4 ابزار شهرداری برای دور زدن تنگنای مالی

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۲۲
4 ابزار شهرداری برای دور زدن تنگنای مالی

گروه راه و شهرسازی  

بدهی 55 هزارمیلیارد تومانی میراث مدیریت قالیباف بر شهر تهران است و این موضوع کار را برای مدیریت شهری جدید به وی‍ژه در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام سخت کرده است. از سویی، برخی از طلبکاران شهرداری تهران از ابزارهای قانونی قدرتمندی برای وصول مطالبات خود برخوردارند. به طور مثال هفته گذشته خبری منتشر شد که سازمان تامین اجتماعی به دلیل عدم دریافت مطالبه 470میلیارد تومانی خود تا پایان سال 1394 حساب‌های شهرداری را مسدود کرده است. از سوی دیگر برخی پروژه‌های شهری را نیز نمی‌توان نیمه کاره رها کرد ازجمله تکمیل خط 7مترو که در دوره گذشته با حاشیه‌های بسیار افتتاح و در مدیریت جدید به دلیل عدم ایمنی لازم بسته شد. در چنین شرایطی، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه روز گذشته شورای شهر از شیوه‌های جدید تامین مالی تکمیل خط 7 و ساخت خط 6 مترو خبر داد.

وی با بیان اینکه برای ایمن‌سازی خط 7 نیازمند 370میلیارد تومان اعتبار هستیم، گفت: مقرر شده 100میلیارد تومان از محل واگذاری زمین به بانک شهر به تکمیل خط 7 تهران اختصاص داده شود.

پورسیدآقایی همچنین با بیان اینکه به دولت پیشنهاد داده‌ایم که برای حل مشکلات خط مترو 6 و 7 در دو مرحله 2000میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند، گفت: درحال پیگیری این موضوع هستیم. درحال حاضر می‌توان از توان بخش خصوصی در توسعه مراکز معاینه فنی، پارکینگ‌ها و اتوبوسرانی استفاده کرد. وی همچنین درخصوص جذب اعتبار خارجی گفت: فاینانس برای خطوط 3،6 و7 در دست اقدام است که باید پیگیری شود. اما باید اعلام کنم که بیشترین مراوده ما در حوزه فاینانس با چین بوده که حداقل در 6 سال گذشته حتی یک ال سی فاینانس هم باز نشده است. به گفته پورسیدآقایی، احداث شرکت مجتمع‌های ایستگاهی برای بارگذاری روی ایستگاه‌ها براساس طرح جامع برای تامین هزینه‌های مترو در دستور کار قرار گرفته است.

 تشکیل دوباره یک شرکت منحله

معاون شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از سوالات اعضای شورای شهر بحث شرکت مطالعات جامع حمل و نقل بود، گفت: درحال حاضر ارزیابی‌های لازم درخصوص تشکیل مجدد این شرکت درحال انجام است و کارشناسان دادگستری درحال بررسی آخرین صورت‌های مالی این شرکت هستند.

وی همچنین از تدوین برنامه‌یی برای فرهنگسازی در رانندگان تاکسی خبر داد و در عین حال گفت: به مراکز علمی کاربردی در معاونت حمل و نقل اعلام کرده‌ایم که از پذیرش دانشجو به صورت مدرک‌گرایی خودداری کنند و صرفا در چارچوب دوره‌های کوتاه‌مدت و تخصصی کار پیش برود.

وی همچنین از راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال در مترو خبر داد و گفت: این مهم در راستای ارتقای فرهنگ کتابخوانی است که با توسعه اینترنت در ایستگاه‌های مترو و در بستر موبایل این کتابخانه‌های دیجیتال ایجاد می‌شود. درحال حاضر 15قرارداد با دانشگاه‌های مختلف کشور پیرامون بررسی‌های علمی طرح‌ها منعقد شده همچنین برای مطالعه طرح جامع حمل و نقل تهران با دانشگاه‌های تهران و شریف رایزنی کردیم تا ابعاد مختلف این طرح جامع بررسی شود.

 شبیه‌ سازی ترافیک ممکن نیست

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر از ما خواسته بودند که نسبت به شبیه‌سازی ترافیک و تعیین چشم‌اندازها اقدام کنیم، گفت: شبیه‌سازی ترافیک براساس طرح جامع امکان‌پذیر نیست چراکه برای شبیه‌سازی ما نیازمند ماتریس سفر، مبدأ و مقصد، میزان عرضه و تقاضا و... هستیم و درحال حاضر تیمی درحال تهیه ماتریس سفر هستند که با پیاده‌سازی داده‌ها می‌توان وضعیت ترافیکی پایتخت را در یک چشم‌انداز مشخص شبیه‌سازی کرد.

وی همچنین درخصوص وضعیت تاکسی‌های اینترنتی گفت: شهرداری تهران مخالف تاکسی‌های اینترنتی نیست و حتی به دنبال تقویت آنها هستیم اما دقت داشته باشید که طبق قانون، شهرداری تهران مسوول هر گونه حمل و نقل در داخل شهر است و این درحالی است که این شرکت‌ها پیوندی با شهرداری ندارند و شاهد نابسامانی در این حوزه‌ها هستیم.

 کوچ تاکسی‌های شهرستانی به تهران

پورسیدآقایی با بیان اینکه 22شرکت تاکسی اینترنتی در تهران فعال است که تنها دو مورد از آنها معروف شده، گفت: این درحالی است که فعالیت این شرکت‌ها پیامد‌هایی نیز برای شهر دارد. چراکه ما شاهد بحران کوچ تاکسی‌های شهرستانی به تهران هستیم که می‌خواهند در این شرکت‌های اینترنتی فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه دو برابر رانندگان تاکسی در این شرکت‌ها راننده فعالیت می‌کند، گفت: این درحالی است که این رانندگان تا به حال دو بار تحصن کرده‌اند و می‌توانند بحران‌هایی را در شهر ایجاد کنند و از سوی دیگر ما نظارتی بر آلایندگی این خودروها نداریم و به عبارتی همه کارهایی که برای نوسازی تاکسی‌هایمان در راستای کاهش آلودگی هوا انجام دادیم همگی بر باد رفته است. وی افزود: نباید فراموش کنیم که کنترل اینگونه شرکت‌ها جزو الزامات قانونی شهرداری است.

پورسیدآقایی همچنین درخصوص وضعیت دوچرخه‌سواری در پایتخت گفت: شهر تهران مانند شهرهای اروپایی مسطح و خوش آب و هوا نیست و نمی‌توانیم از مدل دوچرخه‌سواری یکسره استفاده کنیم بلکه باید کیلومتر اول و آخر سفر را همشهریان با دوچرخه طی کنند سپس با اتصال آنها به سایر مدهای حمل و نقل ازجمله اتوبوس و مترو سفرشان را پوشش دهیم. وی با بیان اینکه سعی داریم که در محیط‌های دارای ظرفیت گردشگری و فرهنگی، استفاده از دوچرخه را ترویج دهیم، گفت: بر همین اساس در مناطق 6،7، 11و 12 به صورت پایلوت دوچرخه ایجاد شده تا ببینیم چه دستاوردی داشته است.

معاون شهرداری تهران همچنین با بیان اینکه مناقصه بین‌المللی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی اخذ شده است، گفت: همچنین مشاور هلندی به ‌کار گرفته شده تا به شهرداری تهران در پیشبرد توسعه دوچرخه‌سواری کمک کند.

 مناقصه فیلتر دوده

معاون ترافیک شهرداری تهران همچنین از برگزاری مناقصه 50 فیلتر دوده خبر داد و گفت: هر فیلتر دوده 40 میلیون تومان هزینه دارد که در حال حاضر در حال خرید 250 فیلتر هستیم اما به موازات این طرح مصوب کردیم که از این پس شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی را ملزم کنیم که خودشان فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها نصب کنند و از سوی دیگر پرداخت شهرداری به آنها که براساس خرید خدمت است، افزایش می‌یابد. همچنین بخشنامه دیگری به‌زودی صادر خواهد شد که در حوزه معاونت خدمات شهری هیچ پیمانکاری نباید از خودرو دیزلی فرسوده استفاده کند و باید روی تمام خودروهای دیزلی فیلتر دوده نصب شود و شهردار تهران هم تاکید داشته است که عوارض پسماند از شرکت‌هایی که فیلتر دوده روی خودروهای‌شان نصب شده با نرخ بیشتری انجام گیرد.

وی با بیان اینکه اعمال قانون در خودروهای دیزلی نیازمند وفاق ملی است، گفت: برخورد با خودروهای دیزلی تبعات اجتماعی زیادی دارد و این درحالی است که سن فرسودگی کامیون‌ها 20 سال اعلام شده اما پیشنهاد جدید ما این است که براساس قانون هوای پاک سن فرسودگی کامیون‌ها به 15سال برسد، چراکه ما در حال حاضر با کامیون‌هایی مواجه هستیم که بالای 50 سال عمر دارند و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مانع تردد این خودروها شود.

وی با بیان اینکه شورای شهر، شهرداری تهران را ملزم کرده بود که 2.5 میلیون تومان برای خرید موتور برقی وام دهد، گفت: این در حالی است که ما توانستیم برای 2000 موتور این اعتبار را فراهم کنیم و این 2000 موتور در قبال 3 میلیون موتور کاربراتوری موثر نخواهد بود. معاون ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برای برقی کردن یک میلیون موتور نیازمند 2500میلیارد تومان اعتبار هستیم، گفت: شهرداری باید از خودش شروع کند و بر همین اساس سعی داریم به کارمندان شهرداری برای استفاده از موتور و خودرو برقی وامی درنظر بگیریم.

 70 درصد باغ‌ها از بین رفت

در این جلسه شهربانو امانی رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در نطق پیش از دستور خود با پخش فیلمی کوتاه از فرآیند تخریب باغات و ورود و مواضع رهبری بر حفظ باغات گفت: این فیلم تماما نقض قانون بود؛ نقض قانون، به دست مجریان قانون و به بهانه نقص قانون. به گفته وی، در سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف، باغات تهران نابود شدند. بخشی به‌دلیل نواقص طرح‌های تفصیلی و پهنه‌بندی‌های اشتباه، بخشی با مصوبه اشتباه و ویرانگر «برج-باغ» و بخشی با فرار از قانون و بخشی نیز دقیقا با زور و گردن کلفتی! وی ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰درصد باغ‌های‌مان از بین رفت. همان‌گونه که نزدیک به ۹۰درصد چنارهای ولیعصر از بین رفت. اگر قبلا مشکل قانون داشتیم، دیگر، اکنون نداریم. تذکرات رهبری، منجر به اصلاحیه‌های زیادی شد. قانون‌های موجودمان، شهرداری را موظف و محق کرده است که تمام باغات شهر تهران را به تفکیک منطقه شناسایی و اعلام عمومی کند. موقعیت، مساحت، تعداد و نوع درختان باغ مزبور باید ثبت شود. تا پایان سال جاری شناسنامه تک‌تک باغات تهران، صادر و جهت اطلاع عموم از طریق سامانه‌های هوشمند تا پایان سال منتشر و مرتبا نسبت به به‌روز رسانی آنها اقدام کند.

 عدم پرداخت حق بیمه جامع مسوولیت

در ادامه جلسه علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران از معاونت مالی شهرداری خواست که نسبت به پرداخت هر چه سریع‌تر حق بیمه جامع مسوولیت مدیران مناطق اقدام کند. به گفته وی، عدم پرداخت حق بیمه جامع مسوولیت باعث شده پرونده‌های زیادی علیه مدیران در مناطق مختلف شهرداری در مراجع قضایی تشکیل شود. هدف از صدور بیمه‌نامه جامع مسوولیت شهرداری، تامین امنیت خاطر مدیران و کارکنان شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن در انجام وظیفه قانونی‌شان است که در حقیقت با خرید این بیمه‌نامه ضریب اطمینان و کارایی عوامل اجرایی شهرداری در انجام خدمت‌رسانی به مردم افزایش می‌یابد و ریسک ناشی از این عمل به بیمه‌گر منتقل می‌شود.

 شورای سرمایه‌گذاری شهرداری

یکی دیگر از دستور جلسات روز گذشته شورای شهر، طرح انتخاب دو نفر از اعضای شورا برای حضور در شورای سرمایه‌گذاری شهرداری تهران بود. محمدسالاری به‌عنوان مخالف این طرح گفت: نجفی درخصوص اینکه ریاست شورا دو نفر از اعضا را برای حضور در شورای سرمایه‌گذاری اعلام کند، نامه نوشته اما باید بگویم که ما ده‌ها سازمان و شرکت موازی داریم و اصلا چه لزومی دارد که این شورای سرمایه‌گذاری تشکیل شود. وی با بیان اینکه قالیباف هم در دوره مدیریت خود چندین شورای هماهنگی ایجاد کرده بود که حالا مشکل‌ساز شده است، گفت: برای تبیین اعضای شورا می‌گویم که شهردار تهران باید برای تدوین اساسنامه، چارچوب و ضرورتش در شورا توضیح دهد و بحث کنیم. به گزارش ایسنا، محسن هاشمی رییس شورا در واکنش اظهارات سالاری، گفت: شهردار می‌تواند هر شورایی را ایجاد کند و در نامه نیز اعلام کرده در صورت صلاحدید اعضای شورا، ما می‌توانیم 2 نفر را معرفی کنیم یا نکنیم، ضمن اینکه این شورا مشورتی است. به گزارش ایسنا، در پایان به پیشنهاد رسولی، این طرح برای بررسی چارچوب تشکیل شورای سرمایه‌گذاری شهرداری تهران برگشت داده شد.

 

ارسال نظر