ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۱۷

 مقاومت‌سنجی مسکن مهر‌ پرند و پردیس در برابر زلزله

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مسکن مهرهای پردیس و پرند از قالب‌های بتونی استفاده شده گفت: با توجه به این موضوع خطرات تخریب در برابر زلزله مانند تخریب مسکن مهر کرمانشاه پس از وقوع زلزله در مسکن مهر این دو شهر جدید وجود ندارند اما با این وجود میزان مقاومت مسکن‌های مهر تهران در برابر زلزله بررسی می‌شود.

به گزارش تسنیم، حبیب‌الله طاهرخانی افزود: پس از زلزله کرمانشاه و میزان تخریب مسکن مهر این منطقه، مطالعات مقاومت مسکن مهر در برابر زلزله در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه در مسکن مهر کرمانشاه شاهد این بودیم که پس از زلزله نمای واحدهای مسکن مهر فرو ریخت، گفت: تفاوت مسکن مهر پرند و پردیس با مسکن مهر منطقه‌یی مانند کرمانشاه این است که مسکن مهرهای اطراف تهران اغلب بلندمرتبه هستند و در ساخت آنها از قالب بتونی استفاده شده است بنابراین شاهد این مشکلات در مسکن مهر پرند و پردیس نخواهیم بود.

طاهرخانی ادامه داد: در مسکن مهر کرمانشاه و سرپل‌ذهاب دیواره‌های میان قابی و نما را در معرض خطر دیدیم اما با توجه به اینکه در مسکن مهر پردیس و پرند از قالب‌های بتونی استفاده شده این موضوعات کمتر در معرض خطر هستند.  همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: البته موضوعاتی مانند زمین‌شناسی منطقه، کیفیت اجرا و بستری که در آن ساخت وساز انجام شده در میزان مقاومت واحدها در برابر زلزله دخیل هستند.  او تاکید کرد: با توجه به اینکه در تهران همواره خطر وقوع زمین لرزه وجود دارد به‌طور قطع اگر نیاز باشد اقدامات افزایش مقاومت در برابر زلزله برای واحدهای مسکن مهر انجام می‌شود.

 تشکیل لیزینگ ریلی در دستور کار راه‌آهن

 معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن از برنامه‌ریزی برای تشکیل شرکت لیزینگ اختصاصی ریلی خبر داد و گفت: از ریاست‌جمهوری تاییدیه پرداخت ۵۰۰میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی دریافت شده و تا پایان سال جاری عملیات این شرکت آغاز خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نورا... بیرانوند با بیان اینکه مسوولیت تامین مالی بخش زیرساخت ریلی عمدتا بر عهده دولت است، ادامه داد: در زمینه تامین ناوگان و نوسازی ناوگان ریلی، یکی از روش‌هایی که دنبال می‌کنیم، موضوع لیزینگ است. در حوزه ناوگان برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه به ۱۷۰۰ لکوموتیو، ۳۰۰ واگن مسافری و ۴۶هزار دستگاه واگن باری نیاز داریم که ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز آن است.

او تصریح کرد: در بخش تامین ناوگان، به دلیل اینکه راه‌آهن توان تامین این حجم از منابع را ندارد، سیاست‌هایی از قبیل حداکثر‌سازی مشارکت بخش خصوصی، تنوع‌بخشی به منابع تامین مالی و تسهیل حضور بخش خصوصی را دنبال می‌کند.

به گفته بیرانوند، استفاده از فاینانس خارجی با ضمانت دولت، استفاده از فاینانس خارجی با ضمانت شرکت راه‌آهن، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، استفاده از ظرفیت سیستم بانکی با استفاده از وجوه بانکی اداره شده نزد بانک‌ها، تخصیص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی و استفاده از بازار سرمایه از روش‌هایی است که راه‌آهن تابه‌حال دنبال و تجربه کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل ضمن برشمردن بسترهای موفقیت لیزینگ در راه‌آهن گفت: برای کسانی که در زمینه تامین واگن باری سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ۵/۳سال حق دسترسی (که اکنون ۲۳درصد محاسبه می‌شود) صفر محاسبه‌ شده و از پرداخت آن معاف هستند. همچنین سرمایه‌گذاری در راه‌آهن به‌مثابه سرمایه‌گذاری در مناطق محروم در نظر گرفته ‌شده به این معنی که سهم آورده متقاضی ۱۰درصد، دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و با نرخ سود ۴ درصد است.

بیرانوند گفت: صنعت ریلی به‌ صورت متوازن با ظرفیت‌های اقتصادی کشور توسعه نیافته به ‌صورتی که سهم مسافر ریلی ۸درصد و بار ۱۲درصد از مجموع بار و مسافر کشور است و این در مقایسه با کشورهای صنعتی شاخص پایینی است.

او یادآور شد: در این راستا رسیدن به سهم ۳۰ درصدی بار و ۲۰درصدی مسافر ریلی، هدفی است که پیش‌بینی شده البته راه‌اندازی قطارهای پرسرعت جزو دیگر اهداف است.

 

ارسال نظر