ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۰۱:۰۴:۴۲
کد خبر: ۱۱۴۸۸۴

 انبوه‌سازان خواهان کاهش نرخ سود اوراق مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی بخشی از گزارش انبوه‌سازان مبنی بر بالا بودن نرخ سود اوراق مسکن را پذیرفته است، گفت: در عین حال هنوز وزیر راه و شهرسازی به این گزارش جوابی نداده است. فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه نرخ سود اوراق مسکن به صورت اسمی 17.5 درصد اما در عمل نرخ سود آن ۲۴ تا ۲۵درصد است، اظهار کرد: دریافت تسهیلات گران‌قیمت موجب شده تا بخش خصوصی رغبتی برای ورود به ساخت و ساز از خود نشان ندهد. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: در گزارشی که انبوه‌سازان به درخواست شخص آخوندی آن را تهیه کردند به‌طور مشخص اعلام شده است، نرخ سود تسهیلات حوزه مسکن بسیار سنگین است و باید نرخ سود متناسب با نرخ تورم کاهش یابد. او اظهار کرد: در ۲۰سال گذشته حتی در دوره‌یی که بازار مسکن رونق داشته است، این همه تفاوت بین نرخ سود تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز با سایر وام‌های غیرصندوقی وجود نداشت. به گفته پورحاجت، سود صندوق‌های پس‌انداز مسکن در حال حاضر 9.5درصد است، در حالی که نرخ سود اوراق مسکن به صورت اسمی 17.5درصد و به صورت واقعی ۲۴درصد است. این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: کانال تامین منابع مالی برای تولید مسکن از محل اوراق شرایط بسیار سختی دارد، بنابراین یکی از عوامل اصلی کاهش صدور پروانه ساختمانی و عدم رغبت بخش خصوصی برای ورود به بازار مسکن همین موضوع می‌تواند باشد.

 حق‌الزحمه مشاوران املاک نیم‌درصد از هزینه معامله

رییس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک گفت: حق‌الزحمه مشاوران املاک در معاملات خرید و فروش بر اساس مصوبه کمیسیون نظارت شهر تهران برای معاملات تا سقف 500 میلیون تومان از هر یک از طرفین نیم‌درصد است. حسام عقبایی در گفت‌وگو با تسنیم درباره مبلغ کمیسیون مشاوران املاک در معاملات اجاره مسکن افزود: در معاملات اجاره‌بها دوطرف باید یک‌چهارم اجاره ماهانه به علاوه 9درصد ارزش افزوده را پرداخت کنند. او تصریح کرد: مازاد 500میلیون تومان هم از هر طرف معامله 25 صدم درصد دریافت می‌شود. عقبایی افزود: به عنوان مثال ارزش یک معامله 600 میلیون تومان است؛ برای 500 میلیون تومان اول هر طرف معامله باید 2.5میلیون تومان به مشاور املاک پرداخت کنند، کمیسیون 100میلیون تومان بعدی هم 25صدم درصد می‌شود. رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: این 25صدم درصد هم 250هزار تومان می‌شود که در مجموع هر یک از طرفین معامله باید 2میلیون و 750هزار تومان بابت حق‌الزحمه به مشاور املاک پرداخت کنند. او با اشاره به اینکه حدود 240 تا 250هزار تومان هم بابت مالیات بر ارزش افزوده از دو طرف معامله دریافت می‌شود، گفت: بنابراین برای یک معامله 600 میلیون تومانی، دوطرف معامله حدود 6میلیون تومان به مشاور املاک پرداخت می‌کنند.

 کارنامه تاخیرهای پروازی ایرلاین‌ها در آذرماه

هواپیمایی آتا با انجام ۷۲درصد پروازهای خود در آذرماه به صورت تاخیردار رتبه نخست تاخیرهای پروازی آذرماه را به خود اختصاص داد. به گزارش مهر، پیش از این در اردیبهشت ماه امسال شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با انجام ۷۴درصد پروازهای خود به صورت تاخیردار، رکورد تاخیرهای پروازی در سال جاری را به نام خود ثبت کرده بود. در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری که عملکرد خطوط هوایی کشور در پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد در آذرماه منتشر شده، آمده است: پس از آتا ایر، ایران‌ایر (هما) که ۶۵درصد پروازهایش با تاخیر انجام شد، در رتبه دوم ایرلاین‌های با بالاترین تاخیرهای پروازی ایستاد. سومین ایرلاین کشور در آذرماه از نظر تعداد تاخیرات پروازی، نفت ایر (کارون) است که ۶۴درصد پروازهای خود را به صورت تاخیردار به سرانجام رساند. همچنین در ماه گذشته ۳ ایرلاین قشم ایر، کیش ایر و آسمان با داشتن ۵۹درصد تاخیر در پروازهای خود به صورت مشترک رتبه چهارم تاخیرهای پروازی را به دست آوردند. دراین میان، آسمان با انجام یک هزار و ۲۸ پرواز در ماه گذشته توانست رکورد بیشترین تعداد پرواز را به دست بیاورد و قشم ایر و کیش‌ایر هم به ترتیب ۴۲۰ و ۴۲۳پرواز را در مجموع در فرودگاه مهرآباد به انجام رساندند که هر دوی این ایرلاین‌ها ۲۴۸ سورتی پرواز تاخیردار داشتند. هواپیمایی معراج که در چند ماه گذشته همواره رکورددار انجام پروازهای به موقع بود، در ماه گذشته با داشتن ۵۱درصد تاخیرهای پروازی جزو ایرلاین‌های «دارای بیش از ۵۰درصد تاخیرهای پروازی» محسوب می‌شود. هواپیمایی پویا ایر هم در این ماه تنها ۷ پرواز داشته که ۶ سورتی پرواز آن به موقع و یک پرواز نیز با تاخیر بوده است که به همین دلیل بهترین عملکرد را میان ایرلاین‌های کشور با ۱۴درصد تاخیر پروازی داشته است.

 تفاهمنامه خرید لکوموتیو به‌زودی اجرایی می‌شود

مدیرعامل شرکت دولتی تولید لکوموتیو هند (رایتس بهاوانا) اعلام کرد که جزئیات یادداشت تفاهمی که در زمینه خرید ۲۰۰دستگاه لکوموتیو و واگن باری امضا شد به زودی اجرایی خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، راجیو ماهرورتا بیان کرد: این تفاهمنامه همکاری‌های آینده هند و ایران در بخش ریلی و راه‌آهن را تسهیل خواهد کرد. این مقام هندی پیش‌بینی کرد که جزئیات این توافقنامه تا دو هفته آینده اجرایی شود. او تصریح کرد: شرکت رایتس پیش از این هم با راه‌آهن ایران در پروژه‌های دیگر همکاری داشته است، اما امضای یادداشت تفاهم در حال حاضر یک توافق بسیار مهم برای هند محسوب می‌شود. ماهرورتا درباره اهمیت چابهار برای هند گفت: این لکوموتیو‌ها به جابه‌جایی بار و همچنین مسافران در ایران کمک خواهند کرد. آنها همچنین در راه‌آهن چابهار به زاهدان مورد استفاده قرار خواهند گرفت که این امر می‌تواند به رشد سریع‌تر این بندر کمک کند.

 

ارسال نظر