ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۶۰

آغاز بازنگری محدوده طرح ترافیک در شورای شهر

محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که برای تکمیل خطوط فعلی مترو یعنی از خط یک تا هفت نیازمند 22هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم، گفت: باید اعلام کنم که ما خط هشت مترو نداریم و خط فعلی ادامه خط یک محسوب می‌شود که متاسفانه به جای خط هشت، جا زده شده است.

به گفته علیخانی، برای خرید 2000 واگن، 10 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که با بودجه فعلی شهرداری 10سال طول می‌کشد که خطوط فعلی کامل شود.

وی با بیان اینکه یا باید برای تکمیل خطوط 10سال صبر کنیم یا باید به فکر شیوه‌های دیگر همچون کسب درآمد پایدار یا فاینانس باشیم، گفت: در کمیسیون عمران و حمل و نقل به صورت ویژه روی دو طرح در راستای توسعه درآمد پایدار فعالیت می‌کنیم که باید بگویم یکی از این طرح‌ها بازنگری در محدوده طرح ترافیک است، چرا که محدوده فعلی طرح ترافیک 37سال است که این‌گونه مانده و هیچ تغییری در آن انجام نشده و تنها هر ساله عوارض ورود به آن تغییر می‌کند. وی با بیان اینکه از اشکالات طرح ترافیک موجود بی‌عدالتی و توزیع نامناسب است، گفت: در حال بازنگری هستیم به گونه‌یی که هر خودرویی که بخواهد وارد محدوده شود نباید جامعه هزینه آن را پرداخت کند.  علیخانی با بیان اینکه در بازنگری محدوده طرح ترافیک بحث افزایش قیمت مطرح نیست و حتی ممکن است قیمت‌ها نیز کاهش بیابد، گفت: درآمد شهرداری از عوارض این محدوده کم است و حدود 300 تا 350میلیارد تومان می‌شود که نصف حقوق پرداختی هر ماه کارکنان شهرداری است.

به گفته علیخانی، ساماندهی پارک حاشیه‌یی در سطح شهر تهران نیز طرح دومی است که در کمیسیون حمل و نقل در حال پیگیری است که به نظر می‌رسد با اجرای این دو طرح که تا ماه آینده به صحن علنی شورای شهر می‌آید ضمن اخذ رضایت مردمی، میزان درآمد شهرداری از این دو محل افزایش یابد.

وی همچنین در خصوص گره‌های ترافیکی نیز با بیان اینکه بحث اصلاح گره‌های ترافیکی در شورای شهر مطرح شد، گفت: قرار شد اولویت با حل گره‌های ترافیکی کم‌هزینه باشد.

وی در خصوص استفاده از سایر درآمدهای حمل و نقل همچون LRT گفت: ما مخالف استفاده از سایر مدل‌های حمل و نقلی نیستیم اما به شرطی که سرمایه‌گذاری انجام شود. به نظر من LRT بهتر از BRT فعلی است، اگر قرار باشد در بودجه اعتباری در نظر گرفته شود، قطعا اولویت ما با مترو است اما در کنار مترو احداث LRT به شرط تامین منابع بلامانع است.

وی در خصوص سرانجام تاکسی‌های اینترنتی نیز با بیان اینکه ما مخالف تاکسی‌های اینترنتی نیستیم، افزود: اما بر اساس قانون، ساماندهی حمل و نقل عمومی در داخل شهرها بر عهده شهرداری است و ما باید نسبت به ساماندهی این تاکسی‌های اینترنتی اقدام کنیم، چرا که متاسفانه شاهدیم که در چند ماهه اخیر برخی اتفاقات ناگوار در بستر این تاکسی‌ها انجام شده است.

نقص در سیستم حمل و نقل ریلی تهران

محمدحسین مقیمی استاندار تهران با تاکید بر اینکه طبق مصوبه آلودگی هوا، 30درصد حمل و نقل عمومی در شهر تهران باید سهم حمل و نقل ریلی باشد، گفت: در حال حاضر این موضوع تا 17درصد محقق شده است و باید مابقی نیز اجرایی شود.  به گزارش ایسنا، محمدحسین مقیمی در چهارمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران گفت: در فصل بودجه‌ریزی قرار داریم و بهترین زمان برای دستیابی به هدف توسعه حمل و نقل ریلی است، لذا باید در این حوزه با پیگیری‌ها، تحقق 13درصدی توسعه حمل و نقل ریلی را انجام دهیم.  وی افزود: عملکرد شهرداری تهران طی برنامه پنجم بررسی خواهد شد تا عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه با کمک سرمایه‌گذاری‌ها مرتفع شود.  استاندار تهران ادامه داد: همه دستگاه‌ها براساس قانون هوای پاک، مصوبه دولت، برنامه پنجم و ششم توسعه وظایفی در کنترل و کاهش آلودگی هوا به عهده دارند که در جلسات کارگروه روند انجام این وظایف و اقداماتی که تاکنون انجام شده است، احصا و بررسی خواهد شد.  وی به موضوع اختصاص 10درصد ظرفیت نیروگاه‌ها برای تولید انرژی بادی و خورشیدی اشاره کرد و افزود: براساس مصوبه دولت باید اختصاص 10درصد ظرفیت نیروگاه در این حوزه محقق شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسه سردار مهماندار رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: دوربین‌های تهران فقط قابلیت پلاک‌خوانی در محدوده زوج و فرد را دارند، بر اساس هماهنگی وزارت کشور و مراکز معاینه فنی، اطلاعات در سامانه‌یی تجمیع می‌شود تا با همکاری ناجا مشخصات خودروها برای داشتن گواهی معاینه فنی آنها بررسی شود.

 

 

ارسال نظر