احتمال زلزله 6.9 تا 7.1 ریشتری در تهران

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۷۱

براساس برآوردهای محققان کشور در صورت وقوع زلزله در تهران بزرگای آن بین 6.9 تا 7.1 ریشتر خواهد بود و این زلزله تخریب ۵۰۰ هزار واحد مسکونی و کشته شدن ۲۵۰ هزار نفر را در پی خواهد داشت.

نعمت حسنی رییس دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط‌زیست پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در مدیریت بحران براساس سناریوهایی که نوشته می‌شود، برآورد خواهد شد که چه تعداد واحد مسکونی به‌طور کامل تخریب می‌شوند، چه تعداد واحد مسکونی خراب خواهد شد، چه تعداد جان خود را از دست خواهند داد یا چه تعداد مجروح و بی‌خانمان می‌شوند. وی با بیان اینکه اعداد به دست آمده از این برآوردها برای ایجاد آمادگی در برابر زلزله قابل استفاده است، یادآور شد: براساس همین سناریوها، پیش‌بینی ما این است که اگر در تهران زلزله‌یی رخ دهد بزرگای آن بین 6.9 تا 7.1 ریشتر است و شتابی که در مناطق مختلف تهران ایجاد می‌کند به ۶ دهم شتاب ثقل یا ۶۰۰سانتی‌متر بر مجذور ثانیه می‌رسد. حسنی با تاکید بر اینکه در زلزله تهران برآورد می‌شود حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب خواهند ‌شد، ادامه داد: در سال ۲۰۰۰ محققان ژاپنی برآورد کردند در این زلزله ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد ولی در مطالعات دیگری که ما در این زمینه انجام دادیم میزان تلفات ۲۵۰هزار نفر برآورد شد به این معنا که در یک زلزله‌یی به بزرگای 6.9 انتظار داریم ۲۵۰ هزار نفر کشته شوند. حسنی اضافه کرد: از این رو، در مدیریت بحران تاکید بر کاهش میزان خرابی‌های ناشی از زلزله است. حسنی با تاکید بر اینکه زلزله‌های کمتر از 5ریشتر در کشور به‌طور متناسب در حال رخ دادن است، گفت: زلزله بیش از 5.5 دارای قدرت زیادی است به‌گونه‌یی که قدرت زلزله 6.5، ۳۳ برابر قدرت زلزله 5.5 ریشتر است و قدرت زلزله 7.5 ریشتر ۳۳برابر زلزله 6.5 ریشتر است از این رو زلزله‌های بیشتر از 5.5 معمولا با تلفات همراه هستند.

وی اضافه کرد: تجربه نشان داده است که هر ۱۲ تا ۱۴ سال یک زلزله بزرگ در ایران رخ داده است که نمونه آن زلزله بم است ولی آمارهای اخیر نشان می‌دهد که از تلفات ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار نفر زلزله‌های منجیل و طبس خبری نیست؛ چون در مسکن روستایی تاحدودی مقاوم‌سازی شده است و در سازه‌ها نیز از آجر و اسکلت و بتن استفاده شد و این امر موجب شد تا میزان تلفات کاهش یابد.

این محقق با تاکید بر اینکه ما هر دو تا ۳ سال در این مناطق باید منتظر زلزله‌های بزرگ باشیم، ادامه داد: مراکز تحقیقات کشور نیز اطلاعات زیادی در این زمینه منتشر می‌کنند. وی درخصوص زلزله‌های زیاد ثبت شده در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: هرچه رخدادهای لرزه‌یی بیشتر صورت گیرد، بهتر است چون قدرت زمین‌لرزه کاهش خواهد یافت. حسنی در پاسخ به این سوال که آیا زلزله‌ کرمانشاه امکان تحریک سایر گسل‌ها در این پهنه را خواهد داشت یا خیر، توضیح داد: این امکان وجود دارد که تحرک یک گسل موجب تحریک 2 گسل دیگر شود.

 

 

ارسال نظر