ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۹۰

دلایل مخالفت با راه‌اندازی اسنپ بین‌شهری

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی درباره دلایل خود برای مخالفت با حضور اسنپ در جاده‌ها گفت: هرچند هر دو سامانه اسنپ و تپسی برنامه خاصی برای حضور در جاده‌ها و سفرهای بین‌شهری ندارند، اما سازمان راهداری نیز مخالفت خود را با این موضوع به‌طور رسمی به آنها اعلام کرده و این مخالفت چند دلیل عمده دارد.

داود کشاورزیان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: باید سیاست‌ها و نگاه کلان کشور به سمت توسعه حمل و نقل عمومی حرکت کند. ظرفیتی که در یک اتوبوس برای جابه‌جایی مسافران وجود دارد، نیاز به ۱۲ خودرو شخصی دارد و این یعنی باید یک خودرو را حذف کرده و تعداد زیادی خودرو دیگر وارد جاده کنیم. کشاورزیان ادامه داد: از سوی دیگر یک اتوبوس در هر ۱۰۰کیلومتر به‌طور میانگین ۳۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند، در شرایطی که این تعداد خودرو شخصی ۱۰۰لیتر بنزین مصرف می‌کنند و این تفاوت به خوبی نشان می‌دهد صرفه با محوریت حمل و نقل عمومی است.

رییس سازمان راهداری با اشاره به لزوم نظارت دقیق بر راننده‌های حمل و نقل عمومی اظهار کرد: از یک سو تمام این خودروها باید پلاک «ع» داشته باشند و از نظر کیفی تایید شوند؛ از سوی دیگر راننده‌ها هم باید تحت نظارت باشند و گزینش شوند. این در شرایطی است که راننده خودروهای اینترنتی زیر پوشش چنین نظارتی نیستند.

او با بیان اینکه خودروهای فعال در حمل و نقل عمومی در شهر مقصد استراحتگاه دارند، گفت: این در حالی است که راننده اینترنتی پس از رسیدن به مقصد باید به سمت مبدا بازگردد و همین موضوع ریسک تصادفات جاده‌یی را افزایش می‌دهد.

کشاورزیان یادآور شد: با توجه به مجموعه این شرایط سازمان راهداری اعلام کرده که با حضور این خودروها در فضای بین شهری مخالف است.

 

رونق در ساخت مسکن تعریف می‌شود، نه معاملات

دبیر کانون انبوه‌سازان گفت: گران شدن یا افزایش معاملات مسکن در بعضی مناطق شهر تهران به منزله‌ رونق نیست.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افزایش قیمت متاثر از فاکتورهای مختلفی است. بخشی به هزینه‌های خرید زمین، بخشی به هزینه‌های دستمزد و خدمات نهادهای مختلف و بخش دیگر به مصالح برمی‌گردد که گران شده است.

او تاکید کرد: رونق در بازار مسکن را قبول ندارم، چرا که رونق باید در بخش ساخت و ساز صورت گیرد که محقق نشده است. در حوزه معاملات هم اگر بررسی کلی داشته باشیم در مناطقی از تهران که به لحاظ سرانه خدمات عمومی دارای جاذبه جهت سرمایه‌گذاری مقداری جنب و جوش برای خرید و فروش بیشتر شده اما این موضوع در کل کشور صورت نگرفته است. به گفته پورحاجت بخشی از فرآیند بهبود فضای کسب و کار به مشوق‌های دولتی مربوط می‌شود. صنعت ساختمان با ۱۲۰۰شغل و صنعت ارتباط مستقیم و غیرمستقیم دارد؛ بنابراین باید به عنوان یک ابزار پیشران، این بخش مولد را مورد توجه قرار داد. مجلس هم برای این موضوع برنامه‌ریزی داشته باشد اما هیچ برنامه‌یی برای این موضوع ندیدیم.

دبیر کانون انبوه‌سازان افزود: دولت برای تقویت تقاضا باید افزایش درآمد خانوار، کاهش قیمت مسکن و افزایش قدرت خرید متقاضیان را مورد توجه قرار دهد، برای بحث کاهش قیمت مسکن باید فاکتورهای تورم‌زا را نظارت کند و در تکنولوژی یک نظارت دوباره صورت گیرد. اما ساده‌ترین روش برای افزایش تقاضا تقویت مصرف‌کنندگان است. در تمام کشورهای جهان برای این منظور برنامه‌ریزی می‌کنند که از طریق تسهیلات مناسب با سود پایین و زمان طولانی به مردم پرداخت می‌شود.

 

ارسال نظر