ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۰۴

مذاکره با شرکت‌های داخلی برای تامین مالی خرید هواپیما

سرپرست روابط عمومی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از سفر مدیران ایرباس بویینگ در هفته آینده به تهران برای نهایی شدن بخش فاینانس‌ها خبر داد و گفت: ترجیح ما استفاده از منابع مالی شرکت‌های داخلی است.

به گزارش ایلنا، اصغرزاده در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین تصمیمات درباره تامین فاینانس قراردادهای هواپیماهای جدید گفت: اخیرا با شرکت‌های داخلی برای تامین فاینانس‌ها وارد مذاکره شده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای تامین فاینانس اولویت با شرکت‌های داخلی است، گفت: ترجیح این است که برای تامین منابع مالی خرید هواپیماهای جدید وابسته به شرکت‌های خارجی نباشیم. سرپرست روابط عمومی شرکت ایران‌ایر اظهار کرد: همچنان گزینه‌های تامین فاینانس از طریق کمپانی‌های ایرباس و بویینگ را در اختیار داریم اما اخیرا وارد مذاکره با شرکت‌های داخلی هم شده‌ایم. اصغرزاده با تاکید بر اینکه نتایج مذاکرات به‌زودی اعلام می‌شود، گفت: هفته آینده مدیران شرکت‌های ایرباس و بویینگ به تهران می‌آیند تا درباره فاینانس‌ به تصمیم‌گیری نهایی برسیم.

93.5 درصد؛سهم جاده از بار

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد در سال ۱۳۹۴ کل بار جابه‌جا شده در کشور با استفاده از حمل و نقل عمومی 543.6 میلیون تن بود که سهم جاده 93.5 و سهم ریل نیز 6.5 درصد بود.

به گزارش مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی بار از طریق جاده‌یی اعلام کرد در سال ۹۴ کل بار کشور  453.6 میلیون تن بود که 93.5درصد آن از طریق جاده‌یی جابه‌جا شد و سهم حمل و نقل ریلی نیز 6.5درصد بود.

همچنین براساس این گزارش ۵۰۸ میلیون تن از کالاهای محموله از طریق جاده‌ها منتقل شد که 70.9درصد آن معادل ۳۶۰ میلیون تن بار دارای بارنامه بوده و نزدیک به ۳۰درصد را نیز حمل و نقل عمومی بدون بارنامه جابه‌جا کرده است؛ به عبارت دیگر حدود یک‌سوم کالای کشور از طریق بنگاه‌های باربری سنتی و خارج از نظارت سازمان راهداری بوده است.

جابه‌جایی‌های بدون استفاده از بارنامه عموما در بنگاه‌های باربری (گاراژهای سابق) که کماکان فعال هستند، انجام می‌گیرد. باربری‌هایی که در پایانه‌های کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی مستقر نیستند و خود رأسا به جابه‌جایی کالا اقدام می‌کنند.

همچنین سهم بخش خصوصی ۹۲درصد بوده و نزدیک به ۸درصد مابقی را بخش تعاونی جابه‌جا کرده که سهم دولت در نقل و انتقال بار بسیار ناچیز است.

از سوی دیگر متوسط میانگین عمر کامیون‌ها در ایران در این سال 16.1 سال برآورد می‌شود. این درحالی است که میانگین عمر مفید ناوگان جاده‌یی در کشورهای توسعه‌یافته ۵ سال است که نشان‌دهنده به‌شدت فرسوده بودن ناوگان خودرو سنگین باری در ایران است. براساس این گزارش، 82.2درصد کامیون‌های موجود در ایران خودمالکی (ملکی راننده) هستند و تنها 4.2درصد به صورت ملکی شرکت یا موسسات باربری و همچنین شراکتی میان راننده و مالک محسوب می‌شوند، به‌گونه‌یی که سهم ناچیز شرکت‌ها و موسسات باربری در مالکیت کامیون‌ها نشان‌دهنده وجود مشکلات متعدد در ایجاد شرکت‌های مسوولیت‌پذیر و شناسنامه‌دار است. یکی دیگر از نکات نگران‌کننده در این گزارش میانگین سفر هر دستگاه کامیون در طول سال است؛ براساس اعلام مرکز پژوهش‌ها، میانگین سفر هر دستگاه کامیون در طول یک سال (۳۶۵ روز) تنها ۷۳ سفر در سال ۹۴ و ۶۵ سفر در سال ۹۳ است که نشان‌دهنده خواب بالای کامیون‌ها و انتظار بیش از حد آنها برای دریافت نوبت سفر است. این موضوع به پایین بودن بهره‌وری کامیون‌ها در ایران دامن می‌زند، این در حالی است که متوسط عملکرد موردانتظار برای هر کامیون باتوجه به حجم بار در کشور

۲۰۰ سفر در سال است. در سال ۹۴ در ایران ۲۵ میلیون و ۷۸۴ هزار سفر باری توسط ۳۵۳ هزار و ۴۱۷ دستگاه کامیون انجام شد که ۲۸درصد آن درون‌استانی و ۷۲درصد نیز برون‌استانی بوده است.

 

 

ارسال نظر