تعیین محلی برای تجمعات مردمی در تهران

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۷۹

گروه راه و شهرسازی

 طرح جانمایی محلی برای «تجمعات مردمی در تهران» و طرح ساماندهی توقف در حاشیه معابر اصلی شهر تهران، دیروز در جلسه علنی پارلمان شهری پایتخت تصویب شد. همچنین در این جلسه، یک فوریت الزام پروژه‌های عمرانی به تدوین پیوست مدیریت بحران مورد بررسی قرار گرفت اما به تصویب اعضای شورا نرسید.

اعضای شورای شهر تهران در نخستین دستور جلسه روز گذشته خود، شهرداری را موظف کردند تا در چارچوب مدیریت شهری و با همکاری نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت کشور مکان‌های مناسبی برای اجتماعات تعیین و ظرف یک ماه برای بررسی به شورا ارائه کند. احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در توضیح طرح پیشنهادی خود، گفت: براساس اصل 27 قانون اساسی آزادی تشکیل اجتماعات بدون حمل سلاح، در صورتی که مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است و در روزهای اخیر نیز از سوی مسوولان به این حق تصریح و تاکید شده و آن را جزو حقوق شهروندی برشمرده‌اند.

به گزارش ایرنا، مسجدجامعی افزود: در حال حاضر در تهران به لحاظ کالبدی و شهری مکانی وجود ندارد که مردم در آنجا اعتراض‌های خود را مطرح کنند، بنابراین شهرداری موظف است در چارچوب مدیریت شهری و با هماهنگی نهادهای مرتبط از جمله وزارت کشور مکان مناسبی را تعیین کند.

وی اظهار کرد: به‌طور طبیعی، صدور مجوز تجمع‌ها به شهرداری ارتباطی ندارد و شهرداری در حد وسع خود و در چارچوب وظایف شهروندی این طرح را اجرا خواهد کرد. نمی‌خواهیم این مساله را امنیتی کنیم، این طرح ساز و کار و فضایی ایجاد می‌کند که منتقدان بتوانند حرف خود را بزنند.

میرلوحی عضو شورای شهر تهران در دفاع از این طرح گفت: اصل 27 قانون مبنی‌بر حق برگزاری تجمع‌ها است 40 سال است که این اصل تعطیل است. افشین حبیب‌زاده عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز دراین خصوص گفت: این طرح نباید حقوق شهروندی را تهدید و محدودیت مکانی برای تجمع معترضان ایجاد کند.

رسولی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با طرح تعیین محلی برای تجمع‌های مردم، گفت: این مساله به مقامات امنیتی و استانداری مربوط است و در حوزه مدیریت شهری قرار نمی‌گیرد. وی با بیان اینکه شورای پنجم دچار بیش‌فعالی شده است، افزود: تاکنون هیچ تقاضایی مبنی‌بر تعیین یک مکان برای تجمع‌ها از سوی مسوولان به ویژه وزیر کشور به عنوان نهاد عالی مسوول در این خصوص به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نشده است و شورای شهر ضرورتی برای ورود به این مساله ندارد. براساس این گزارش، طرح جانمایی محلی برای تجمعات مردمی بعد از اظهارنظر مخالفان و موافقان این طرح به تصویب رسید.

 فرصت 30 روزه برای ساماندهی معابر

همچنین در این جلسه اعضای شورای شهر

2 فوریت طرح الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی فضاهای توقف حاشیه‌یی معابر اصلی پایتخت را تصویب کردند.

براساس این طرح شهرداری موظف شد حداکثر ظرف مدت 30 روز نسبت به تدوین و ارائه برنامه عملیاتی فضاهای موجود معابر اصلی و فرعی شهر که قابلیت توقف حاشیه‌یی خودرو را دارند، با فناوری موجود برای تحقق منابع درآمدی پایدار اقدام کند.

زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران دراین خصوص گفت: پیش از این در سال‌های 79، 84 و 89 قوانینی برای پارکینگ‌های عمومی شهر تهران به تصویب رسیده است. این طرح همه ساله تا 15 دی ماه برای بررسی و تصویب به شورای شهر تهران ارائه می‌شود. این طرح همچنین تاکید می‌کند حداکثر یک سال بعد از مصوبه باید میزان توقف خودروها در حاشیه و مبلغ عوارض تعیین شود. حبیب‌زاده دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره گفت: یک ماه فرصت برای بررسی قابلیت اجرای این طرح از سوی شهرداری کافی است و در صورت نیاز می‌توان زمان آن را تمدید کرد.

 مدیریت بحران پروژه‌های عمرانی

در ادامه جلسه روز گذشته شورای شهر، یک‌فوریت الزام پروژه‌های عمرانی به تهیه و تدوین پیوست مدیریت بحران مورد بررسی قرار گرفت، اما رای نیاورد. مسجدجامعی، با اشاره به سرکشی‌اش از سازمان‌های مرتبط با زلزله گفت: در ساخت و سازهای شهری‌مان دقت لازم به موضوع زلزله نداشتیم. وقتی موضوع زلزله در ترکیه مطرح شد، ظرف دو دهه توانستند آسیب‌ها را کاهش دهند. جایکا می‌گوید وقتی همه مراحل انجام شوند تلفات ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. باید به این موضوع توجه کنیم.

مسجدجامعی ادامه داد: در بین همه اسناد موجود جای یک سند پدافند غیرعامل برای زلزله خالی است. اصلا آیا ساختمان‌های شهرداری در برابر زلزله ایمن هستند؟ ما پیشنهاد یک فوریتی دادیم که با توجه به ریسک بالای زلزله و تعدد پروژه‌های عمرانی با این رویکرد به آن بپردازیم و پیوست پدافندی غیرعامل داشته باشیم. می‌گویند، وقتی زلزله شد مردم به فضاهای باز شهری بروند اما همان فضاها امکانات لازم ندارند چون در آن مناطق دسترسی به سرویس‌های بهداشتی و غذا و آب نداریم. مرکز پدافند غیرعامل باید امکانات لازم برای اسکان اضطراری را پیش‌بینی کند. اسکان فقط جا نیست و شامل وسایل بهداشتی و غیره نیز هست.

سیدحسن رسولی با این فوریت مخالفت کرد و گفت: پدافند غیرعامل دارای سازوکار خود است و سازمان مستقل در کشور دارد. علت مخالفت من با یک‌فوریت بودن طرح این است که پیشنهاددهندگان موضوع پدافندی که امنیتی و حفاظتی هست را با ایمنی ساختمان‌ها اشتباه نگیرند. این دو مقوله با هم متفاوتند و این دو موضوع قابل جمع در یک لایحه نیستند و درخواست می‌کنم بین این دو تفکیک انجام گیرد. الزام شهرداری برای اجبار پیوست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران برای ساختمان‌های خاص یک ضرورت است. حبیب‌زاده به عنوان موافق گفت: اینکه شهرداری ملزم شود پیوست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را برای ساختمان‌های خاص اجباری کند یک ضرورت است که در حال حاضر انجام نمی‌شود اما باید انجام شود.

در نهایت رای‌گیری برای یک فوریت این طرح انجام شد و با 8 موافق و 8 مخالف، فوریت رای نیاورد.

 

ارسال نظر