حمل‌ونقل

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۵۹

کریدور شمال-جنوب تا ماه آینده عملیاتی می‌شود

کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب که بمبئی هند را به سن‌پترزبورگ روسیه متصل خواهد کرد تا اواسط ژانویه ۲۰۱۸ عملیاتی می‌شود.

به گزارش تسنیم و به نقل از پایگاه خبری اکونومیک تایمز، هرچند این پروژه که اجرای آن 17سال زمان برده، در ماه آینده میلادی شاهد ارسال نخستین محموله صادراتی از هند به روسیه خواهد بود، اما عملیاتی شدن کامل آن چند ماه بعد از شروع به کار رسمی این کریدور اتفاق خواهد افتاد.

بر اساس این گزارش، تمام سهامداران کلیدی این کریدور، اقدامات مقدماتی قابل توجهی را برای تکمیل حلقه‌های مختلف این زنجیره انجام داده‌اند. یک شبکه مواصلاتی 7200 کیلومتری متشکل از مسیرهای دریایی، ریلی و جاده‌یی با هدف ارسال کالا از هند به ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، آسیای میانه و شرق اروپا ایجاد شده است.

هدف از این پروژه ارتقای ارتباطات تجاری بین مراکز مهم تجاری نظیر بمبئی، مسکو، تهران، باکو، بندرعباس، آستراخان و بندر انزلی به یکدیگر است. به همین منظور یک خط ریلی میان کشورهای ایران-ترکمنستان و قزاقستان به طول 67 کیلومتر در سال 2014 با هزینه 620 میلیون دلاری احداث شده است.

براساس اعلام رسانه‌های روسی، این پروژه به افزایش مبادلات تجاری هند و روسیه و رسیدن آن به 30 میلیارد دلار طی 10سال آینده کمک خواهد کرد.

در قالب این پروژه محموله‌ها از هند به بندر چابهار ایران ارسال و سپس از داخل خاک ایران و کشورهای آسیای میانه به روسیه و شرق اروپا ترانزیت خواهد شد. هم‌اکنون محموله‌های صادراتی هند برای رسیدن به روسیه باید مسیر طولانی دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه، کانال مانش و دریای بالتیک را طی کنند.

 بازگشایی محورهای کوهستانی بیش از ۲۰ استان

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌یی گفت: طی روز‌های اخیر حدود ۴۰۲ محور شریانی و ۲۴۸ محور غیرشریانی در بیش از ۲۰ استان کشور درگیر نزولات جوی و بارش برف، باران، تگرگ و کولاک بودند که با تلاش بی‌وقفه بیش از ۴۹۵۱ راهدار نسبت به بازگشایی آنها اقدام شد.  به گزارش روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی، عبدالهاشم حسن‌نیا با بیان این خبر اظهار کرد: طی روزهای ۱۵ الی ۱۷ آذرماه، بیش از ۲۰ استان کشور دارای نزولات جوی و بارش برف، باران، تگرگ و کولاک بودند.  او افزود: برای فراهم آوردن شرایط سفر هموطنان در جاده‌ها و بازگشایی محورها در این ایام با بهره‌گیری از ۳۲۶۹دستگاه ماشین‌آلات راهداری و تخصصی، ۲۸هزار و ۴۶۸تن شن و نمک مصرفی و ۶۰ لیتر محلول یخ‌زدا بالغ بر ۵۹هزار و ۷۲کیلومتر باند برف‌روبی و ۲۱۸مقطع عملیات ریزش‌برداری انجام شد.

حسن‌نیا از بازگشایی ۲۳۲۴ محور روستایی طی این ایام خبر داد و افزود: طی ۳ روز گذشته تعداد ۲۹۳ نفر از مسافران توسط راهداران در مکان‌های امن و راهدارخانه‌ها اسکان داده شدند و به ۲ هزار و ۵۷ دستگاه خودرو گرفتار در برف و کولاک کمک‌رسانی شده است.

 

 

ارسال نظر