ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۰۷

بهبود هوای کلان‌شهرها از سه‌شنبه

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: با افزایش غلظت آلاینده‌ها از شنبه شب، هوای تهران و اصفهان برای تمام گروه‌های سنی ناسالم شده است.

احد وظیفه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هر چه پایداری جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی بیشتر شود، آلاینده‌های جوی شدت بیشتری خواهد داشت.

به گفته او، دیروز و امروز تداوم پایداری و سکون نسبی جو همراه با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پر جمعیت تهران، کرج، اصفهان و اراک خواهد شد اما از روز دوشنبه با ورود سامانه بارشی ابتدا در شمال‌غرب کشور سپس در روز سه‌شنبه در سایر مناطق غلظت آلاینده‌ها کاهش می‌یابد. مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه در روز سه‌شنبه این هفته بارش‌ها در تهران بسیار ضعیف است، ادامه داد: اما در ارتفاعات و دامنه‌های شمالی البرز شاهد بارش‌های بیشتری خواهیم بود.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور بیان کرد: از روز چهارشنبه هفته جاری این سامانه در شرق سواحل خزر، دامنه‌های شرقی البرز و شمال شرق کشور فعالیت خواهد داشت و به تدریج از کشور خارج می‌شود. این مقام مسوول در سازمان هواشناسی کشور یادآور شد: به لحاظ شرایط دمایی هم از اواخر روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به سبب نفوذ جریانات شمالی، کاهش دما در نیمه غربی و نواحی مرکزی کشور سپس در شمال‌شرق رخ خواهد داد.

 

روند تخلفات ساختمانی در تهران سیر صعودی دارد

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نشست خبری خود گزارش ۱۰۰روزه این کمیسیون را ارائه کرد.

به گزارش مهر محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اظهار کرد: گزارش‌های دریافتی از حوزه شهرداری تهران نشان داد که متاسفانه قسمت عمده تکالیف طرح‌های جامع و تفصیلی که یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های این حوزه است، محقق نشده است این درحالی است که در دوره گذشته من و همکارانم بارها و بارها در این خصوص تذکر دادیم و جلساتی را برگزار کردیم اما باز هم قسمت عمده این تکالیف باقی مانده است.

سالاری با ابراز نگرانی از آمار بالای تخلفات ساختمانی در شهر تهران اظهار کرد: گزارشاتی که ما از کمیسیون‌های ماده 100 دریافت کردیم بسیار نگران‌کننده است چراکه مشخص شد به ازای هر پرونده که در شهرداری‌های مناطق ۲۲گانه برای صدور پروانه تشکیل می‌شود 2/1 پرونده به کمیسیون ماده صد برای رسیدگی به تخلفات ارجاع می‌شود و این یعنی روند تخلفات ساختمانی در شهر تهران همچنان سیر صعودی دارد و این روند عدم تحقق طرح تفصیلی را رقم می‌زند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران طی سال‌های گذشته از ریل و مسیر اصلی خود منحرف شده و نه تنها ماموریت‌های اصلی حوزه شهرسازی و معماری در این معاونت انجام نمی‌شود بلکه به حوزه درآمدزایی شهرداری تهران تبدیل شده است درحالی که باید این معاونت محلی برای انجام مطالعات، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در راستای ارتقای کیفیت زندگی باشد که نهایتا موجبات تحقق طرح‌های جامع و تفصیلی تهران را رقم بزند اما متاسفانه خود موجب انحراف طرح تفصیلی از مسیر اصلی شده است.

این عضو شورای شهر تهران درخصوص راهبردها و رویکردهای اتخاذ شده در کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: ازجمله اقداماتی که طی ۱۰۰روز گذشته توسط کمیسیون انجام شده، پیگیری جهت هوشمندسازی خدمات حوزه شهرسازی و معماری است. ما در راستای ایجاد اعتماد مردم به شهرداری تهران جلساتی را با مسوولان مربوطه برگزار کردیم و به توافق رسیدیم که طی یک سال آینده حوزه ارائه خدمات شهرسازی و معماری، هوشمند و سیستمی شود و تمامی واسطه‌ها حتی دفاتر الکترونیک شهر تهران در یک فرآیند تدریجی و تکاملی حذف شوند.

وی ادامه داد: اگر معاونت شهرسازی و معماری بتواند با همکاری سازمان فناوری شهرداری تهران خدمات حوزه شهرسازی و معماری را در یک سامانه هوشمند و به صورت سیستمی انجام دهد، قسمت عمده‌یی از فساد و رانت که در نتیجه وجود واسطه‌ها به وجود آمده است، حذف می‌شود. سالاری با اشاره به اینکه تدقیق نقشه‌های گسلی شهر تهران روی نقشه‌های طرح تفصیلی توسط کمیسیون شهرسازی به صورت جدی پیگیری می‌شود، ادامه داد:از این به بعد به هیچ عنوان مجوز ساخت و ساز روی گسل‌ها به ویژه احداث ساختمان‌های با اهمیت داده نمی‌شود و به موجب مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری، ساختمان‌هایی هم که در گذشته روی گسل‌ها احداث شده که آمار آنها حدود ۲۳۹ساختمان بلندمرتبه است باید اقدامات لازم را درخصوص ایمن‌سازی انجام دهند.

 

ارسال نظر