تهران در آستانه انفجار جمعیت

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۸۳
تهران در آستانه انفجار جمعیت

جمعیت پایتخت به‌زودی به بیش از ۲۰ میلیون نفر می‌رسد

گروه راه و شهرسازی

شامگاه سه‌شنبه، جلسه‌یی با حضور استاندار تهران، فرمانداران و بعضی اعضای شورای شهر جلسه‌یی با هدف بررسی و هم‌اندیشی درمورد مشکلات تهران برگزار شد. در این جلسه استاندار و نیز رییس شورای شهر نکات مهمی را مطرح کردند.

محسن هاشمی رییس شورای شهر در این جلسه عنوان کرد که به‌زودی جمعیت ساکن تهران بیش از ۲۰ میلیون نفر خواهد شد. به گفته وی، جذاب‌تر شدن تهران در طول تاریخ موجب شده تا جمعیت این شهر همواره رو به افزایش رود.

این اظهارنظر در حالی مطرح می‌شود که یکی از برنامه‌های مطرح شده در طرح تفصیلی تهران، کاهش جمعیت این شهر است. اما به نظر می‌رسد باوجود مشکلات بسیار این شهر ازجمله آلودگی‌های هوا، زیست‌محیطی، صوتی و استرس، ترافیک، آسیب‌های اجتماعی، احتمال بروز زلزله مهیب و بسیاری مشکلات دیگر هنوز این شهر در حال انفجار به‌دلیل دارا بودن برخی امکانات ناشی از پایتخت بودن برای برخی جذاب است و افراد زیادی به امید پیدا کردن کار و شروع زندگی جدید راهی این شهر می‌شوند. در نتیجه این اظهارنظر رییس شورای شهر دور از ذهن نیست و باید هر چه زودتر تدابیری برای جلوگیری از این امر درنظر گرفته شود.

به‌گزارش «تعادل»، محسن هاشمی در این جلسه درخصوص وضعیت ترافیک تهران نیز صحبت کرد و با بیان اینکه ترافیک امروز تهران از داعش خطرناک‌تر شده است، افزود: همه تهران‌نشینان از این ترافیک کلافه شده‌اند، در حالی که بخشی از این ترافیک نیز به‌دلیل غفلت از حمل و نقل حاشیه‌یی و حومه تهران و کوتاهی دولت‌هاست. هم‌اکنون روزانه ۷۵۰هزار خودرو از حومه به شهر تهران وارد و سبب افزایش ترافیک می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این تعداد خودرو در ۱۰ سال آینده به روزانه ۳ میلیون برسد، تهران برای نجات از ترافیک به احداث ۲۵۶ ایستگاه مترو و ۴ خط جدید نیاز دارد که البته به تصویب رسیده است.

 کوتاهی دولت‌ها در ساخت مترو

 وی با اشاره به اینکه دولت‌ها درخصوص توسعه حمل و نقل ریلی کوتاهی کرده‌اند، گفت: امروز زیرساخت‌های آماده شده در مترو تهران قابلیت خدمات‌رسانی به ۷ میلیون نفر در روز را دارد، درحالی که به‌دلیل عدم تجهیز مترو توسط دولت‌ها، هم‌اکنون روزانه ۲ میلیون سفر از طریق خطوط مترو صورت می‌پذیرد. وی بخش عمده بدهی‌های شهرداری تهران به پیمانکاران و بانک‌ها را مربوط به حوزه حمل و نقل دانست و گفت: حدود یک سال از مصوبه دولت برای خرید ۲ هزار واگن برای تهران و سایر کلان‌شهرها می‌گذرد اما هنوز اقدامی صورت نگرفته و برخی ناهماهنگی‌ها سبب کندی امور مترو و نیز توسعه حمل و نقل ریلی شده است.

  دلیل کوچ سرمایه‌ها به شمال تهران

وی سپس بر ضرورت اصلاح بافت فرسوده تهران تاکید و اضافه کرد: نوسازی ۳ تا ۴ هزار بافت فرسوده در کلان‌شهر تهران به تسهیلات بانکی نیاز دارد. البته باید این اصلاح در قالب طرح جامع تهران صورت بگیرد و این طرح در اختیار وزارت راه و شهرسازی است. بافت فرسوده باید با اتکا به روش‌های جدید و با استفاده از تجارب کشورهای موفق در این زمینه احیا شود، برج باغ‌ها موجب کشیده شدن سرمایه‌های عظیم تهران به سمت شمال شهر شده که در این میان دولت و شورای عالی شهرسازی نقش اصلی را داشتند.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر تعیین‌تکلیف عوارض پایدار این شهر، گفت: امروز آپارتمان‌ها در تهران سالانه یک تا 5 میلیون ریال حق شارژ سالانه به مدیر ساختمان پرداخت می‌کنند، اما برای اداره شهر تهران هر واحد آپارتمانی تقریبا 100 هزار تومان در طول سال عوارض می‌پردازد، عوارض منطقه‌یی تهران طی ۱۰ سال اخیر افزایشی نداشته است.

 ری؛ کلکسیون مشکلات تهران

هدایت‌الله جمالی‌پور فرماندار ری، در ادامه این نشست با اشاره به مسائل مربوط به این شهرستان گفت: ری آلوده‌ترین نقطه تهران است و بسیاری از مشکلات در این بخش وجود دارد. یکی دیگر از آنها بافت فرسوده است که مشکلات اساسی در مرکز شهر ایجاد کرده است. همچنین وضعیت ترافیکی ری بغرنج و دسترسی به مرکز شهر مشکل است.

او نمای شهری ری را بسیار نامناسب خواند و گفت: به آثار تاریخی ۷۰۰۰ ساله ری بی‌توجهی می‌شود، تمام معضلات تهران به ری سرازیر شده است، وجود بهشت‌زهرا(س)، روزی ۸۵۰۰ تن زباله، آب‌های آلوده‌یی که مزارع کشاورزی ری را نابود کرده و خاک ری را از بین برده و نیز صنوف مزاحمی که از تهران به ری آمده است.  

جمالی‌پور گفت: به‌دلیل احداث مترو، روستاهای ری دیگر از آب خوب بهره‌مند نیستند، چراکه بسیاری از مادرچاه‌های ری از شوش و نواب سرچشمه می‌گیرد، این امر توسط آب منطقه‌یی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و مستند است.

  فرسودگی 19 بیمارستان بزرگ پایتخت

در ادامه این نشست تعدادی از اعضای شورای شهر نیز درمورد مسائل مختلف مربوط به تهران صحبت کردند. ازجمله زهرا نژادبهرام عضو هیات‌رییسه شورای شهر در رابطه با بافت فرسوده به وضعیت بیمارستان‌های تهران اشاره کرد و گفت:

 19 بیمارستان بزرگ تهران فرسوده هستند و اغلب بیش از 40 سال دارند و همچنین حدود

1000 مدرسه فرسوده داریم. اینها خارج از حوزه شورای شهر و شهرداری است و نمی‌شود دولت مسوولیت را واگذار کند و از طرف دیگر خود مدیریت را به عهده بگیرد. این عضو شورای شهر تهران خطاب به استاندار تهران گفت: از شما می‌خواهیم به‌عنوان نماینده عالی دولت پیگیری کنید تا به وضعیت این بیمارستان‌ها و مدارس رسیدگی شود.

 اهمیت آلودگی هوای تهران

به گزارش ایسنا، در این جلسه همچنین محمدحسین مقیمی استاندار تهران در مورد موضوعات مختلف مربوط به استان صحبت کرد و مسائلی ازجمله آلودگی هوای تهران، ترافیک، بافت فرسوده و موارد دیگر را به‌عنوان اولویت‌های موردنظر تهران مطرح کرد. وی معضل آلودگی هوای تهران را از مهم‌ترین مشکلات برشمرد و گفت: در این خصوص چهار مصوبه و قانون وجود دارد که دو مورد مربوط به آیین‌نامه دولت، یک مورد قانون مجلس و یک مورد هم برنامه پنجم و ششم است که تکلیف همه دستگاه‌ها را درخصوص اقدام برای کاهش آلودگی هوا مشخص کرده و هر یک‌شنبه در استانداری برای احصای این وظایف و لزوم انجام آنها از سوی دستگاه‌ها جلساتی برگزار می‌شود.

مقیمی ادامه داد: کنترل گوگرد بنزین و اجرای استاندارد بنزین یورو ٤ عملیاتی شد اما هنوز سرمایه‌گذاری برای استفاده از کاتالیست در تاکسی‌ها و فیلتر اتوبوس‌ها انجام نشده است.

 ایرانگردی زلزله‌ها!

عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در این جلسه با اشاره به وجود ۳۰۳ هزار و ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران، گفت: 1.5میلیون نفر جمعیت شهرستان تهران در بافت فرسوده سکونت دارد، زلزله‌ها نیز ایرانگردی را شروع کرده و همه جای ایران زلزله داریم، باید برای پیشگیری از خسارات زلزله شورای شهر نوسازی بافت فرسوده را در برنامه خود بیاورد تا در ۴ سال این شورا ۱۰ یا ۲۰درصد از این بافت فرسوده نوسازی شود.

فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساختمان پلاسکو و انتظارات برای بازسازی آن گفت: انتظار داریم در صدور پروانه‌های ساخت پلاسکو با همکاری شهرداری تهران با سرعت بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به مشکلات شهرک زیتون تهران گفت: سال ۷۲ و ۷۴ وزیر وقت مجوزی برای ساخت این شهرک داده است که بعد از آن در منطقه ممنوعه و ریه تهران قرار گرفته است، پیشنهاد می‌کنم صفر تا ۱۰۰ این شهرک دراختیار شهرداری تهران قرار گیرد تا یک پارک بزرگ در آن احداث کند و سپس از اعتبارات شهرداری به‌تدریج مالکان این شهرک را از آن مکان نجات دهند.  فرماندار تهران گفت: پیشنهاد می‌دهم یک محل یا پارکی برای اعتراضات و تجمعات تهران درنظر گرفته شود که هرکس قصد اعتراض دارد به آن پارک برود و مدیر مربوطه را نیز به آن محل دعوت کنیم، این اتفاق برای تخلیه اعتراضات مردمی ضرورت دارد و در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده است.

فرهادی افزود: ۱۳۵ مدرسه در منطقه ۲۲ شهر تهران کم داریم، برای این کاستی‌ها باید چاره‌اندیشی کنیم.  وی به بحث متکدیان و معتادان متجاهر تهران اشاره کرد و افزود: این افراد یک جمعیت ۳۰ هزار نفری دارند، باید برای این افراد فکری کرد.

 

ارسال نظر