ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۷۴

افزایش آلودگی هوای شهرهای بزرگ از امروز

امروز (پنج‌شنبه) به سبب پایداری جو و سکون نسبی هوا، غلظت آلاینده‌های جوی در شهر‌های صنعتی و پر‌جمعیت افزایش می‌یابد‌. به گزارش فارس، براساس تحلیل آخرین نقشه‌های‌ پیش‌یابی و هواشناسی‌، امروز دریای عمان و شرق خلیج‌فارس مواج خواهد بود و فردا در دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در غرب و شمال غرب کشور ابرناکی و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. آسمان تهران امروز صاف تا قسمتی ابری و غبار محلی پیش‌بینی می‌شود و بیشینه و کمینه دما در پنج‌شنبه 13 و 4 درجه خواهد بود. امروز بوشهر با بیشینه دمای 27درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای 6 درجه زیر صفر سردترین مر‌کز استان خواهد بود. میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا روز یکم دی‌ماه 27.6 میلی‌متر ثبت شد، میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 37.1 میلی‌متر بود، بنابراین تا این تاریخ بارش سال جاری 74.6 درصد بارش سال گذشته‌ است. بیشترین میزان بارش در هفته سیزدهم سال زراعی 97-96 متعلق به‌ کیش در استان هرمزگان به میزان 56.9میلی‌متر بوده است.

10 سال از ساخت‌وساز روز دنیا عقب هستیم

نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان با اشاره به اینکه از لحاظ صنعتی‌سازی مسکن کشور عقب‌ماندگی بالایی دارد، گفت: ساختمان‌سازی در کشور 2 نسل یا بهتر بگوییم 10سال از ساخت‌وساز کشورهای پیشرفته و علم روز دنیا عقب است. ایرج رهبر در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در سال‌های گذشته در زمان احداث واحدهای مسکن مهر و انبوه‌سازی اقدامات خوبی برای صنعتی‌سازی مسکن صورت گرفت. نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان ادامه داد: در حال حاضر هم در حد بسیار ضعیفی صنعتی‌سازی با روش‌های LSF و سوپرپانل انجام می‌شود، اما به هر حال باید اذعان کرد ناچاریم به سمت ساخت‌وساز صنعتی حرکت کنیم. رهبر اضافه کرد: در سیستم صنعتی‌سازی سازندگان به متقاضیان تیپ‌های مختلف را معرفی می‌کنند و بعد از انتخاب توسط متقاضی، کارخانه‌ها این تیپ را تولید و سپس در محل نصب می‌کنند. او با اشاره به اینکه در هنگام وقوع زلزله ساختمان‌هایی که به روش صنعتی‌سازی احداث می‌شوند، صدمات کمتری می‌بینند، گفت: در حال حاضر 400هزار مهندس عمران در کشور داریم اما یک حلقه واسطی باید میان مهندسان و کارگران وجود داشته باشد و این گروه تکنیسین‌ها هستند که متاسفانه سیستم آموزشی به گونه‌یی عمل کرده است که این تکنیسین‌ها بلافاصله تمایل به ورود برای دریافت مدرک مهندسی دارند. رهبر ادامه داد: یکی از مشکلات به وجود آمده در زلزله اخیر و بالا بودن عمق فاجعه به این دلیل بود که تکنیسین‌های حرفه‌یی و کارگران حرفه‌یی در ساخت‌وسازها ورود نکرده‌اند. او بیان کرد: در زلزله کرمانشاه اهمیت ندادن به فاصله‌ها و کم نشدن سرستون‌ها باعث شد تا تخریب بیشتر شود.

نام‌گذاری تونلی در پایتخت به‌نام محمد مصدق

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از نام‌گذاری تونل آرش-اسفندیار به‌نام محمد مصدق خبر داد و گفت: این نام‌گذاری در نوبت بررسی در صحن علنی شورای شهر است. به گزارش ایسنا، خلیل‌آبادی با بیان اینکه باتوجه به درخواست مردمی و درخواست حجت‌الاسلام دعایی مدیرمسوول روزنامه اطلاعات مبنی بر نام‌گذاری خیابانی به‌نام مصدق که در مراسم نام‌گذاری اتوبان نیایش به‌نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بیان شد، گفت: کمیته نام‌گذاری پس از بررسی، نام‌گذاری خیابانی به‌نام مصدق را پس از تشکیل شورای پنجم در دستور کار قرار داد. وی با بیان اینکه چند خیابان برای نام‌گذاری به‌نام مصدق پیشنهاد شد، گفت: نهایتا پیشنهاد شد که تونل در حال ساخت آرش-اسفندیار که در حال حاضر بیش از 95درصد پیشرفت قرار دارد، پس از تکمیل به‌نام مصدق گذاشته شود.

ضرورت توجه جدی  به مقاومت سدهای تهران

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران بر ضرورت توجه جدی بر مقاومت سدها و پالایشگاه تهران تاکید کرد. به گزارش مهر، مجید فراهانی در حاشیه بازدید از پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: پژوهشگاه زلزله‌شناسی مجموعه بزرگی است که شامل ۴ پژوهشکده است و یک آزمایشگاه پیشرفته دارد. وی افزود: امکانات بسیار خوبی در این مجموعه وجود دارد که در صورت حمایت می‌تواند خدمات بسیار خوبی به مردم و جامعه ارائه دهد. عضو شورای شهر تهران در این بازدید گفت: آزمایشگاه زلزله‌شناسی می‌تواند درخصوص تست انواع سازه‌های صنعتی کمک کند، از این رو پروژه‌های وزارت نیرو، سد‌ها، پالایشگاه‌ها و... می‌توانند از خدمات این آزمایشگاه استفاده کنند تا ببینند سازه‌هایی که ساخته می‌شوند یا وجود دارند تا چه میزان استحکام در برابر زلزله را دارند. فراهانی گفت: فرض کنید اگر پالایشگاه تهران در حال فعالیت باشد و زلزله‌یی در آنجا اتفاق بیفتد، خدایی نکرده قسمت آیزوماکس پالایشگاه آسیب ببیند فاجعه‌یی در منطقه ری ما رخ می‌دهد و نه تنها کل پالایشگاه بلکه شهرری و در ابعاد بزرگ آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد. اما اگر از طریق تست‌های مختلف بررسی شود، می‌تواند آسیب‌ها کاهش یابد؛ همچنین بررسی مقاومت سد‌ها برای جلوگیری از سیل در زمان زلزله توسط این آزمایشگاه‌ها لحاظ می‌شود که نیاز به توجه جدی دارد.

 

ارسال نظر