دعوت از بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌های شهری

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۳۶

پروژه پل‌های غیرهمسطح بزرگراه شهید خرازی با محور 45متری شهید باقری دیروز صبح طی مراسمی با حضور محمدعلی نجفی، شهردار تهران آغاز شد.

به گزارش ایلنا، نجفی در این مراسم با اشاره به اینکه از صبح درحال بررسی پروژه‌های عمرانی بوده است، گفت: آنچه صبح دیده‌ایم مایه شعف ماست، امروز تهران تبدیل به یک کارگاه بزرگ سازندگی شده است و با وجود تمام مشکلات با تلاش هر روزه همه پیمانکاران و کارمندان شهرداری پروژه‌ها با دقت و علاقه‌مندی ادامه می‌یابد و امیدوار هستیم مردم تهران آن طور که حقشان است از مواهب تهران بهره ببرند.

او با اشاره به بازدید خود از پارکینگ طبقاتی بزرگراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: در بحث اجرا، اقدامات و تجربیات جدیدی در این پروژه درحال انجام است. این پارکینگ 9طبقه دارد که 7طبقه آن زیر زمین است و مقرر شد از این به بعد ادامه این پروژه به صورت مشارکتی انجام شده و بخش‌هایی که مطالعات کافی در آن انجام شده به بخش‌های خصوصی یا عمومی که علاقه‌مند باشند، واگذار خواهد شد.

شهردار تهران ادامه داد: این پروژه به مسائل مربوط به بیمارستان شهید رجایی، پردیس پارک ملت کمک فراوانی می‌کند و اگر بخش‌های مختلف در اینجا سرمایه‌گذاری کنند بی‌شک سود فراوان خواهند برد و این مجموعه به صورت کامل یا مشارکتی آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

شهردار تهران با اشاره به بازدید از تونل آرش اسفندیار اظهار کرد: از این تونل 3درصد کار باقی مانده است و امیدوار هستیم امسال به بهره‌برداری برسد. نجفی با اشاره به بازدید خود از تجهیزات دریاچه خلیج فارس گفت: به حق تهران ظرفیت‌های فراوانی برای گردشگری و فعالیت‌های اقتصادی دارد و می‌توان چندین پروژه کامل برای این دریاچه تعریف کرد اما متاسفانه بخشی از فعالیت‌های دریاچه تعطیل شده در حالی که می‌تواند از نظر اقتصادی کمک فراوانی به شهرداری کند.  او ادامه داد: درباره بحث دسترسی دریاچه به اتوبان حکیم صحبت‌هایی شده اما احداث پارکینگ طبقاتی روی ارتفاع کنار دریاچه با بی‌سلیقگی انجام شده چرا که منظره دریاچه را مخدوش کرده و احداث پارکینگ طبقاتی در بخش‌های پایین‌تر در دست بررسی است و در آینده اطلاعات لازم در این زمینه برای مشارکت با بخش خصوصی اعلام خواهد شد.

شهردار تهران با تاکید بر اهمیت تهران گفت: تهران نفس می‌کشد و حیات در آن ادامه دارد و این شهر نقش اساسی در توسعه کشور دارد و امیدوار هستیم، بتوانیم دست به دست هم تهران را به شهری نمونه تبدیل کنیم. البته مشکلاتی نیز وجود دارد. یکی از مسائل اصلی ما کمبود منابع در شهرداری است. اما در بودجه 97 شهرداری پیش‌بینی‌های بسیار خوبی انجام شده و تیم شهرداری و شورا با همکاری هم تلاش می‌کنند تا در دو هفته آ‌ینده اصلاحیه بودجه 96 را انجام دهند. در بودجه کل کشور نیز 8 هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت برای کلان‌شهرها و 4هزارمیلیارد تومان آن برای پروژه‌های ریلی اختصاص دارد. وی ادامه دارد: همچنین در بودجه سال 97 کل کشور، تبصره‌یی درخصوص محدوده اجرای طرح ایذه در هیات دولت به تصویب رسید.

براساس این لایحه دولت جدولی را برای استفاده از صندوق توسعه ملی پیشنهاد داده و براساس این جدول 2میلیارد دلار به بحث محیط‌زیست آلودگی هوا و پسماند اختصاص داده شده است که ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم همچنین 350میلیون دلار برای حمل و نقل ریلی، 150میلیون دلار برای حمل و نقل ریلی، 100میلیون دلار برای حمل و نقل ریلی شهری و 100میلیون دلار برای بافت فرسوده در نظر گرفتیم که البته میزان در نظر گرفته شده برای بافت فرسوده کم است.

او با تشکر از قرارگاه جهاد سازندگی به‌عنوان پیمانکار اصلی شهرداری گفت: از آنها تشکر می‌کنیم که با وجود طلب‌هایشان، پروژه‌هایشان را متوقف نکردند و فعالیت‌های خود را ادامه دادند.

 شرط مالی پایان پروژه‌های شهری

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، ری و تجریش نیز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پروژه پل‌های تقاطع غیرهم‌سطح بزرگراه شهید خرازی با محور 45متری شهید باقری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد پروژه‌هایی که در شهر تهران فعال هستند بسیار زیاد است.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: به 22هزارمیلیارد تومان برای اتمام پروژه‌هایی که در سطح شهر تهران درحال انجام است، نیاز داریم. این در صورتی است که پروژه‌یی دیگر به پروژه‌های شهر تهران اضافه نشود ولی قطعا در آینده پروژه‌های دیگری برای شهر تهران اضافه خواهد شد. وی گفت: امیدواریم درآمدهای شهرداری تهران از محل منابع پایدار بیشتر شود و دولت نیز کمک‌هایی که وعده داده بود را به شهرداری تهران انجام دهد و بخش خصوصی نیز در حوزه شهری سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشد.

رییس شورای شهر تهران، ری و تجریش ادامه داد: در صورتی ‌که پروژه‌های شهر تهران برای اجرا به تعویق بیفتد، نیاز به 30هزارمیلیارد تومان دارد.

 

ارسال نظر