در شهر

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۲۳

 گره‌گشایی معضل زمین‌های رها شده راه‌آهن

سال‌هاست که موضوع انتقال خط راه‌آهن  تهران-تبریز به زیرزمین و رها‌سازی زمین‌های سطح آن خبرساز شده است، قرار بود خط راه‌آهن به زیر زمین برود و بعد از آن زمین‌هایی که آزاد می‌شود به نفع عموم مورد بهره‌برداری قرار گیرد که نشد!

به گزارش ایسنا، خطوط راه‌آهن به داخل تونل رفت، اما زمین‌ها نه تنها به فضای سبز و... بدل نشد بلکه بلای جان اهالی محل نیز شد و عدم روشنایی مناسب، خاکی بودن زمین و... موجب شد این چند هکتار زمین به فضای بی‌دفاع شهری بدل شود که آسایش اهالی محل را مختل کند، با اینکه بارها و بارها مسوولان امر در مدیریت قبلی شهرداری به اهالی محلات منطقه 17 و 18 قول بهبود اوضاع را دادند؛ اما هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد و حالا معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران که پیش از این مدیرعامل شرکت راه‌آهن بوده است، خبرهای خوبی از رخدادهای مهم در این حوزه می‌دهد. محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد زمین‌های چندهکتاری رها شده خط راه‌آهن تهران-تبریز در منطقه 17 و 18 گفت: از روابط و ارتباطم در شرکت راه‌آهن و وزارت راه استفاده خواهم کرد تا هرچه سریع‌تر مشکلات ایجاد شده در پی این مهم، رفع شود. وی با بیان اینکه خوشبختانه شهردار تهران نیز روی این موضوع حساس بوده و دستور پیگیری داده‌اند، تصریح کرد: با محوریت بنده و با همکاری مابقی معاونان، جلسه‌یی با مسوولان شرکت راه‌آهن در زمینه تعیین‌تکلیف زمین‌های رها شده خواهیم داشت تا به جمع‌بندی و تفاهم در مورد زمین‌های منطقه 17 و 18 برسیم.

 40 هزار پیکان‌تاکسی از رده خارج شد

هیربد معصومی معاون امور شهرداری‌های سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از تخصیص5000 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت دولت به شهرداری‌ها برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری خبر داد و گفت: این تسهیلات به صورت وام با بهره ارزان‌قیمت دراختیار شهرداری‌ها گذاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، هیربد معصومی با بیان اینکه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در جلسات متعدد کارگروه کاهش آلودگی هوا در نهاد ریاست‌جمهوری شرکت کرده و از سال گذشته نیز تلاش‌های بسیاری برای کاهش آلودگی هوا با اولویت کلان‌شهرها داشته است، گفت: به‌دلیل حساسیت موضوع آلودگی هوا، رییس‌جمهور شخصا موضوع را رصد می‌کردند و سال گذشته نیز دولت

 ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت دراختیار شهرداری‌ها قرار داد که شهرداری‌ها از این تسهیلات استفاده و نسبت به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اقدام کنند. وی ادامه داد: از سال ۸۹ به بعد وزارت کشور اتوبوس یا تسهیلاتی را دراختیار شهرداری‌ها قرار نداد و کمک‌های اعتباری نیز قطع شد. اما بعد از سال ۸۹ برای نخستین‌بار این اتفاق در دولت یازدهم افتاد. معصومی افزود: در حقیقت در دولت یازدهم چند کار خوب انجام و شعارها تبدیل به عمل شد. در ابتدا کمیسیون مخصوص شهرداری‌ها به‌نام کمیسیون خاص امور کلان‌شهر تهران و سایر کلان‌شهرها تشکل شد که این کمیسیون می‌تواند مشکلات و مسائل شهرداری‌ها را در کشور رصد و در قسمت‌هایی که نیاز به اصلاح قانون باشد، تغییراتی انجام می‌دهد. به عبارت دیگر این اقدام بسیار مثبت است زیرا قبلا چنین فرصتی دراختیار شهرداری‌ها نبود.معصومی همچنین از تخصیص وام ارزان‌قیمت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی غیر از کلان‌شهرها خبر داد و گفت: سال گذشته علاوه بر کلان‌شهرها برای سایر شهرها وام ارزان‌قیمت دراختیار شهرداری‌های

 ۱۸ شهر که بیشتر آنها شهرهای مرزی و محروم بودند، گذاشته شد و حدود ۴۰۰ اتوبوس در آینده نزدیک دراختیار این شهرها قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به اینکه تعدادی از شرکت‌های خارجی نیز درخصوص تولید اتوبوس‌های برقی اعلام آمادگی کردند، گفت: براساس اقتصاد مقاومتی هیچ کالایی به‌صورت کامل (CBU) نمی‌تواند وارد شود و باید طبق احکام اقتصاد مقاومتی حداقل ۵۵درصد آن تولید داخل باشد و انتقال تکنولوژی هم باید ظرف مدت معقولی صورت گیرد و این امر نیز موجب اشتغال‌زایی در کشور خواهد شد. معاون امور شهرداری‌های سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان به نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۵۵ هزار تاکسی جدید تحویل داده شده و بیش از ۴۰ هزار تاکسی‌پیکان از رده خارج شده است و تاکسی‌های جدید جایگزین و فاقد آلودگی بوده و موجب ارتقای کیفیت زیست شهروندان خواهد شد.

 

ارسال نظر