حذف طرح ترافیک بدون توسعه زیرساخت‌ها

۱۳۹۶/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۶۵
حذف طرح ترافیک بدون توسعه زیرساخت‌ها

جزئیات طرح ترافیک شهر تهران دیروز در نشست خبری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رونمایی شد.

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این نشست خبری با اشاره به اینکه شهرداری تهران داوطلبانه ابزار قدرت خود را در اختیار مردم قرار داده است، گفت: مهم‌ترین استفاده‌یی که شهرداری تهران از طرح ترافیک می‌کرد، تعاملی بود که از این طریق با سازمان‌ها و نهادهای مختلف برقرار کرده بود و عده‌یی خاص با داشتن کارت شناور یا آرم سالانه از این مزیت استفاده می‌کردند.

در این دوره نمی‌خواهیم از این ابزار لابی و قدرت استفاده کنیم. باید امتیاز دادن ضابطه‌مند شود و همه مردم از این امتیاز و مجوز استفاده کنند.

 بهره‌مندی 441 نهاد از سهمیه

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ۴۴۱ مرکز دولتی، خصوصی، نهاد و ارگان و اصناف از طرح ترافیک استفاده می‌کردند، گفت: باید واگذاری این آرم‌ها ضابطه‌مند و بر اساس عدالت می‌شد. اینکه یک تعداد به راحتی آرم بگیرند و شاخص‌های داشتن این امتیاز نیز مشخص نباشد، بی‌انصافی است.

پورسیدآقایی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اینکه روزانه ۸۰هزار جریمه در محدوده طرح ترافیک ثبت می‌شود و برخی دوربین‌های آنالوگ امکان ثبت دقیق خودروها را ندارند، گفت: رقم ۸۰ هزار جریمه درست نیست. در حال حاضر در اوج روزهایی که ثبت تخلف شده ما ۱۴هزار تخلف و ورود غیرمجاز را ثبت کرده‌ایم. قدرت ثبت پلاک توسط دوربین‌ها بالاست و در حال تقویت دوربین‌های قدیمی نیز هستیم.

وی همچنین از افزایش دوربین‌های خروجی محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت: برخی معابر که در محدوده طرح ترافیک قرار دارند، دوربین خروجی نداشتند که به زودی مناقصه‌یی برگزار و تمام خروجی‌ها مجهز به دوربین می‌شوند. همچنین برای ساکنانی که در محدوده طرح ترافیک زندگی می‌کنند نیز سامانه‌یی برای ثبت مشخصات ملک و راستی‌آزمایی ایجاد می‌شود تا توسط دوربین‌های خروجی قبل از ساعت 8:30 پلاک آنها ثبت نشود.

 هیچ‌گاه به سقف فروش روزانه نرسیده‌ایم

پورسیدآقایی در پاسخ به پرسش برخی خبرنگاران در خصوص افزایش بار ترافیکی در محدوده طرح ترافیک با برداشتن سقف ورود گفت: هیچ زمانی ما به سقف فروش ۲۰هزار در روز نرسیده‌ایم و همیشه این میزان کمتر از سقف تعیین شده بود.

وی تاکید کرد: در طرح جدید قرار نیست، خودرویی بیش از ۱۱۸هزار خودرویی که برای ورود به محدوده طرح ترافیک پیش‌بینی شده وارد طرح شود بلکه همان تعداد خودرو می‌توانند عادلانه و بدون استفاده از رانت وارد محدوده شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص اینکه با برداشتن طرح سالانه تقاضای سفر چقدر افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر ۱۵هزار خودرو روزانه وارد محدوده طرح ترافیک می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم که به دلیل توسعه شرکت‌های خودرو اینترنتی این سقف به ۲۵هزار خودرو برسد.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که ۲۰ تا ۳۰درصد کسانی که طرح سالانه می‌گرفتند دیگر حاضر به خرید طرح نباشند که این سبب می‌شود ترافیک اوج صبحگاهی کاهش پیدا کند و ۲۰درصد در ساعات اوج ترافیک کاهش سفر داشته باشیم و این سفرها به ساعات غیراوج تغییر کند.

همچنین در خصوص کاهش بار ترافیکی در محدوده طرح زوج و فرد ادامه داد: سه روز در هفته خودروها بر اساس پلاک خودرو می‌توانستند در محدوده طرح زوج و فرد رایگان تردد کنند که با تعیین عوارض این سفرها نیز مدیریت می‌شود.

 برای اقشار ویژه تخفیفاتی ارائه خواهد شد

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاران در خصوص حذف سهمیه‌ها، سهمیه‌بگیران طرح ترافیک گفت: مشکل اصلی آن است که من باید افرادی را قانع کنم که همگی ذی‌نفع هستند و از طرح ترافیک سالانه برخوردار می‌شدند.

از جمله اعضای شورای شهر، خبرنگاران و... . البته حتما برای اقشار ویژه تخفیفاتی در نظر گرفته می‌شود اما اینکه ما تعدادی طرح به استادان دانشگاه یا جانبازان یا رسانه‌ها ارائه می‌کردیم و دیگر با نحوه توزیع آن کاری نداشتیم، درست نبود. ما نیاز داشتیم مکانیسم توزیع اصلاح شود. مشخص نبود چرا یک وزارتخانه ۱۸۰سهم می‌گرفت و وزارتخانه مشابه ۸۰۳ سهمیه داشت.

 موافقت تصمیم‌گیران با کلیات طرح

پورسیدآقایی با بیان اینکه کلیات طرح در شورای ترافیک تهران مطرح شده که در آن نمایندگان شهرداری، دولت و پلیس حضور دارند، اظهار کرد: جلسات هماهنگی خوبی با شورای شهر داشتیم و هماهنگی‌های لازم با کمیته حمل و نقل انجام شده و به نظر می‌آید، کلیت طرح مورد موافقت مراجع تصمیم‌گیر است.

وی تاکید کرد: این طور نیست طرح جدید سه ماهه تدوین شده باشد بلکه مدت‌هاست در مرکز مطالعات ترافیک در حال کار کارشناسی است اما جمع‌بندی آن را ما انجام داده‌ایم.

  افزایش بار ترافیکی در 3ماهه اول

وی در خصوص افزایش احتمالی بار ترافیکی در محدوده‌های طرح گفت: پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های ابتدایی تقاضا در محدوده طرح ترافیک افزایش پیدا کند اما آغاز اجرای آن ۱۵ فروردین است و خوشبختانه ما در نیمه نخست سال مشکل ترافیک و آلودگی هوا نداریم و اجرای این طرح نمی‌تواند بار ترافیکی شدیدی بر پایتخت تحمیل کند.

 برداشت متفاوت از جریمه ورود به طرح

معاون شهردار تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه جرایم راهنمایی و رانندگی در سال ۹۵ بازنگری شده و امکان تغییر تا ۳ سال وجود ندارد، اظهار کرد: در جرایم راهنمایی و رانندگی آمده است، ورود به محدوده ممنوعه حکم ورود به خیابان ورود ممنوع را داشته که جریمه آن ۹۰هزار تومان است و مشخص نیست که چرا ردیف دیگری در خصوص ورود به محدوده طرح ترافیک آورده شده و جریمه آن ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده در حالی که باید جریمه‌یی برای محدوده ورود ممنوع به آن تعلق بگیرد. همچنین با بخش حقوقی در حال بررسی‌های لازم در این زمینه هستیم.

 ماجرای مرغ و تخم‌مرغ

پورسیدآقایی در پاسخ به اینکه با حذف طرح سالانه، تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش پیدا می‌کند، آیا چنین زیرساختی فراهم شده است؟ گفت: این داستان مرغ و تخم‌مرغ است، اینکه ما اول محدودیت ایجاد کنیم یا اول حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم. تمام عوارضی که از طرح ترافیک جدید گرفته می‌شود، صرف خرید اتوبوس و واگن مترو خواهد شد. در حال حاضر مذاکراتی برای خرید هزار اتوبوس و ۲۰ قطار جدید شده است.

او همچنین تاکید کرد: این طرح از 3سال قبل درحال بررسی بود اما شکل اجرایی به خود نگرفته بود که عزم اجرا در این دوره به وجود آمد. همچنین ما به دنبال اجرایی شدن عوارض خاص هستیم و پیشنهاد آن را به مجلس داده‌ایم اما در فضای کنونی این طرح‌ها قربانی خواهند شد. همچنین زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم برای عوارض معابر باید ایجاد شود و ما حتما به دنبال تحقق حلقه‌های مکمل این طرح هستیم.

 طرح پیوست اجتماعی دارد

پورسیدآقایی در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص میزان اعتبارات لازم برای تجهیز سیستم ثبت هوشمند تخلفات گفت: برخی کارها ریزه‌کاری‌های اجرایی است و ما ۲۰میلیارد تومان اعتبار برای افزایش دوربین‌های نظارتی به شرکت کنترل ترافیک پرداخت کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص اینکه آیا این طرح پیوست اجتماعی دارد یا نه، گفت: این طرح پیوست اجتماعی دارد و حتما اثرات اجتماعی آن را خواهید دید. اینکه محلات فعلی که در محدوده طرح ترافیک هستند خالی از سکنه شده یا طرح ترافیک برای همه مردم در دسترس است، نشان از نگاه اجتماعی در این طرح دارد. همچنین پنج‌شنبه‌ها طرح برای همه آزاد است و ساکنان محدوده طرح ترافیک که با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند، دیگر این مشکلات را ندارند.

 پلیس با کلیات مخالفتی ندارد

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که اعلام کرد همین لحظه پلیس اعلام کرده که با اجرایی شدن طرح ترافیک در سال ۹۷ مخالف است، گفت: پلیس در جلسات هماهنگی حاضر بود و با کلیات آن مخالفتی نداشت. بنابراین نمی‌توان براساس این نقل قول‌ها اعلام نظر کرد اما تمامی نهادهای تصمیم‌گیر با کلیات طرح موافق و معتقد بودند باید بر سر جزییات بحث و گفت‌وگو کرد.

وی در پاسخ به اینکه طرح جدید مختص پولدارهای تهران است، گفت: ما هزینه عوارض را کاهش  و آن را در دسترس همه قرار داده‌ایم بنابراین نمی‌توان گفت این طرح مختص پولدارهاست. فقط رانت طرح سالانه را برداشته‌ایم و ابزار قدرت خود را به نفع مردم کم کرده‌ایم.

 تقاضا برای سفر با موتورسیکلت

او در پاسخ به اینکه آیا اجرایی شدن طرح جدید، گرایش به استفاده از موتور را افزایش نمی‌دهد و اینکه به دلیل مشکلاتی که در طرح وجود دارد امکان تاخیر در اجرای آن وجود دارد، گفت: موتورسیکلت‌های 2میلیون تومانی، موتورسیکلت‌های کاربراتوری بنزینی هستند که شماره‌گذاری آن ممنوع شده و فشار و نظارت برای اجرای قانون و نظارت بر عدم ورود موتورسیکلت‌های جدید را پیگیری می‌کنیم. همچنین همزمان به دنبال جایگزینی موتورهای برقی با موتور‌های بنزینی هستیم و پیشنهادی به مجلس برای انتشار اوراق مشارکت درخصوص رفع آلودگی هوا به میزان ۱۵۰۰میلیارد تومان دادیم که این پیشنهاد شامل جایگزینی ۱۰۰هزار موتورسیکلت‌ بنزینی با برقی است.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح صفر و یک است. اگر براساس قانون تا ۱۵بهمن به تصویب شورا و نهادهای تصمیم‌گیر برسد، امکان اجرای آن هست اگر نه نمی‌توان در سال ۹۷ آن را اجرایی کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با رایزنی‌های انجام شده تا ۱۵بهمن مصوبه عوارض جدید به فرمانداری ارسال شود.

 روزهای آلوده همه باید جریمه بپردازند

وی درخصوص اینکه اگر کمیته اضطرار آلودگی هوا اعلام کرد آرم روزانه به فروش نرسد در این روز تکلیف خودروهای مدیران دولتی، مردمی که باید به سر کارهای خود بروند حتی مدیران شهری چه خواهد شد، گفت: در پرداخت عوارض برای هیچ فردی و هیچ مقامی چه مدیران شهری و چه دولتی تفاوتی قائل نشدیم و هر کسی که بخواهد وارد محدوده شود باید جریمه‌اش را بپردازد، من و دیگری ندارد. البته کل این روزها در سال ۵ تا ۷روز است و نمی‌تواند باعث استثنا در طرح جدید شود.

وی تاکید کرد: برای کاهش آلودگی هوای تهران باید به دنبال برقی کردن موتورسیکلت‌ها، کاتالیست تاکسی‌ها و توسعه ناوگان حمل و نقل پاک باشیم.

وی از آخرین رایزنی‌ها با معاون وزیر صنایع خبر داد و گفت: درخواست کردیم که تعرفه ورود تاکسی‌های هیبریدی صفر شود.

وی درخصوص ضمانت اجرای طرح جدید گفت: به نظر می‌آید این مدل، مدل درستی باشد و بستگی به این دارد که براساس قیمت پایه تعیین شده، چقدر کشش مردم برای ورود به محدوده طرح ترافیک را ایجاد کنیم که تعیین نرخ پایه بر عهده شورای شهر تهران است.

 

 

 فرمول محاسبه عوارض یک روز تردد

شهریار افندی‌زاده در ابتدای نشست خبری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با موضوع جزئیات طرح ترافیک جدید شهر تهران گفت: مساحت طرح ترافیک تغییری نکرده است. طرح اصلی در طرح جدید، منطقه سبز و منطقه زوج و فرد، بخش آبی نامگذاری شده است. در طرح جدید چند شاخص عمده ازجمله مدیریت تردد و زمان تردد و کنترل میزان آلایندگی، مدیریت قیمت‌گذاری و مدیریت استفاده از خودرو در نظر گرفته شده است.

افندی‌زاده تصریح کرد: هزینه عوارض یک روز تردد در محدوده طرح ترافیک برابر است با «نرخ پایه» ضربدر «موقعیت مکانی» ضربدر «زمان» ضربدر «آلایندگی» ضربدر «پرداخت» ضربدر «مدیریت تقاضا و کاهش آلایندگی» ضربدر «ضریب ویژه».

به گفته او، ضرایبی نیز برای این فرمول در نظر گرفته شده است. در محدوده سبز ضریب 1.5 در محدوده زوج و فرد ضریب ندارد. اگر کسی از 6:30 تا ۱۰صبح به محدوده سبز وارد شود و قبل از ساعت ۴صبح از محدوده خارج شود، ضریب یک به آن تعلق می‌گیرد.

اگر از ساعت ۱۰تا ۴بعدازظهر در محدوده باشد ضریب به یک و اگر از ساعت ۱۰وارد شود و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود ضریب نیم و اگر از ساعت 6:30 صبح و بعد از ساعت ۱۶ در محدوده باشد، ضریب 1.5 به آن تعلق می‌گیرد. در این نرخ‌گذاری در ضریب آلایندگی خودروهای برقی و هیبریدی و آنها که دارای معاینه فنی برتر هستند، ضریب 0.8 دارند.

به گزارش مهر، وی افزود: درخصوص ضریب زمان پرداخت اگر خودروها عوارض را به صورت پیش‌پرداخت بپردازند، ضریب 0.8، پرداخت تا ۲۴ساعت بعد 0.9و عدم پرداخت ضریب یک است. در روزهای ناسالم نیز حضور در محدوده زوج و فرد شامل ضریب 1.5 خواهد بود.

  کف و سقف عوارض پرداختی

افندی‌زاده با بیان اینکه ساکنان مناطق طرح ترافیک اگر قبل از 8.5 صبح از منطقه خارج شوند نیاز به پرداخت عوارض ندارند، گفت: اگر نرخ پایه را ۲۰هزار تومان در نظر بگیریم که نرخ پیشنهادی ماست و هنوز در هیچ نهادی مصوب نشده و تمام ضرایب پایین را داشته باشند برای حضور در هر روز ۹۶۰۰تومان پرداخت می‌شود و در حداکثر ضرایب این رقم ۳۶هزار تومان است. در محدوده زوج و فرد نیز کف قیمت روزانه ۳۲۰۰تومان و سقف قیمت ۱۲هزار تومان است.

 

 

ارسال نظر