اسکن شهرهای جدید از زاویه آسیب‌های اجتماعی

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۹۲

شهرهای جدید به دلیل فواصل مکانی از شهرهای مادر، عدم برخورداری از امکانات رفاهی و خدماتی کافی دارای مشکلاتی برای ساکنان این شهرها به ویژه زنان هستند که به گفته حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه‌وشهرسازی در صورت عدم رسیدگی به آنها به مشکلات بزرگ و غیرقابل جبرانی مبدل می‌شوند.

بر همین اساس شرکت عمران شهرهای جدید برای نخستین ‌بار در کشور به بررسی و شناسایی مشکلات زنان ساکن در سایت مسکن مهر شهرهای جدید پرداخته و بر اساس اطلاعات و نتایج به دست آمده به اقدام و برنامه‌ریزی برای رفع این مسائل پرداخته است.

در همین ارتباط طاهرخانی معتقد است که در حال حاضر تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار (۳۴ هزار و ۱۵۰نفر) در سایت مسکن مهر شهرهای جدید سکونت دارند که باید برنامه‌یی ویژه برای هدایت و ایجاد شرایط لازم برای حضور آنها در این مناطق تهیه و تدوین شود.

به گفته او موضوع اجتماعی مساله‌یی محوری در مجموعه شهرهای جدید است که اگر در این حوزه از برنامه‌ریزی‌های لازم برخوردار نباشیم با توجه به رشد جمعیتی بالا و عدم وجود تسهیلات اجتماعی و فرهنگی کافی در این مناطق با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو می‌شویم.

عدم فضای مناسب برای کسب و کار بانوان، خشونت‌های خانگی و افسردگی تنها بخش کوچکی از مشکلات این قشر جامعه در سایت‌های مسکن مهر شهرهای جدید است که متاسفانه به دلیل عدم توجه در زمان آغاز این طرح، امروز گریبانگیر زنان ساکن در این مناطق شده است.

خلاصه نتایج تحقیقات شرکت‌ عمران شهرهای جدید درباره مشکلات زنان در سایت مسکن مهر این شهرها در ذیل آمده است:

 شهر جدید علوی: نبود اشتغال و فضای کسب و کار مناسب

شهر جدید مجلسی: نبود اشتغال بانوان، فاصله زیاد شهر جدید مجلسی با شهرستان‌های اطراف و کاهش ارتباطات خانوادگی، ‌عدم وجود مرکز بهداشت خانواده

شهر جدید فولادشهر: تزلزل ساختارهای اجتماعی و فرهنگی به علت مهاجر بودن ساکنان و تنوع ارزش‌ها و فرهنگ‌ها (بحران هویت)، فقدان ارتباطات اجتماعی به علت نوع طراحی شهری در مسکن مهر، عدم وجود مراکز فرهنگی، ورزشی، تفریحی و فضاهای شهر مناسب و مخصوص بانوان، عدم وجود فرصت‌های شغلی مناسب ویژه بانوان.

شهر جدید گلبهار: اعتیاد، خشونت‌های خانگی، روسپیگری، خودکشی، حاشیه‌نشینی و سکونت در مکان‌های نامناسب.

شهر جدید بینالود: نبود فرصت‌های شغلی مناسب ویژه بانوان و افسردگی ناشی از بیکاری، کمبود فضاهای شهری در حوزه مسکن مهر برای برقراری تعاملات اجتماعی میان بانوان و گذران اوقات فراغت، عدم یکپارچگی فرهنگی و جدایی‌گزینی در بین بانوان به علت سکونت با فرهنگ‌های مختلف، ‌کمبود فضاهای آموزشی از جمله دبیرستان دخترانه، کمبود سیستم حمل و نقل مناسب و در دسترس با توجه به پراکندگی شهر، عدم وجود سازمان‌ها نهادهای مردمی برای فعالیت‌های بانوان، ‌کمبود روشنایی و نورپردازی مناسب فضاها در شب، وجود فضاهای خالی و بی‌دفاع و آسیب‌پذیر، کمبود تمهیدات ترافیکی جهت عبور و مرور ایمن بانوان و کودکان در شهر، نبود بستر لازم برای مشارکت زنان در شورای شهر و محلات، کمبود امکان دسترسی راحت به امکانات شهری با توجه به تکمیل نشدن خدمات در تمام محلات، ‌عدم وجود احساس تعلق به محل سکونت.

شهر جدید هشتگرد: نبود فرهنگسرا و پارک بانوان و خانواده، نبود سالن سینما و مراکز تفریحی بانوان، نبود سالن‌های ورزشی نزدیک به محل سکونت بانوان مسکن مهر در فاز ۴ و مجتمع‌های نیک‌سیستم، پایا سازه پاسارگاد و ۱۰۰۲واحدی در فاز ۷، نبود کتابخانه نزدیک به محل سکونت مسکن‌های مهر فاز ۴ و ۷، نبود امنیت در فضاهای عمومی به ویژه بعد از تاریکی هوا، نبود فضاهای شهری دوستدار زنان، عدم رضایت بانوان از فعالیت مساجد شهر، احداث مراکز تفریحی و گردشگری، شیوع مساله همسر دوم بودن در مساکن مهر، نداشتن اشتغال، مکفی نبودن درآمدهای بانوان شاغل، خانه‌نشینی زنان به دلیل فقر و نبود حمل و نقل عمومی، ‌آمار بالای افسردگی زنان، نبود سازمان‌ها و نهادهای حمایتی و مراکز مشاوره خانواده.

شهر جدید بهارستان: بیکاری، ‌آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، فقر و فساد، ‌کمبود امکانات شهری مناسب مانند امکانات فرهنگی، ورزشی، تفریحی و آموزشی مخصوص بانوان.

شهر جدید امیرکبیر: فقر ساکنان مسکن مهر، کمبود مراکز فرهنگی، ورزشی، آموزشی و تفریحی.

شهر جدید پرند: نبود فرصت‌های شغلی برای بانوان، کمبود فضاهای عمومی جهت شکل‌گیری ارتباطات، سالن‌های ورزشی، مکان‌های تفریحی، فرهنگی و آموزشی، کمبود وسایل حمل و نقل و بالا بودن هزینه ایاب و ذهاب، تامین روشنایی و امنیت عبور و مرور برای بانوان.

شهر جدید شیرین‌شهر: نبود فرصت‌های شغلی و بیکاری، بی‌سوادی و بی‌اطلاعی از احکام حقوقی، اسلامی و قوانین، کمبود فضای آموزشی و فرهنگی.

شهر جدید رامشار: نبود فرصت‌های شغلی برای بانوان و روی ‌آوردن زنان سرپرست خانوار به مشاغل سخت و طاقت‌فرسا یا مشاغلی که تناسبی با آنها ندارد.

 

 

ارسال نظر