تکذیب تنش در صبحانه کاری با شهردار تهران

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۰۱
تکذیب تنش در صبحانه کاری با شهردار تهران

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

جلسه علنی روز گذشته شورای شهر تهران با زمزمه‌های بروز تنش بین شهردار و برخی اعضای شورای شهر در صبحانه کاری که قبل از جلسه علنی شورا برگزار می‌شود، ‌آغاز شد. شنیده‌ها حاکی از این بود که محمدعلی نجفی شهردار منتخب اصلاح‌طلبان شورا بعد از تذکر برخی اعضای شورای شهر خطاب به آنها اعلام کرده که من رای نفر اول مملکت را دارم و به رای شما نیازی ندارم. هر چند بعد از پایان نشست صبحانه کاری علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تنش در این نشست را تکذیب کرد اما برخی دیگر از اعضا موضوع تنش را تایید کردند اما از اعلام علنی آن با بیان این جمله که «به مصلحت نیست» خودداری کردند.

اختلاف بین شهردار و شورای شهر بعد از انتصابات شهردار شروع شد و به نظر می‌رسد این اختلاف هر روز پر رنگ‌تر می‌شود اما اگر این صحبت شهردار واقعیت داشته باشد، انتظار می‌رود، اعضای شورای شهر به جای کتمان قضیه، اخطار جدی به شهردار دهند زیرا بر زبان آوردن این حرف نه فقط به معنی نادیده گرفتن اعضای شورای شهر بلکه نادیده گرفتن نظر تمام کسانی است که 29 اردیبهشت امسال به لیست 21نفره اصلاح‌طلبان رای دادند.

 تنش شد یا نشد؟

به گزارش«تعادل» علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا ایجاد تنش در جلسه صبحگاهی واقعیت دارد یا خیر به خبرنگاران اینگونه توضیح داد: تنش کلمه درستی نیست. جلسات غیررسمی با شهردار با هدف هم‌اندیشی و هماهنگی بیشتر است و در این جلسات ما با صراحت بیشتری حرف می‌زنیم. جلسات صبحگاهی اعضا با شهردار غیررسمی و بدون مصوبه است و ما در این جلسات در خصوص مسائل، صریح حرف می‌زنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این جلسه مطرح شده که نجفی گفته است من حمایت فرد نخست کشور را دارم، صحیح است یا نه، گفت: چنین چیزی را تایید نمی‌کنم. اما در این جلسه موضوعات مختلفی مطرح  و ابهامات اعضا مطرح و برطرف می‌شود.

همچنین در این جلسه برخی از اعضا اعلام کردند اگر این نحوه برخورد با اعضا ادامه داشته باشد در جلسات صبحگاهی حضور نخواهند یافت و این با ادعای صراحت و حل مشکلات با لحن صریح تفاوت دارد.

 روابط عمومی هم تکذیب کرد

روابط عمومی شهرداری تهران نیز وقوع تنش در جلسه صبحگاهی شهرداری را تکذیب کرد. عارف‌نیا، رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با تکذیب اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر وقوع تنش در صبحانه کاری شهردار تهران با اعضای شورای شهر گفت: شهردار تهران و اعضای شورای شهر در جلسات ثابت صبحانه کاری صرفا دیدگاه‌های خود را پیرامون مسائل مرتبط با مدیریت شهری مطرح می‌کنند.

عارف‌نیا اظهار کرد: در جلسه صبحگاهی آقای نجفی و اعضای شورای شهر تهران نیز تمرکز بر مباحث پیرامون هم‌افزایی شهرداری و شورای شهر در راستای برخورداری بیشتر شهر تهران از بودجه سال آینده کل کشور بود.

به گفته وی، در این جلسه همچون جلسات سابق اعضای شورای شهر با شهردار تهران، برخی از اعضای محترم شورای شهر دغدغه‌های خود را با شهردار تهران در میان گذاشتند و اعلام برخی رسانه‌ها مبنی بر تنش در این جلسه را تکذیب کردند. محسن هاشمی، رییس شورای شهر که روز گذشته در جلسه علنی حضور نداشت، پیش از آغاز نشست خبری سخنگوی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و برای نخستین ‌بار در دقایقی در این نشست خبری شرکت کرد. او در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر حاشیه جلسه صبحانه کاری اعضای شورای شهر با شهردار تهران باز هم با خنده گفت: مثل اینکه این خبر شما را خوشحال کرده است. آیا از این اخبار خوشتان می‌آید، مشکوک می‌زنید. من اطلاعی در این خصوص ندارم.

 لحن اعضای شورا همیشه صریح است

افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: در جلساتی که با آقای نجفی برگزار می‌شود همه اعضای شورا موضوعات مد نظر خود را صریح مطرح می‌کنند و آقای نجفی نیز پاسخ می‌دهد بنابراین وجود تنش در جلسه را تکذیب می‌کنم.

 رد یک فوریت واکنش اضطراری به زلزله

به گزارش«تعادل» همچنین در جلسه روز گذشته شورای شهر یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه برنامه عملیاتی واکنش اضطراری برای مقابله با زلزله شهر تهران در جلسه شورای شهر به رای گذاشته شد که بعد از بیان نظرات مخالف و موافق رای نیاورد. زهرا صدراعظم‌نوری به عنوان پیشنهاد‌ دهنده این طرح توضیحاتی درخصوص یک فوریت آن مطرح کرد و گفت: این طرح برای افزایش کارایی سیستم مدیریت بحران شهر تهران هنگام وقوع زلزله برای پایش، هشدار و اطلاع‌رسانی به موقع به دستگاه‌های اجرایی و شهروندان ارائه شده است. وی با بیان اینکه بهبود فرآیند امدادرسانی سریع و کاهش خسارت‌های جانی و مالی از دیگر دلایل ارائه این طرح است، گفت: کاهش پیامدهای امنیتی، اجتماعی و ضریب ریسک مقابله همچنین افزایش تاب‌آوری و برگرداندن شرایط زندگی به وضعیت عادی این طرح ارائه شده است. در ادامه بهاره آروین با یک فوریت طرح مخالفت کرد و گفت: طبق قانون، شهردار تهران رییس شورای مدیریت بحران تهران تنها برای بحرانی با 300نفر کشته است و اگر بیشتر از این مساله شود به بعد ملی رفته و باید وزیر کشور وارد شود. پیشنهاد می‌شود تا زمانی که نقش شهرداری در سند بالادستی مدیریت بحرانی که در مجلس درحال تعیین تکلیف است و مشخص نشده، این موضوع مسکوت بماند. به گفته وی، سازمان مدیریت بحران موظف شده که ظرف 3ماه بانک اطلاعات جامع از شریان‌های حیاتی تهران را ارائه کند که متاسفانه این مهم تاکنون ارائه نشده است.

 پیشنهاد عزل مدیرعامل ستاد بحران شهرداری

همچنین میرلوحی معاون اجرایی شورا نیز با بیان اینکه همین حالا ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود ناایمن است، افزود: زلزله خبر نمی‌کند و نمی‌گوید که من دارم می‌آیم. حالا قانونتان در مجلس به تصویب رسیده که بیایم. بنابراین پیشنهاد می‌شود یک فوریت این طرح مورد تصویب قرار گیرد تا هر چه زودتر آمادگی شهر تهران در مقابله با زلزله افزایش یابد.

در پایان شهربانو امانی نیز با بیان اینکه این طرح بسیار مهمی است، گفت: متاسفانه شاهدیم که با وجود مهم بودن این مساله، مدیر سازمان مربوطه غایب است و این نشان می‌دهد که حتما برایش این موضوعات مهم نیست. پس پیشنهاد می‌شود شهردار تهران این مدیر بحران را که بحران برایش مهم نیست، عزل کند.

 7300ساختمان ناایمن شناسایی شد

در ادامه جلسه زهرا صدراعظم‌نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گزارشی از راهبردها و رویکردهای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ارائه داد و گفت: در طرح جامع شهر تهران 72 حکم محیط زیستی آمده که تاکنون 45 حکم محقق شده و 27 حکم تاکنون محقق نشده است. همچنین از 135 حکم موجود در برنامه 5 ساله دوم، 60 حکم محقق و 75 حکم باقی مانده که از بین 89 مصوبه شهر تهران نیز 39 حکم محقق شده و 50 حکم باقی مانده است.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری، وضع مقررات، نظارت و پایش و هماهنگی بین بخشی به عنوان اصلی‌ترین اختیارات و وظایف کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: در حوزه محیط زیست و ارتقای شاخص‌های توسعه پایدار موضوع آلودگی هوا، انرژی‌های نو و بهینه‌سازی مصرف انرژی مورد بررسی قرار می‌گیرد و کمیسیون سلامت نیز در حوزه نظارت، پیش‌بینی و کنترل هوا به ویژه در حیطه ذرات معلق و کربن سیاه و کنترل و پیشگیری از آلودگی هوا ناشی از منابع آلاینده سابق از قبیل فعالیت‌های معدنی و ساختمانی را مورد پیگیری قرار داده است.

وی با اشاره به شناسایی 7300 ساختمان ناایمن در شهر تهران به تشریح اقدامات کمیسیون سلامت در حوزه ایمنی و مدیریت بحران پرداخت و افزود: پیگیری و کاهش خطرات سوانح طبیعی و توسعه زیرساخت‌های ایمنی و الزام‌های قانونی از دو محور اساسی در این حوزه است که کمیسیون سلامت به‌طور جد پیگیر آن خواهد بود. بی‌تردید در این حوزه باید موضوع بافت‌های فرسوده ایجاد، توسعه و ساماندهی مراکز آتش‌نشانی و امداد و نجات در شهر تهران مورد توجه قرار گیرد.

 هشدار درباره وقوع سیلاب

زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهر نیز در تذکر پیش از دستور خود نسبت به وقوع سیلاب در تهران هشدار داد و خواهان توجه ویژه مدیریت شهری در این مساله شد.

به گفته نژادبهرام دومین حادثه و بلای طبیعی شهر تهران بعد از زلزله، سیلاب است و در دو دهه اخیر وقوع سیلاب در شهر تهران حوادث بسیاری را ایجاد کرده است. به گونه‌یی که در سال 91 وقوع سیلاب در تهران که مترو را نیز درگیر کرد، چندین میلیارد تومان هزینه و جراحات بر جای گذاشت.

وی با یادآوری اینکه سیلاب سال 94 که در حوزه کن رخ داد، کشته و تلفات زیادی داشت و هنوز از خاطر نرفته است، گفت: وقوع سیلاب در دو دهه اخیر نشان می‌دهد که سیلاب جدی است و این در حالی است که همه ما نسبت به زلزله حساسیت کافی داریم اما در مورد سیلاب نداریم. بنابراین مدیریت شهری باید نسبت به وقوع سیلاب بیشتر آماده شود و توجه ویژه‌تری نسبت به پیشگیری از وقوع سیلاب داشته باشند.

نژادبهرام با بیان اینکه راه‌حل‌های ساده‌یی برای مهار سیلاب وجود دارد، گفت: باید برنامه‌ریزی بلندمدتی در این خصوص صورت گیرد و جدی‌تر این مساله را در دستور کار قرار دهیم، چراکه متاسفانه یا مسیل‌ها بسته شده و روی آنها مناطق مسکونی ایجاد شده یا آن‌قدر تنگ شده است که امکان عبور سیلاب وجود ندارد. همچنین لایروبی مسیل‌ها، اصلاح مسیرها و ایجاد حوزه برون‌ریز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 هزینه پایتخت بودن تهران

ابراهیم امینی نایب‌رییس شورای شهر که در غیاب محسن هاشمی ریاست جلسه را بر عهده داشت با اشاره به تحویل لایحه بودجه توسط رییس‌جمهور به مجلس در هفته جاری از دولت و مجلس خواست که در بودجه سال 97 هزینه پایتخت بودن شهر تهران را لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه در بودجه امسال به بحث ساماندهی حمل و نقل، محیط زیست، پسماند، بافت فرسوده، حمل و نقل ریلی و... توجه شده است، گفت: از دولت و رییس‌جمهور بابت در نظر گرفتن مشکلات شهرداری‌ کلان‌شهرها تشکر می‌کنم و از نمایندگان مجلس نیز تقاضا داریم که مواردی که در بودجه پیش‌بینی نشده است را در نظر بگیرند.

نایب‌رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه مواردی در بودجه 97 دیده نشده است که باید نمایندگان مجلس به آن توجه ویژه داشته باشند، افزود: یکی از این مباحث بحث اضافه قیمت حامل‌های انرژی است که در تمام دنیا روال است که مابه‌التفاوت حامل‌های انرژی به شهرداری‌ها اختصاص یابد تا بتوانند به مدیریت شهر کمک کنند که امیدواریم به این مساله توجه شود.

امینی افزود: هزینه اداره ابرشهر تهران بسیار سنگین است و بخش زیادی از این هزینه‌ها به دلیل پایتخت بودن تهران است که به نظر می‌رسد باید دولت و مجلس نسبت به تامین این هزینه‌ها توجه ویژه‌یی داشته باشند، چراکه مردم حق شارژ خود برای زندگی در تهران را پرداخت می‌کنند اما برخی هزینه‌ها به دلیل پایتخت بودن فراتر است که دولت باید پرداخت کند.

 

 

ارسال نظر