نرخ سود اوراق مسکن بالاتر از ۲۲‌ درصد است

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۹۹

دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن از ارائه نامه انبوه‌سازان به وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: طبق دستور آخوندی گزارشی که نشان می‌دهد نرخ سود اوراق مسکن بالاتر از ۲۲‌درصد است، آماده و ارائه شده است.

فرشید‌ پورحاجت در گفت‌وگو با فارس گفت: در جلسه با مدیران ارشد بانک مسکن، آخوندی از مسوولان بانک مسکن و انبوه‌سازان خواسته بود تا گزارشی درخصوص اوراق مسکن ارائه شود بنابراین، این گزارش از سوی انبوه‌سازان یک‌شنبه هفته جاری تقدیم آخوندی شد.

او افزود: در این گزارش به بالا بودن نرخ سود اوراق مسکن به ریز اشاره شده و در آن تاکید کرده‌ایم که نرخ سود تسهیلات اوراق مسکن برای متقاضیان مسکن و سازنده‌ها بیش از ۲۲‌درصد است.

پورحاجت تاکید کرد: درحال حاضر منابعی که در حوزه تسهیلات در بانک مسکن چه برای تولید و چه برای خرید مسکن وجود دارد، بالاست بنابراین در سال‌های گذشته به خصوص از بهمن ‌ماه سال گذشته در اعطای تسهیلات با سپرده و بدون سپرده برای تولید مسکن تغییر روش داده شده و تسهیلات در قالب اوراق به بخش تولید مسکن داده می‌شود.

دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن یادآور شد: سازنده‌ها برای تامین منابع برای ساخت مسکن مجبور هستند از محل بورس اقدام به خرید اوراق حق ‌تقدم کنند بنابراین، این اقدام اثر بدی روی نرخ سود تسهیلات در حوزه تولید مسکن گذاشته است.

او افزود: وقتی عملا شورای پول و اعتبار اعلام می‌کند، نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن 18‌درصد است نباید فرآیندی به کار گرفته شود که نرخ سود از این 18‌درصد بالاتر برود.

پورحاجت تصریح کرد: عملا تولیدکننده‌های مسکن با خرید اوراق حق تقدم مسکن یک بار نرخ سود 17.5‌درصد را پرداخت می‌کنند و یک بار دیگر هم بین 5 تا 6‌ درصد باید بابت خرید اوراق هزینه می‌پردازند.

دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن درخصوص تحریک تقاضا که سیاست اصلی دولت برای بخش مسکن و تقویت نقدینگی مردم برای خرید مسکن است، گفت: دو اقدام برای تحریک تقاضای مسکن تعریف شده است، یکی از آنها صندوق‌های پس‌انداز یکم است که دسترسی به آنها یک پروسه یک تا 3ساله است.

او اضافه کرد: از این صندوق‌ها اشخاص خاص می‌توانند استفاده کنند و افرادی که برای نخستین بار اقدام به خرید کرده‌اند، می‌توانند با سپرده‌گذاری برای دریافت تسهیلات با نرخ 8 تا 9.5‌درصد اقدام کنند.

پورحاجت ادامه داد: اما برای مابقی افراد جامعه مردم را به خرید اوراق مسکن با نرخ سود 17.5‌درصد تشویق کرده‌ایم اما نرخ سود اسمی آن 17.5‌درصد است درحالی که اگر محاسبه واقعی شود، نرخ سود واقعی آن بیشتر از ۲۲تا ۲۳‌درصد است. دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن افزود: پس اگر می‌خواهیم بازار مسکن را تقویت کنیم باید یک تسهیلات مناسب را برای افراد فراهم کنیم بنابراین، این نامه که به درخواست شخص آخوندی بود، آماده و یک‌شنبه هفته جاری تقدیم وزیر راه و شهرسازی شده است.

او تصریح کرد: در این گزارش ما تاکید کرده‌ایم که نرخ سود اوراق مسکن بالاتر از 22‌درصد و حتی 24‌درصد است.

پورحاجت ادامه داد: قالب نرخ سود اوراق مسکن در بازار به نحوی است که عملا بورس‌بازی برای دریافت تسهیلات مسکن را ایجاد کرده‌اند. پس باید شرایطی برای تامین مسکن مردم فراهم شود و سوال ما این است که چرا نرخ سود تسهیلات خودرو 18‌درصد است اما برای حوزه مسکن که یکی از تکالیف دولت است، نرخ سود عملا بیش از 22‌درصد است.

دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن افزود: اگر قصد دولت تحریک تقاضای مسکن است و می‌خواهد رونق را به بخش مسکن بازگرداند با این وضعیت اعطای تسهیلات به مسکن شرایط سختی برای خروج از رکود مسکن متصور هستیم.

 

ارسال نظر