80 درصد درآمد شهر به ساخت‌وساز متکی است

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۰۱:۳۳:۱۷
کد خبر: ۱۱۴۱۵۹

حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران روز گذشته با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران به تشریح جزئیات برنامه سوم شهر تهران پرداخت. میرزایی با اشاره به اینکه تاکنون منابع اصلی اداره شهر تهران از طریق سازندگان تامین می‌شده که این عده الگوی خاصی از اقتصاد سیاسی را در شهر تحمیل کرده بودند، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد درآمد به ساخت و ساز متکی شده بود، این درحالی است که میزان عوارض حاصل از مشارکت مردم تنها ۳درصد است در صورتی که در سایر شهرها این میزان به ۳۰درصد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه هویت به هم ریخته پایتخت محصول نظام مالیه نادرست است، گفت: به جای اینکه ۹میلیون شهروند در اداره شهر مشارکت داشته باشند، عده محدودی شامل ۲۰۰تا ۲۵۰هزار سازنده اصلی از طریق عوارض حاصل از تراکم در شهر سایه انداخته بودند. میرزایی اتکای بیش از حد به پروژه‌محوری و ساخت و ساز را یکی از اشکالات مدیریت شهری پیشین ذکر کرد و گفت: این روند براساس منافع گروه‌های خاص و بدون ارزیابی پیوست‌های اجتماعی شکل گرفته است. الگوی توسعه شهر تهران مدیرمحور، شهردارمحور و غیرمشارکتی بوده است و متاسفانه از نخستین سال مدیریت شهری سابق، شهردارمحوری و اتکا به ویژگی‌های شخصی وی روز به روز افزایش یافت. به گفته وی در گذشته بخش بزرگی از پروژه‌ها نه براساس منافع شهروندان بلکه براساس منافع گروه‌ها طراحی و اجرا شده است همچنین الگوی توسعه شهر تهران ناپیوسته و ناگسسته بوده است. نظام برنامه‌ریزی شهر تهران تفصیل‌گرا بوده و هزاران هدف تفصیلی جزیی مشخص شده بود. وقتی همه ‌چیز اولویت پیدا می‌کند یعنی هیچ چیز اولویت ندارد. وی با اشاره به اینکه اقتصاد تهران یک اقتصاد سنتی نابرخوردار از فناوری‌های نوین است، اظهار کرد: در برنامه سوم باید پارادایم شیفت از اقتصاد سنتی به اقتصاد مبتنی برفناوری‌های جدید صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه مناطق شهر تهران ناموزون است، گفت: تهران به شهری از ریخت افتاده و فاقد هویت شهری تبدیل شده است. وی به موارد مغفول مانده در برنامه دوم اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه دوم برون‌سپاری و غیرمشارکتی بوده است. وی تفصیلی و غیراولویت‌بندی، بی‌توجهی به نظام حکمرانی، بی‌توجهی به محیط عمومی کسب وکار و مشارکت وجوه اجتماعی، بی‌توجهی به صحن نهادهای مدنی در مدیریت شهر و تحقق پروژه، بی‌توجهی به نظام نوآوری منطقه‌یی، بی‌توجهی به مزیت‌ها و هویت‌های مناطق مختلف شهر تهران را از دیگر نواقص برنامه دوم شهر تهران ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه روند توسعه و برنامه‌های گذشته شهر تهران آسیب‌شناسی و میزان تحقق طرح جامع و طرح تفصیلی انجام شده، اظهار کرد: در گزارش ۱۰۰روزه میزان تحقق برنامه و طرح جامع ارائه خواهد شد.

میرزایی در تشریح ویژگی‌های برنامه سوم شهر تهران افزود: برای تدوین این برنامه ضمن انجام مطالعات گسترده کلان روند‌ها و پیشران‌های موثر در شهر تهران تایید و 50 کلان روند در حوزه‌های مختلف شناسایی و میزان تاثیرگذاری بر متغیرها درحال انجام است. وی اضافه کرد: در ۲۸حیطه اصلی ۸۰۰ شاخص مقایسه‌یی از وضعیت شهر تهران در مقایسه با سایرکلان‌شهرها مشخص شده است. برنامه سوم دارای ساختار فضایی 3سطحی کلان‌شهر، منطقه و محله بوده و از 3سطح یکپارچگی افقی، عمومی و گروه‌های ذی‌نفع برخوردار است.

میرزایی با اشاره به اینکه توسعه شهری فرآیندی یکپارچه، فراگیر و برخوردار ازروندهای بین منطقه‌یی، ملی و بر مبنای مزیت‌هاست، گفت: برنامه سوم توسعه ۲ عنصر اصلی شامل تجلی هدفمندی یک جامعه و تجلی عقلانیت است.

 

 

ارسال نظر