فرمان ریاضتی نجفی به مدیران شهرداری تهران

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۰۱:۳۲:۲۶
کد خبر: ۱۱۴۱۵۸
فرمان ریاضتی نجفی به مدیران شهرداری تهران

گروه راه و شهرسازی

سومین بخشنامه شهردار تهران که خطاب به معاونان، مشاوران و مدیران کل و روسای سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری است با عنوان «مدیریت هزینه‌ها در کلیه سطوح و واحدهای شهرداری تهران» ابلاغ شد. شهردار تهران در این بخشنامه ۳۲‌ بندی از مدیران درخواست کرده هزینه‌های شهرداری را در کلیه سطوح مدیریت کنند.

به گزارش «تعادل»، شهردار تهران طی 5 ماه گذشته، سومین‌بار است که بخشنامه‌یی را برای کاهش مشکلات شهر تهران به مدیران و معاونان خود ابلاغ می‌کند. در بخشنامه اول نجفی برای رفع ابهامات و اشکالاتی که در ارتباط با صدور و کارسازی هولوگرام‌های مربوط به عوارض ساختمانی در مناطق مختلف ایجاد شده بود، صدور هرگونه هولوگرام جدید را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد. از آنجا که شهردار کنونی مهم‌ترین اولویت خود را مبارزه با فساد عنوان کرده بود، در گام دوم ‌سراغ شوراهای معماری و شهرسازی مناطق 22گانه تهران رفت تا مهم‌ترین کانون درآمدزایی غیرقانونی شهرداری تهران را نشانه رود.

بر این اساس هر تصمیمی که در شورای معماری گرفته می‌شود باید صورتجلسه شود و شهردار منطقه نیز آن را امضا و نسبت به آن مسوولیت قبول کند. همچنین هر کدام از این صورتجلسه‌ها از طریق سیستم فناوری شهرداری به مرکز باید منتقل شود.

بخشنامه سوم شهرداری تهران اما نسبت به دو بخشنامه قبلی کمی متفاوت است. بر کسی پوشیده نیست که اکنون شهرداری تهران با تنگناهای مالی مواجه است، تعداد زیاد نیروهای انسانی باعث

چند برابر شدن هزینه‌های جاری شده و از سوی دیگر در مدیریت قبلی بودجه و هزینه‌هایی برای برخی سازمان و نهادها تخصیص داده شده که بر حجم مشکلات شهرداری افزوده است. بنابراین نیاز است تا شهردار کنونی هرچه سریع‌تر برای چابک‌سازی شهرداری تلاش کند. در بخشنامه جدید شهرداری با عنوان «مدیریت هزینه‌ها در کلیه سطوح و واحدهای شهرداری تهران» به این مهم پرداخته شده و دستورات آن بیشتر بر کاهش هزینه‌های شهرداری متمرکز است. نخستین بند از این بخشنامه بر رعایت دقیق ضوابط بودجه ابلاغی سالانه در هزینه‌کردها تاکید دارد. همچنین در بند دوم صرفه‌جویی حداکثری و کنترل عملکرد واحدهای تابعه و انجام هزینه‌های جاری و حذف هزینه‌های غیرضروری و برگزاری جلسات و مناسبات و... آورده شده است.

اجرای دقیق مفاد آیین‌نامه مالی و معاملاتی، بازبینی، کنترل، پایش و رویت پروژه عمرانی توسط مدیران مسوول و تعیین اولویت انجام پروژه‌ها با مدنظر قرار دادن کیفیت و کوتاه کردن زمان اجرای پروژه‌ها، مدیریت بر مصارف و هزینه‌کرد کلیه حوزه‌ها در بخش نگه داشت، منطقی‌سازی و واقعی‌سازی احجام انجام کارها در قراردادها و توجه به کیفیت انجام کارها در تمام زمینه‌ها از دیگر بخش‌های این بخشنامه است.

 محدودیت اضافه کاری در شهرداری

یکی از مواردی که به درستی در این بخشنامه به آن اشاره شده، مدیریت صحیح نیروهای انسانی و توجه به عملکرد آنهاست. بر این اساس به‌کارگیری ابزارهای تشویقی برای افزایش عملکرد و کارایی و اثربخشی نیروی انسانی، عدم استفاده نیروی انسانی در خارج ساعات اداری در صورت عدم نیاز واقعی و قطعی به حضور آنها، استفاده حداکثری از ظرفیت اتوماسیون اداری در مکاتبات و رعایت صرفه‌جویی در مواد مصرفی ملزومات اداری و کاغذ از دیگر بندهای این بخشنامه است. تشویق نیروی انسانی که در کاهش هزینه‌ها موثر هستند، اجرای دوره‌های آموزشی برای نیروی انسانی ناظر بر رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکاران، اجرای طرح‌های محله‌محور در حوزه خدمات شهری، اجتماعی و فرهنگی، استفاده از ظرفیت‌ مشارکت‌های مردمی در امور خدمات شهری که منجر به کاهش هزینه‌های شهرداری شود از دیگر بندهای این بخشنامه است.

 محدودیت در برگزاری همایش‌ها

یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ها توقف برگزاری برنامه‌های تکراری، بی‌هدف و بدون تاثیرگذاری است. طی سال‌های گذشته شهروندان همواره شاهد برگزاری همایش‌ها، سمینارها و برنامه‌های اجتماعی از سوی شهرداری بوده‌اند که هیچ‌گونه تاثیرگذاری نداشته و صرفا تکرار مکررات بوده که گاه تعداد شرکت‌کنندگان آن بسیار کم یا از نیروهای خود شهرداری بوده‌اند. بنابراین در این بخشنامه آمده است، برگزاری هرگونه همایش، گردهمایی و... با هماهنگی و تایید معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری و معاونت تخصصی در شهرداری مرکز انجام خواهد شد. همچنین اعزام به ماموریت خارج از کشور تنها با هماهنگی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل امکان‌پذیر است. استفاده و خرید تجهیزات و ملزومات با کیفیت تولید داخل و اجتناب از خرید محصولات خارجی، ساماندهی و بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی در تمام ساختمان‌های اداری، ضرورت پرداخت کسورات قانونی و ارسال اظهارنامه در موعد مقرر ازجمله بیمه و مالیات و جلوگیری از تعلق گرفتن جرایم از دیگر بندهای این بخشنامه است.

 اماکن ورزشی- فرهنگی خودگردان می‌شوند

از دیگر موارد مهم این بخشنامه می‌توان به بند ۱۸ آن اشاره کرد که براساس آن مدیریت اماکن ورزشی، فرهنگی و تفریحی، سراهای محله باید رویکرد خود را به سمت درآمدزا شدن، خودگردانی و کاهش هزینه‌های جاری سوق دهند. همچنین ساماندهی و مدیریت انشعابات برق و گاز، پیگیری انشعابات املاک خریداری شده و معارض در مسیر بزرگراه‌ها، استفاده کامل از خدمات پس از فروش اقلام خریداری شده، کنترل و بررسی دقیق نسبت به کلیه مخارج براساس شرح وظایف محوله توسط ادارات کل حسابرسی از دیگر بندهای بخشنامه سوم شهردار تهران است.

 تشکل بانک اطلاعات املاک

فعالیت گسترده‌تر به سازمان املاک و مستغلات و ادارات کل حقوقی و مالی در مناطق برای احراز مالکیت شهری در پروژه‌ها و پیگیری انتقال املاک تصرفی، تشکیل بانک اطلاعات املاک و مستغلات و برداشت اجرایی و هزینه‌های سنگین دادرسی، تجمیع ساختمان‌هایی که در صورت امکان منجر به کاهش هزینه‌های جاری اعم از نگهبانی، تعمیر و نگهداری، آب، برق و تلفن می‌شوند از دیگر مواردی است که در این بخشنامه به آن اشاره شده است.

 تشکیل ستاد وصول مطالبات شهرداری

به گفته نجفی، شهرداری اکنون 14 هزار و 153میلیارد تومان مطالبات پرداخت نشده دارد که 60درصد آن به پرداخت تخلفات رانندگی برمی‌گردد. در بخشنامه جدید به این موضوع نیز پرداخته شده و در بند ۲۴ این بخشنامه تشکیل ستاد وصول مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی با مسوولیت معاونت مالی و اقتصاد شهری اشاره شده است. همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت شهروندان برای مشارکت در امور مختلف و واگذاری فعالیت‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی و نهادهای مردمی، پیگیری و اجرایی کردن توافقات شهرداری با سازمان‌ها، دستگاه‌ها و مطالبات از نهادها و ارگان‌ها و دستگاه‌های عمومی، دولتی، نظامی و... با مسوولیت معاونت مالی و اقتصاد شهری از دیگر بندهای مهم این بخشنامه است.

 بازنگری در ساختار سازمانی شهرداری

آبان ماه نیز نجفی برای اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران دستور ویژه‌یی را به حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری صادر کرد. چندی پیش نیز خبر داد که یک شورای علمی در فاز 6 ماهه کلیات ساختار جدید شهرداری را آماده می‌کنند و قرار است در یک فرصت یک ساله ساختار نهایی شهرداری شکل بگیرد. به گفته نجفی چنانچه لازم باشد معاونت‌ها، ادارات کل سازمان‌ها و شرکت‌ها ادغام می‌شوند اما درحال حاضر این مساله در فاز بررسی و مطالعه قرار دارد.

این موضوع در دو بند این بخشنامه آورده شده و بازنگری ساختار سازمانی شهرداری و چابک‌سازی، بهینه‌سازی و بهبود فرآیندهای کاری توسط معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری مورد تاکید قرار گرفته و خواستار اصلاح امور مصرف در امور نگهداری فضای سبز و کاشت اقلام گیاهی متناسب با شهر تهران شده است.

 تعدیل هزینه‌های برف‌ روبی

در بخش دیگر این بخشنامه به استفاده بهینه و حداکثری از تجهیزات و ماشین‌آلات موتوری سنگین در مناطق اشاره شده و کاهش هزینه‌های قراردادهای برف‌روبی و انعقاد قرارداد براساس میزان کارکرد دیگر بخش این بخشنامه است.

 

ارسال نظر