افزایش فعالیت فرودگاه‌های کوچک با ATRها

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۵۰
افزایش فعالیت فرودگاه‌های کوچک با ATRها

ایران ایر با هدف ارزیابی دقیق عملکرد هواپیماهای برجامی، ماهانه گزارش دهد

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی|

امروز دو فروند هواپیمای جدید ATR به ناوگان هما افزوده می‌‌شود و تعداد هواپیماهای ATR ایران‌ایر به 8 و تعداد هواپیماهای برجامی به 11فروند می‌‌رسد. ۲۱ فروردین سال جاری ایران ایر با ATR قراردادی را امضا کرد که براساس آن هما ۲۰ فروند هواپیما از این شرکت سازنده خریداری کرد و قرار شد که هواپیماها براساس برنامه از پیش طراحی شده و به صورت مرحله‌یی به ناوگان هما افزوده شوند. ‌در این میان اهدافی هم از سوی مدیران ایران ایر برای به کارگیری هواپیماهای جدید مطرح شد. در زمان ورود نخستین هواپیماهای ATR مدیرعامل ایران ایر اعلام کرد که یکی از مقاصد اصلی پرواز این هواپیماها، فرودگاه‌های کوچک و بومی هستند اما پس از گذشت دو سه ماه از ورود 4 فروند هواپیماهای ATR و عدم به کارگیری این هواپیماها در فرودگاه‌های کوچک، اعتراضات مدیران فرودگاه‌های کوچک بلند شد. اگرچه به تازگی پروازهایی به فرودگاه‌های کوچک با هواپیماهای ATR انجام می‌‌شود اما همچنان این سوال مطرح است که آیا ورود این هواپیماها در اجرای اهداف اصلی ایران ایر و فعال نگه داشتن فرودگاه‌های کوچک راهگشا بوده‌اند یا نه؟

در همین رابطه علیرضا منظری، معاون اسبق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره میزان اثرگذاری ورود هواپیماهای جدید در حوزه هوانوردی به «تعادل» می‌‌گوید: تا زمانی که آمار مربوط به میزان پروازهای 6 فروند هواپیمای جدید و حجم جابه‌جایی مسافران توسط این هواپیماها منتشر نشود، نمی‌توان با قطعیت در این باره اظهارنظر کرد و درباره تاثیرگذاری ورود این 6 فروند هواپیما و اضافه شدن 2 فروند جدید به ناوگان هوایی تحلیلی ارائه داد.

منظری ادامه می‌‌دهد: با توجه به اینکه این هواپیماها ملخی و کوتاه‌برد هستند، می‌‌توانند برای فعال ماندن فرودگاه‌های کوچک و بومی مفید باشند و تا حدودی هم بر حجم جابه‌جایی‌ها و پروازها به فرودگاه‌های کوچک و محلی اثرگذار بوده‌اند.

به گفته او، آمار مربوط به حجم پروازها و جابه‌جایی‌های انجام شده با هواپیماهای جدید باید در فواصل 6 ماه تا یک سال منتشر شود در واقع باید مدتی از پرواز هواپیماهای جدید بگذرد تا این هواپیماها جایگاه خود را در مسیرهای تعریف شده پیدا کنند سپس آمارهای مربوط به پروازها منتشر شود. این کارشناس ارشد حوزه صنعت هوایی می‌‌افزاید: البته پیشنهاد می‌‌شود که ایران ایر آمار مربوط به حجم پروازها و جابه‌جایی مسافران توسط این هواپیماها را به صورت ماهانه منتشر کند تا کارشناسان بتوانند تحلیل درستی از فعالیت هواپیماهای جدید داشته باشند. منظری درباره فعال نگه داشتن فرودگاه‌های کوچک و محلی از طریق هواپیماهای ATR اظهار می‌‌کند: با توجه به اینکه این هواپیماها کوتاه برد هستند برای پروازهای در مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار می‌‌گیرند زیرا اغلب مسیرهای کوتاه مربوط به فرودگاه‌های کوچک هستند که می‌‌توان از فرودگاه‌های بندرلنگه، جاسک و... نام برد که با ورود هواپیماهای ATR به ناوگان صنعت هوانوردی، فعالیت این فرودگاه‌ها بیشتر شده و بعد از ورود این هواپیماها پروازها به این فرودگاه‌ها افزایش یافته است. او درباره انتقاد مدیران برخی فرودگاه‌های کوچک مبنی بر عدم پرواز‌ها به این فرودگاه‌ها بیان می‌‌کند: در یکی دو ماه گذشته پروازهای مختلفی از فرودگاه‌های کوچک ازجمله فرودگاه بندرعباس به سایر مقاصد انجام شده و دو فروند هواپیمای ATR از این فرودگاه به سایر فرودگاه‌ها ازجمله بندر لنگه و جاسک انجام می‌‌شود. او تصریح می‌‌کند: ورود ATRها به ناوگان هوایی ایران ایر، حجم نشست و برخاست فرودگاه‌های کوچک را افزایش داده و با به کارگیری این دو هواپیمای جدید شاهد بهبود حجم نشست و برخاست‌ها خواهیم بود.

 تداوم مانع‌تراشی‌ها برای ورود بویینگ

اگرچه قرارداد ایران ایر با ATR فروردین ماه سال جاری امضا شد در اردیبهشت ماه شاهد ورود 4 فروند از این هواپیماها بودیم و با گذشت 9ماه 8 فروند از این هواپیما در اختیار ایران ایر قرار گرفت این درحالی است که ورود 3 فروند ایرباس نتیجه قراردادهای بویینگ و ایرباس است که در پاییز و زمستان سال گذشته امضا شده ضمن اینکه طی این یک سال گذشته بویینگ بارها در این مدت هشدار داده است که در صورت موافقت، دولت امریکا می‌‌تواند به ایران ایر هواپیما بفروشد و به تازگی هم دو شرکت بویینگ و ایرباس شرکت بویینگ اعلام کرده‌اند که درخصوص تمامی معاملات خود با «ایران ایر» دقیقا از رویکردهای دولت ایالات متحده پیروی کرده و خواهد کرد.

در این میان مجلس نمایندگان امریکا هم مصوبه‌یی داشت که براساس آن وزارت خزانه‌داری را موظف می‌‌کند تا درباره فعالیت‌های این شرکت ایرانی(ایران‌ایر) که هواپیماها را خریداری کرده است همچنین تامین مالی استفاده شده برای این معامله کنگره را مطلع کند. همچنین براساس این مصوبه وزارت خزانه‌داری امریکا باید تایید کند که ایران‌ایر به تلاش‌های ایران برای اشاعه تسلیحات کمک نکند. با این حال قانون‌گذاران امریکایی تاکید کرده‌اند که این مصوبه مانع فروش هیچ هواگردی به ایران نمی‌شود.

به گزارش تسنیم به نقل از ترند، سخنگوی شرکت هواپیماسازی امریکایی بویینگ می‌‌گوید:«بویینگ در سال 2016 مجوزی از دولت ایالات متحده برای تکمیل فروش 80 هواپیما به ایران‌ایر دریافت کرده است که تا این تاریخ این تنها (فقره) فروشی است که اختیار نهایی کردن آن را از دولت ایالات متحده دریافت کرده است».

به گفته او بویینگ درباره اینکه سیاست ایالات متحده در قبال ایران ممکن است در آینده دچار تغییر شود، گمانه‌زنی نخواهد کرد. او افزود: آنچه که می‌‌توانیم به شما بگوییم این است که دقیقا از رویکردهای دولت ایالات متحده درخصوص تمامی تعاملاتمان با خطوط هوایی مسافربری ایرانی پیروی می‌‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد».

 

ارسال نظر