در شهر

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۵۱

 کشور در حوزه مدیریت بحران قانون ندارد

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: زلزله تهران با توجه به حجم بالای خسارت‌هایی که به دنبال خواهد داشت در سطح ملی قرار دارد و باید پرسیده شود در سطح ملی برای زلزله تهران چه اقدامی صورت گرفته است؟ اگر هم این سوال مطرح شود حتما جواب می‌دهند، مسوولیتش به عهده شهرداری تهران است درحالی که زلزله سطح ملی دارد پس چطور مدیریت بحرانش برعهده شهرداری است؟ هر وزارتخانه و سازمانی که در سطح ملی کار می‌کند باید برای زلزله تهران برنامه داشته باشد.

احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران همچنان در حالت آماده‌باش است، گفت: شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران از‌‌ همان ابتدا جلسات خود را آغاز کرد و تا الان نیز فعالیت این ستاد ادامه دارد. این طور نیست که ستاد جلسه‌یی را تشکیل داده و بعد تعطیل شود، اعضای ستاد همیشه آماده‌باش هستند. صادقی با تاکید بر اینکه لیست اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری بسیار طولانی است به بخشی از فعالیت‌های انجام شده، اشاره کرد و گفت: ظرفیت همه سوله‌ها برای این حادثه در وضعیت آماده‌باش ۱۰۰درصد قرار گرفت و آماده استفاده بود. اگر گزارشی از سطح شهر تهیه شود، متوجه خواهید شد که سوله‌های مدیریت بحران در اختیار مردم بود البته برخی از این سوله‌ها محل دپوی اقلام امدادی بوده و محل اسکان نیست که به همین علت بسته هستند. در هر صورت بلافاصله پس از زلزله شورای هماهنگی مدیریت بحران تشکیل جلسه داد و در این شورا تصمیم گرفته شد، معاونت خدمات شهرداری تهران در پارک‌ها را باز کرده و سرویس‌های بهداشتی را برای استفاده مردم آماده کنند.

صادقی ادامه داد: ضعف و کمبود اساسی ما در نبود منابع و تجهیزات لازم است از سوی دیگر هم مردم و هم مسوولان زمانی که هشداری همچون لرزه اخیر اتفاق می‌افتد، تازه به این فکر می‌افتند که برای زلزله چه باید کرد؟ این ضعف اساسی‌ است درحالی که باید همیشه درک اساسی‌ از خطر داشته و آمادگی در برابر خطر را یکی از اجزای دایمی و همیشگی در حوزه تصمیم‌گیری و مدیریت خود بدانیم و این شامل مسوولان و خانواده‌ها می‌شود. مسوولان هم آماده نیستند و وقتی اتفاقی می‌افتد به فکر این می‌افتند که باید چه کار می‌کردیم. رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در واکنش به این سوال که شما خودتان رییس سازمان مدیریت بحران تهران هستید و جزئی از این مسوولان به حساب می‌آیید، گفت: رییس ‌مدیریت بحران مسوولیت مقاومت ساختمان‌ها را به عهده ندارد. ما جواز نمی‌دهیم که در کجا باید ساخت و ساز صورت گیرد، ما قانون‌گذار نیستیم، لایحه مدیریت بحران 3سال است در مجلس باقی مانده و هنوز تصویب نشده است در نتیجه کشور در حوزه مدیریت بحران قانون ندارد.

او ادامه داد: هزاران طرح در بحث مدیریت بحران وجود دارد اما متاسفانه در مقیاس ملی این طرح‌ها در اولویت قرار ندارند. از سوی دیگر مدیریت بحران سطح‌بندی دارد و براساس قانون مشخص می‌شود، هر حادثه و بحرانی چه سطحی داشته و براساس ظرفیت‌ها

به عهده یک بخش گذاشته می‌شود. جای سوال دارد که سطح مدیریت بحران زلزله تهران بر عهده کیست؟ من از شما می‌پرسم که این مدیریت بر عهده کیست؟!

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه در صورت وقوع زلزله سطح خسارت‌ها ملی و در نتیجه نیازمند توجه ملی است، ادامه داد: زلزله تهران با توجه به حجم بالای خسارت‌هایی که به دنبال خواهد داشت در سطح ملی قرار دارد و باید پرسیده شود در سطح ملی برای زلزله تهران چه اقدامی صورت گرفته است؟ اگر هم این سوال مطرح شود حتما جواب می‌دهند، مسوولیتش به عهده شهرداری تهران است درحالی که زلزله سطح ملی دارد پس چطور مدیریت بحرانش برعهده شهرداری است؟ هر وزارتخانه و سازمانی که در سطح ملی کار می‌کند باید برای زلزله تهران برنامه داشته باشد. صادقی با انتقاد از رویکردهای موجود به مدیریت بحران در کشور تصریح کرد: مدیریت بحران یک مدیریت یکپارچه نیست که تصمیماتش برای سایر نهاد‌ها الزام‌آور شود آن هم برای جلوگیری از ریسک‌هایی که به وجود می‌آید. اینکه راه بد می‌سازند و ریسک جاده‌یی به وجود می‌آید؛ یا با تولید بی‌رویه خودرو و استفاده نامناسب از خودرو به آلودگی هوا دامن می‌زنند هیچ کدام در دست مدیریت بحران نیست. سد می‌سازند خشکسالی به وجود می‌آید، روی گسل ساخت و ساز می‌کنند تخریب به وجود می‌آید، روی بستر رودخانه ساخت و ساز می‌کنند و با سیل نابود می‌شود. در این مواقع از دست مدیریت بحران چه کاری برمی‌آید؟ مدیریت بحران ضمانتی برای جلوگیری از این اتفاقات ندارد.

 بررسی ظرفیت مترو هنگام بروز بحران

محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از برگزاری جلساتی با مدیران مترو در روزهای آتی خبر داد و گفت: باید مشخص شود متروها در زمان وقوع بحران توانایی انجام چه اقداماتی را دارند.

به گزارش مهر، محمد علیخانی درباره عملکرد متروها هنگام وقوع بحران عنوان کرد: نوع و چگونگی عملکرد متروها در زمان وقوع بحران، نکاتی هستند که حتما در جلسات آتی شورای شهر با مدیران مترو جلسه خواهیم گذاشت و نظرات کارشناسی را شنیده و آنها را جمع‌بندی می‌کنیم تا مشخص شود، مترو در شرایط بحران چه وظایفی بر عهده دارد و چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: می‌توان در زمان وقوع بحران، متروها را به چشم محلی برای اسکان و استفاده مردم مورد توجه قرار داد زیرا در تمام دنیا هنگام وقوع سیل، زلزله، جنگ و... سازه‌های مترو امن‌ترین پناهگاه‌های مورد استفاده شهروندان هستند.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: در ۱۰۰روز آغاز به کار شورای شهر پنجم تاکنون بحثی در این باره نداشتیم اما حتما باید در این زمینه با مسوولان مترو نشست برگزار کنیم و با کار کارشناسی و بررسی بیشتر در این زمینه اظهارنظر کنیم. زیرا وضعیت مترو در طول روز و زمان مسافرگیری شرایطی کاملا متفاوت با شب و زمان وقوع بحران دارد.

 

 

ارسال نظر