عبور 33 درصدی عملکرد مالی شهرداری از بودجه 96

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۳۶:۵۰
کد خبر: ۱۱۴۵۶۲

 

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه بودجه سال آینده شهرداری در حد سال ۹۶ تدوین می‌شود، اظهار کرد: اگر بودجه سال آینده نسبت به عملکرد امسال تدوین شود، ۳۳ درصد رشد خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، سمیع‌الله مکارم با اشاره به پیش‌بینی تحقق 72 تا 75 درصدی بودجه 96 تا پایان سال، گفت: تصور می‌شود که بودجه سال آینده را در حد امسال درنظر بگیریم و نسبت به بودجه مصوب امسال رشد چندانی نخواهد داشت، اما اگر بودجه نسبت به عملکرد امسال تدوین شود طبیعی است که باید افزایش یابد، یعنی به نسبت عملکرد 33درصد رشد خواهد داشت.

او با بیان اینکه در سال آینده 25 تا 30درصد درآمدهای شهرداری پایدار خواهد بود، اظهار کرد: البته تا زمانی که لایحه بودجه دولت به تصویب نرسیده و به قانون بودجه تبدیل نشود، نمی‌توانیم بودجه شهرداری را قطعی کنیم. دلیل آن هم این است که پیشنهادهایی برای بودجه سال 97 داریم که اگر تصویب شود در درآمد‌های شهرداری تاثیرگذار خواهد بود.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از قول مساعد نمایندگان مجلس برای لحاظ نظرات شهرداری در بودجه 97 خبر داد و گفت: در حوزه حمل و نقل و ترافیک پیشنهادهایی داریم که به‌عنوان مثال، از اوراق مشارکت استفاده شود، همچنین پیشنهاد تضمین فاینانس توسط دولت و اختصاص 33درصد از محل افزایش حامل‌های انرژی، علاوه بر اشتغال به حمل و نقل عمومی، ریلی و همچنین جرایم راهنمایی و رانندگی نیز به مجلس ارائه شده که در صورت تحقق هر کدام در بودجه تاثیر می‌گذارد. او با بیان اینکه برای بنزین نیز پیشنهاد مشخصی داریم که در صورت تصویب 400 میلیارد تومان به درآمدهای شهرداری اضافه می‌شود، اظهار کرد: ترکیب بودجه سال 98 با تدوین برنامه سوم شهرداری کاملا متفاوت خواهد بود.

 بودجه ۹۷؛ ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان

در همین حال، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران خبر داد که لایحه بودجه سال ۹۷ شهرداری ۳۰ دی ماه به شورا ارائه می‌شود و احتمالا سقف بودجه ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

حجت‌الله میرزایی در گفت‌وگو با مهر گفت: شهرداری تا ۳۰ دی ماه فرصت دارد لایحه بودجه را به شورا ارائه کند، در حال حاضر بودجه نهایی شده و در حال ویرایش‌های پایانی هستیم. او درباره رقم بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: سقف بودجه پیش‌بینی شده برای سال ۹۷، ۱۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که این رقم باید در شورای معاونان نهایی شود، اما به نظر می‌رسد همین رقم درنظر گرفته شود و نسبت به بودجه سال ۹۶ کاهش اندکی داشته است. میرزایی در پاسخ به اینکه در بودجه سال ۹۷ برنامه 8 ساله دوم شهرداری هم درنظر گرفته شده است، گفت: در بودجه سال ۹۷ الزامات برنامه‌یی مورد توجه قرار گرفته همچنین بودجه دربرگیرنده الزاماتی است که شورای شهر ماه گذشته به شهرداری ابلاغ کرد اما اصلاحات مهمی نیز در بودجه سال ۹۷ انجام شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران توضیح داد: شفافیت حداکثری، تمرکززدایی، واگذاری پروژه‌ها به مناطق، کاهش هزینه‌های غیرماموریتی، اولویت‌بندی پروژه‌ها و... که برخی از این اصلاحات در بودجه سال آینده شهرداری است.

او همچنین با اشاره به آماده شدن گزارش عملکرد مدیریت گذشته در فرصت ۱۰۰ روزه‌یی که شورا به شهرداری داده بود، گفت: در این گزارش که احتمالا هفته آینده روز یک‌شنبه در صحن شورا توسط شهردار به شورا ارائه می‌شود، رقم دقیق بدهی‌ها، میزان اعتبارات لازم برای پروژه‌های ناتمام و... آمده است.

میرزایی در پاسخ به اینکه چرا رقم بدهی‌های شهرداری از رقمی که پیش از این اعلام شده بود افزایش داشته است، گفت: در رقم جدید، میزان بدهی‌هایی که در احکام قضایی در حال بررسی است هم برآورد شده و همچنین رقم موردنیاز اتمام پروژه‌های ناتمام از برآورد اولیه بیشتر بوده و حدود ۳۵هزار میلیارد تومان است.

همچنین محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با مهر گفت: احتمالا رقم بودجه پیشنهادی شهرداری کاهش پیدا کند و به رقمی حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان برسد اما هنوز تا زمان ارائه رسمی لایحه بودجه نمی‌توان به‌طور قطعی درباره آن اظهارنظر کرد.

 

ارسال نظر