افزایش 9.9 درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در تابستان

۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۰۱:۰۴:۰۲
کد خبر: ۱۱۴۸۸۳

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از صدور پروانه‌های ساختمانی از افزایش 9.9درصدی آن در تهران و رشد 6.4درصدی آن در سایر شهرهای کشور در تابستان ۹۶ نسبت به تابستان ۹۵ حکایت می‌کند. این رشد صدور پروانه‌های ساختمانی در تابستان امسال درحالی صورت گرفته است که در بهار سال جاری، شاهد کاهش ١٩,٣درصدی صدور پروانه نسبت به فصل گذشته و همچنین افت حدود 4.9درصدی درمقایسه با فصل مشابه سال 95 بودیم.

در حالی که بر اساس گزارش مرکز آمار، افزایش حدود 10درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران نسبت به تابستان سال 95 نشان‌دهنده تحریک بازار مسکن است و به نوعی پیش رونق مسکن است اما کارشناسان مسکن معتقدند که افزایش صدور پروانه در این مدت به دلیل روی کارآمدن محمدعلی نجفی شهردار جدید پایتخت و پیش‌بینی اعمال سیاست‌های انقباضی از سوی او در شهرداری است.

در واقع سازندگان مسکن با توجه به تجربه‌های پیشین خود انتظار داشتند که موانع و قوانین سختگیرانه‌یی پس از آغاز فعالیت شهردار اصلاح‌طلب پایتخت برای صدور پروانه‌های ساختمانی اعمال شود.

بر همین اساس پیش از روی کارآمدن او، اقدام به دریافت پروانه ساخت گرفتند که این موضوع موجب افزایش حجم پروانه‌های ساختمانی در تابستان سال جاری شد. افزایشی که اگرچه موجب رشد تقاضا در نیمه اول سال 98 می‌شود اما به معنای تحرک بازار مسکن نیست. اما در این میان ناگفته نماند که از ابتدای سال جاری جز فروردین ماه شاهد افزایش قیمت مسکن و رشد نسبی حجم معاملات نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل از آن بودیم که این عوامل تاحدودی نشانگر آغاز ارسال سیگنال‌های خروج مسکن از رکود است.

 رشد 7.5 درصدی مساحت زیربنا

براساس گزارش مرکز آمار ایران، بررسی نتایج طرح «گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور» در فصل تابستان سال ١٣٩٦ نشان می‌دهد که در فصل تابستان سال جاری تعداد 18.867واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران پیش‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته حدود 6.25درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 9.9درصد افزایش داشته و همچنین متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان 1.7 واحد بوده است.

همچنین متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان 1.7 واحد بوده و تعداد ٢٦٣١ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران در فصل تابستان ١٣٩٦ صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 8.15درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 7.10درصد افزایش داشته است.

این گزارش می‌افزاید: در مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادر شده از سوی شهرداری‌ تهران در فصل تابستان ١٣٩٦ بالغ ‌بر 1.354هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 5.32درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 7.5درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ مورد بررسی حدود 1.346مترمربع بوده است.

 افزایش 6.3 درصدی در کل کشور

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار درباره حجم پروانه‌های ساختمانی صادرشده، در فصل تابستان سال ١٣٩٦، تعداد ۸۲هزار و 520 پروانه‌ صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته حدود 6.3درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 6.4درصد افزایش داشته است و در این میان متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان 8.2 واحد بوده است‌.

در مقابل تعداد 29.538 پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در فصل تابستان ١٣٩٦ صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود 2.1 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 9.4درصد افزایش داشته است.

 

 

ارسال نظر