کاهش 5 درصدی فروش واحدهای نوساز

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۷۵

تحلیل و بررسی آمار ماهانه منتشر شده از سوی بانک مرکزی در سال‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد که واحدهای مسکونی نوساز (زیر 5سال ساخت) همواره بیشترین حجم از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند و حدود نیمی از خرید و فروش‌های انجام شده در پایتخت مربوط به خانه‌های تازه‌ساز است، بر همین اساس و با توجه به حجم بالای خرید و فروش واحدهای نوساز نسبت به واحدهای دیگر، روزنامه «تعادل» گزارشی از وضعیت معامله این واحدها طی 8 ماهه گذشته منتشر می‌کند.

    

 واحدهای مسکونی نوساز به دلیل وزن بالا در معاملات و سطح نسبی بالای قیمت در مقایسه با متوسط قیمت سایر آپارتمان‌ها، حساس‌ترین بخش بازار مسکن محسوب می‌شوند و به عنوان سنسور در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تحولات مثبت و منفی بازار واکنش نشان می‌دهند.

 متوسط حجم معاملات واحدهای نوساز در 8 ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که 46.75‌درصد از خرید و فروش‌های انجام شده در پایتخت مربوط به این واحدهاست.

 تعداد قراردادهای مربوط به خانه‌های نوساز به‌طور متوسط نسبت به سال گذشته 5‌درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

 در فروردین ماه سال جاری، واحدهای تا 5سال ساخت با سهم 45.7‌درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص دادند، سهم مذکور در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته 6.6 واحد‌ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالاتر افزوده

شده است.

 توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در اردیبهشت ماه حاکی از آن است که واحدهای تا 5سال ساخت با سهم 47.6‌درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص دادند. این سهم در مقایسه با اردیبهشت ماه پارسال 4.4‌درصد کاهش دارد و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

 در خردادماه سال 1396 واحدهای تا 5 سال ساخت با 46.9‌درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را داشته‌اند که در مقایسه با خردادماه سال قبل 4.8 واحد‌ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

 در تیرماه سال 1396، واحدهای تا 5سال ساخت با سهم 46.2‌درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را داشته‌اند و سهم مذکور در مقایسه با تیرماه سال قبل5.8 واحد‌ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10سال و بیش از 15سال افزوده شده است.

 در مردادماه سال 1396، واحدهای تا 5 سال ساخت با 46.7‌درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص دادند و سهم مذکور در مقایسه با مردادماه سال قبل 4.8واحد ‌درصد کاهش یافته و در مقابل سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15سال افزایش یافته است.

 در شهریورماه سال جاری اگرچه واحدهای نوساز تا پنج سال ساخت با سهم 47.5درصدی بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را داشتند اما سهم معاملات این گروه از آپارتمان‌ها نسبت به شهریورماه سال گذشته معادل3.9‌درصد کاهش داشت و در مقابل به سهم معامله آپارتمان‌های با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

 در مهرماه امسال بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده به ‌تفکیک عمر بنا نشان می‌دهد واحدهای تا 5سال ساخت با 46.2‌درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله ‌شده را به خود اختصاص داده است. این سهم در مقایسه با مهرماه سال قبل 5.3 واحد ‌درصد کاهش یافته و در مقابل سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

 در آبان ماه سال جاری واحدهای تا 5سال ساخت با سهم 47.2‌درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. این مقدار در مقایسه با آبان سال گذشته تا 5‌درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای 6 تا 10ساله و بیش از 15ساله افزوده شده است.

 افزایش چشمگیر قیمت نوسازها

اگرچه هنوز هم واحدهای نوساز پرطرفدارترین خانه‌ها از نظر عمر بنا محسوب می‌شوند اما نسبت خرید و فروش این واحدهای مسکونی نسبت به سال گذشته کاهش 5 درصدی داشته است که کارشناسان بخش مسکن علت آن را در عوامل مختلفی خلاصه کرده‌اند:

 مهم‌ترین عامل اثرگذار در کاهش حجم خرید وفروش واحدهای نوساز به افزایش چشمگیر قیمت پیشنهادی این واحدها از سوی سازنده یا صاحب ملک بازمی‌گردد.

 تنوع بالای فایل‌های فروش واحدهای مسکونی با عمر بنای بالای 5سال هم از دیگر دلایل کاهش خرید و فروش واحدهای نوساز است چون گزینه‌های متفاوت دیگری را پیش روی خریداران قرار می‌ دهد.

 در تابستان سال گذشته، عرضه موثر واحدهای مسکونی نوساز پس از گذشت سه سال از رکود بخش مسکن رقم خورد و با فروش بالای این واحدها با قیمت ثابت یا کم نوسان در مناطق پرتقاضا، حجم قابل توجهی از واحدهای نوساز فروش رفت اما در سال جاری و با توجه به تشخیص نادرست سازنده‌ها و فروشندگان این واحدها و افزایش نامتعارف قیمت واحدهای نوساز به نظر می‌رسد که دیگر شاهد فروش بالای واحدهای مسکونی نوساز مانند سال گذشته نباشیم.

 

 

ارسال نظر