تردید در توانایی «هما» برای پرداخت اقساط هواپیماهای ATR

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۳۴
تردید در توانایی «هما» برای پرداخت اقساط هواپیماهای  ATR

گروه راه و شهرسازی

 دیروز 2 هواپیمای جدید ATR به کشور وارد شد و در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. با ورود این 2 هواپیما، عمر ناوگان ایران‌ایر (هما) از 21.1 سال به 20.2 سال کاهش یافت. دیروز در جریان مراسم رونمایی از 2 فروند هواپیمای جدید، اظهارات مقام‌های مسوول به اعلام وی‍ژگی‌های این نوع از هواپیماها و اینکه در سال آینده چند هواپیمای دیگر وارد ناوگان هما می‌شود، محدود نشد و از مسائل مالی و نحوه پرداخت اقساط خرید و حتی لزوم جراحی ساختار مالی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر (هما) با هدف سودآور کردن فعالیت‌ها و توانمند کردن هما برای پرداخت اقساط هواپیماهای خریداری شده و همچنین برای پاسخگویی به مطالبات بازنشستگان این شرکت نیز سخن به میان آمد. به گفته مسوولان دولتی، هواپیماهای وارد شده به کشور به‌عنوان وثیقه نیز استفاده می‌شوند و در صورتی که هما نتواند اقساط آنها را پرداخت کند، مالکیت هواپیماهای موردنظر به بانک صنعت و معدن منتقل خواهد شد.

به گفته فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، تعداد هواپیماهای تحویل شده به هما به 8 فروند رسید. 12 فروند هواپیمای دیگر به‌تدریج وارد ناوگان ایران‌ایر می‌شود. خرید 20 فروند دیگر هم اختیاری است و می‌توانیم پس از تحویل

 20 فروند اولیه برای خرید 20 فروند دیگر اقدام کنیم. این هواپیماها برای نشست و برخاست به سوخت کمتری نیاز دارند، بنابراین آلودگی صوتی و آلایندگی کمتری ایجاد می‌کنند.

به گفته شرفبافی، قرار نیست در به‌کارگیری این هواپیماها از روش هواپیماهای دوربرد استفاده شود و می‌توان بهره‌وری آن را به 24 ساعت افزایش داد. او در همین حال، از ورود 10 فروند هواپیمای جدید در سال آینده خبر داد.

 استقراض از سازمان بنادر

شرفبافی با بیان اینکه برای تامین حقوق بازنشستگان هما 20 میلیارد تومان از سازمان بنادر و دریانوردی استقراض کرده‌ایم، اظهار کرد: در حال تغییر ساختار و بازسازی ساختار مالی ایران‌ایر هستیم.

وی افزود: در تلاش هستیم بخشی از منابع مالی هما را تقویت کنیم و با استفاده از روش‌های مدرن برای قیمت‌گذاری و به‌کارگیری بهینه هواپیماهای جدید درآمدهای ایران‌ایر را تقویت کنیم. به‌طور حتم متعهد به پرداخت حقوق بازنشستگان هستیم و برای انجام تعهدات خود باید درآمدهای این ایرلاین را تقویت کنیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی پرداخت اقساط هواپیماهای جدید اظهار کرد: زمان پرداخت 10 تا 12 سال است اما میزان آن ممکن است تغییر کند چراکه برای تامین فاینانس با شرکت‌های متفاوتی وارد قرارداد شده‌ایم.

 جسارت تغییر را داشته باشیم

اصغر فخریه‌کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم ورود 2 هواپیمای جدید ATR، با بیان اینکه 2 خواسته از مجموعه هما برای استفاده از هواپیماهای جدید دارم، گفت: معتقدم باید نگاه‌مان را در هما تغییر دهیم و جسارت تغییر را داشته باشیم. در گذشته بنابر مقتضیات زمان روش‌هایی برای اداره هما داشتیم اما امروز با تغییر شرایط باید این روش‌ها را کنار بگذاریم.

وی تاکید کرد: هما باید اقساط هواپیماهای جدید را در موعد مقرر پرداخت کند و این منوط به سوددهی هماست و اگر نتواند در بازه زمانی کوتاهی هزینه‌های خود را کاهش دهد و از روش‌های جدید برای افزایش کارایی استفاده کند، به‌طور قطع قادر به پرداخت اقساط در موعد مقرر نیست و این می‌تواند یک فاجعه برای هما باشد.

کاشان افزود: از سوی دیگر با‌توجه به نوسازی ناوگان ایران‌ایر باید خدمات‌رسانی به مردم افزایش پیدا کند. خرید هواپیماهای ATR در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده، چراکه این هواپیماها می‌توانند موجب رونق اقتصادی مناطق کم‌برخوردار شوند. بنابراین ایران‌ایر باید تلاش کند تا قیمت تمام شده را کاهش دهد و در کنار صرفه‌جویی‌ها کیفیت خدمات را افزایش دهد.

 تلاش بی‌نتیجه برای افشای قرارداد بویینگ

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اخیرا برخی دفاتر حقوقی خارج از کشور به‌دنبال افشای قرارداد خرید هواپیما از بویینگ بودند، گفت: به‌تازگی برخی دفاتر حقوقی‌ای که نمایندگان دشمنان کشورمان در خارج از کشور هستند، در تلاش بودند با طرح این موضوع که ایران در سانحه 11 سپتامبر دخالت داشته، به کنگره فشار بیاورند تا جزئیات قرارداد بویینگ منتشر شود تا از این طریق بتواند مسیر پولی ایران‌ایر را ردیابی و آن را متوقف کنند.

فخریه‌کاشان با اشاره به قراردادهای خرید 200 فروند هواپیمای جدید در شرایط پسابرجام اظهار کرد: معتقدم روند به امضا رسیدن قراردادهای خرید هواپیماهای جدید پس از امضای تفاهمنامه برجام باید در تاریخ ایران ثبت شود تا هوشیاری مدیران در ایران‌ایر، وزارت راه و شهرسازی، مجلس، سازمان بازرسی و سایر نهادها برای آیندگان روشن باشد.

وی با تاکید بر اینکه معامله خرید هواپیماهای جدید معامله ساده‌یی نیست، تاکید کرد: تمام غرب تجهیز شده تا مانع انجام این معاملات شود، به‌طوری که طی 2 ماه گذشته برخی دفاتر حقوقی در دنیا به‌دنبال این بودند تا مسیر پرداخت وجوه برای خرید هواپیماهای جدید را کشف کنند تا بتوانند مانع پرداخت هزینه‌ها شوند یا آن را توقیف کنند.

 بویینگ تامین مالی ۸ هواپیما را پذیرفت

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مناقصه انتخاب فاینانسرهای خرید هواپیماهای ایران‌ایر 2 شرکت اروپایی و چینی انتخاب شده‌اند، گفت: در حال حاضر تامین مالی23 فروند هواپیما نهایی شده است و بویینگ تامین مالی 8 فروند هواپیما را پذیرفت.

اصغر فخریه‌کاشان در حاشیه مراسم ورود

2 فروند ATR جدید در نشست خبری با اشاره به منابع موجود برای تامین مالی هواپیماهای جدید اظهار کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ام از 3 منبع برای تامین مالی هواپیماهای جدید استفاده می‌کنیم که صندوق توسعه ملی، فاینانس شرکت‌های فروشنده و شرکت‌های لیزینگی از منابع موجود هستند.

وی گفت: در حال حاضر 8 فروند هواپیمای ATR تحویل گرفته شده و 12 فروند باقی مانده است که تامین مالی این 12 فروند هواپیما را خود کمپانی ATR برعهده گرفته است.

 هواپیماها وثیقه وام هستند

فخریه‌کاشان با اشاره به پرداخت اقساط خرید هواپیماهای جدید گفت: اقساط هر 3 ماه یک بار پرداخت می‌شود و خود هواپیماها وثیقه وام هستند. دولت برای خرید این هواپیماها تضمینی را ارائه نداده است و قرار بر این است که اقساط از محل درآمدهای ایران‌ایر پرداخت شود.

وی در پاسخ به اینکه مبلغ اقساط ایران‌ایر برای خرید هواپیماهای جدید چقدر است، گفت: نمی‌توان در حال حاضر رقم دقیقی از مبلغ اقساط ارائه داد چراکه امکان دارد مبلغ اقساط تغییر کند.

فخریه‌کاشان افزود: اگر ایران‌ایر قادر به پرداخت اقساط در موعد مقرر نباشد، مالکیت هواپیماها از آن بانک صنعت و معدن خواهد بود، اما با برنامه‌ریزی‌های دقیق برای اصلاح ساختار مالی ایران‌ایر این مجموعه در تلاش است که اقساط وام‌ها را به‌موقع بپردازد.

فخریه‌کاشان ادامه داد: زمان دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی یک‌ساله است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی درباره ارائه یک فروند هواپیمای رایگان از سوی ایرباس گفت: در مذاکرات‌مان موفق شدیم یک فروند ایرباس رایگان از این کمپانی بگیریم که درنهایت قرار بر این شد هزینه 99فروند هواپیما را به ایرباس بپردازیم و

 100 هواپیما از ایرباس تحویل بگیریم، بنابراین درصد تخفیف هواپیمای رایگان بین 99 هواپیمای دیگر تقسیم شد.

وی درباره تفاوت فاینانس از شرکت‌های لیزینگ و کمپانی‌های فروش هواپیما گفت: تفاوت آن در زمان فاینانس است، به‌طوری که کمپانی‌های فروشنده هواپیما 10 ساله فاینانس را قبول می‌کنند در حالی ما به‌دنبال فاینانس 15 ساله هستیم.

 

ارسال نظر