساس اعداد و ارقامی که در دفتر مالی ثبت شده است، بدهی شهرداری تهران در مدیریت شهری قبلی 16هزار میلیارد تومان بوده که بدهی شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران بوده است ولی مدیریت فعلی شهر تهران حتی طرح‌های نیمه‌تمام و در حال اجرا را نیز به بدهی‌های شهرداری تهران اضافه کردند در صورتی که برای این طرح‌ها سالانه در بودجه شهرداری اعتبار لازم پیش‌بینی می‌شود.

 سیاه‌نمایی بزرگ

مهدی چمران که 11سال از 12سالی که قالیباف شهردار تهران بوده، رییس شورای شهر بوده است، در واکنش به گزارش نجفی درباره عملکرد مدیریت شهرداری در دوره قبل گفت: «این گزارش سیاه‌نمایی بوده است و باید ثابت شود.»

به گزارش اعتماد آنلاین، مهدی چمران افزود: «آقای نجفی خودشان 6سال در شورای شهر بوده‌اند و از نزدیک دیده‌اند که حسابرسان همه اسناد مالی را بررسی می‌کنند.»

او با اعلام اینکه از گزارش نجفی جا خورده و ناراحت شده است، گفت: «ادعاهایی که ایشان علیه مسوولان گذشته مطرح کرده‌اند باید اثبات شود. ادعای خیانت و فساد چیز کوچکی نیست که بتوان به راحتی از کنار آنها گذشت. بنابراین من تقاضا دارم که این حرف‌ها ثابت شود.»

چمران با اشاره به اینکه شهرداری حتی قبل از دولت، سیستم بودجه نقدی و غیرنقدی را راه انداخته بود، گفت: «آقای نجفی اعلام کرده‌اند که بودجه شهرداری به صورت دیمی اختصاص پیدا می‌کرده و خرج می‌شده است در حالی که چنین چیزی نبوده و همه‌چیز روشن و شفاف است.»

او از معاونان شهرداری سابق و خود قالیباف خواست که برای اعاده حیثیت‌شان شفاف‌سازی کنند و گفت: «از آنجایی که تهمت‌های بزرگی به این افراد نسبت داده شده من خواهش می‌کنم که آنها در هر عرصه‌یی که می‌توانند، توضیح بدهند تا اتفاقات شفاف بشود. مثلا اینکه می‌گویند چندین هزار نفر استخدام شده‌اند یا 50درصد حساب‌ها حسابرسی نشده است باید اثبات شود.»

 

 

ارسال نظر