رتبه برتر ایران در ترافیک هوایی خاورمیانه و آفریقا

۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۶۹
رتبه برتر ایران در ترافیک هوایی خاورمیانه و آفریقا

گروه راه و شهر‌سازی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با استناد به نتایج آمارگیری یک موسسه بین‌المللی معتبر اعلام کرد: ایران در رشد ترافیک هوایی خاورمیانه و آفریقا رتبه اول را به خود اختصاص داده است. رحمت‌الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به گزارش یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های بین‌المللی تحلیل و مطالعات و پژوهش (نک) اظهار کرد: این گروه بین‌المللی در گزارشی به مقایسه حمل و نقل هوایی در دو منطقه خاورمیانه و آفریقا پرداخته و به این نتیجه رسیده که کشور ایران در 3 حوزه نشست و برخاست، جابه‌جایی مسافر و جابه‌جایی بار رتبه چهارم را کسب کرده است.

او در یک نشست خبری در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد گفت: این مطالعات از292 فرودگاه در55 کشورخاورمیانه و آفریقا انجام شده است و طبق آن 8 فرودگاه ایران در اعزام و پذیرش مسافر بین 292 فرودگاه جزو برترین‌ها هستند و در نشست و برخاست جزو پنجاهمین فرودگاه برتر قرار دارند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: 7 فرودگاه ایران در بین 55 کشور و 92 فرودگاه از نظر رشد اعزام و پذیرش جزو 14 فرودگاه برتر هستند و رتبه‌های اول تا ششم و همچنین رتبه نهم در این حوزه متعلق به فرودگاه‌های ایران است.

مه‌آبادی اضافه کرد: در نشست و برخاست 8 فرودگاه ایران جزو 15 فرودگاه برتر این حوزه مطالعاتی هستند و رتبه‌های یکم تا چهارم، ششم و نهم را دارند، این در حالی است که غول‌های بزرگ حمل و نقل هوایی دنیا در آسیا قرار دارند. البته فارغ از اجرای برجام و نقش اثرگذار آن در افزایش حجم ترافیک هوایی، تحریم قطر توسط کشورهای عربی و بستن مرز هوایی این کشورها بر پروازهای قطری و به تبع آن بهره‌گیری از پتانسیل آسمان ایران هم در ارتقای جایگاه ایران در حوزه نشست و برخاست، جابه‌جایی مسافر و بار بی‌تاثیر نبود.

 مجوز برداشت از حساب ایرلاین‌های بدهکار

کشمکش میان ایرلاین‌ها و شرکت فرودگاه‌ها بابت بدهی شرکت‌های هواپیمایی به این شرکت مدت‌هاست که ادامه دارد و با وجود اعلام چندین ضرب الاجل برای پایان مدت پرداخت بدهی‌ها از سوی شرکت فرودگاه‌ها، این مشکل همچنان حل نشده باقی مانده است. اگرچه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درتازه‌ترین اظهاراتش به دریافت مجوز قانونی برای اجازه برداشت از حساب ایرلاین‌های غیرمنضبط مالی بابت ارائه خدمات فرودگاهی اشاره می‌کند، ‌موضوعی که اگرچه می‌تواند این مشکل چند ساله را تاحدودی حل کند اما اختلاف میان شرکت فرودگاه‌ها با ایرلاین‌ها را تشدید کند.

رحمت‌الله مه‌آبادی درباره طلب شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها بابت خدمات فرودگاهی افزود: سعی کرده‌ایم از شرکت‌های هواپیمایی حمایت کنیم حتی با یکی از شرکت‌های هواپیمایی طلب و بدهی‌ها تهاتر شد اما کماکان از نظر انضباط مالی بدرفتاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد: موارد و مشکلات مالی ایرلاین‌ها و عدم انضباط مالی آنها را به شورای عالی هواپیمایی کشوری منتقل کرده‌ایم.

او اظهار کرد: به زودی سازمان هواپیمایی کشوری ایرلاین‌هایی که انضباط مالی را رعایت نمی‌کنند را به مردم معرفی می‌کند.

مه‌آبادی با اشاره به طلب شرکت فرودگاه‌ها از شرکت‌های هواپیمایی گفت: البته میزان طلب شرکت فرودگاه‌ها به اندازه قابل توجهی کاهش یافته است اما طبق همکاری وزارت راه و وزارت دادگستری به زودی اجازه برداشت از حساب ایرلاین‌های بدهکار را طبق قانون دریافت می‌کنیم و این طبق مجوز قانون دایمی شدن احکام توسعه است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: به زودی این موضوع از سوی وزارت راه و دادگستری تصویب شده و به شرکت فرودگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

 تاثیر کم‌رنگ آزادسازی تعرفه فرودگاهی

موضوع دیگری که ازسوی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها مطرح شد بحث واقعی‌سازی قیمت تعرفه‌های فرودگاهی در فرودگاه‌های کشور و حذف تخفیفات تعرفه‌یی است، مه آبادی در این زمینه اظهار کرد: شرکت فرودگاه‌ها آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و خدمات حمل و نقل هوایی را اجرا کرد و این موضوع ضرورت داشت. او افزود: طبق مطالعات انجام شده مهم‌ترین عامل توسعه حمل و نقل هوایی کشورها، آزادسازی نرخ خدمات است و در کشوری مثل ایالات متحده اصلی‌ترین عامل توسعه صنعت حمل و نقل هوایی آزادسازی نرخ‌ها بود.

مه‌آبادی ادامه داد: در ایران، مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی پیش‌قدم شد و دولت یازدهم تصمیم گرفت این قانون را اجرا کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: تصمیم بر این است که فرودگاه‌ها خودگردان شوند یعنی خدمات به بهای نرخ جایگزین بفروشیم و در سال بعد این خدمات با ارتقا، ارائه شود.

او با اشاره به لزوم واقعی‌سازی تعرفه خدمات فرودگاهی تصریح کرد: خدمات شرکت فرودگاه‌ها انحصاری است و در این حوزه، آزادسازی مد نظر شرکت فرودگاه‌ها نیست، اما واقعی کردن تعرفه‌ها ضرورت دارد، شرکت فرودگاه‌ها به دولت اعلام کرده که اگر می‌خواهد جایی نرخ‌های تکلیفی تعرفه‌یی داشته باشد خود هزینه‌ها را متقبل شود.

مه‌آبادی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت تعرفه‌های فرودگاهی مربوط به نرخ‌های 3 سال پیش است و با وجود آزادسازی نرخ بلیت هیچ افزایشی نداشته و همان نرخ‌های تکلیفی دولت است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه باید تخفیفات تعرفه‌یی برداشته شود، اظهار کرد: ارائه خدمات با نرخ‌های تکلیفی در حال حاضر در همه فرودگاه‌ها اجرا می‌شود و در هیچ یک از فرودگاه‌های کشور نرخ خدمات فرودگاهی واقعی نیست. مه‌آبادی یادآور شد: البته واقعی‌سازی تعرفه خدمات فرودگاهی تاثیر چندانی در افزایش نرخ بلیت هواپیما ندارد.

او همچنین درباره ارائه خدمات به ارگان‌های نظامی و امنیتی در فرودگاه گفت: شرکت فرودگاه‌ها هزینه‌های پلیس، سپاه و واجا را در فرودگاه‌ها متقبل شده است و این موضوع رقم بالایی را به سبد هزینه شرکت فرودگاه‌ها تحمیل می‌کند.

 مه‌آبادی افزود: شرکت فرودگاه‌ها این خدمات را به نیروهای نظامی و انتظامی ارائه می‌دهد و قطع نمی‌کند اما دولت هم باید در این حوزه کمک کند، البته در شورای عالی امنیت ملی رایزنی‌هایی در حال انجام است.

 حمل و نقل هوایی از ریلی، پیشی می‌گیرد

این مقام مسوول در ادامه به مطالعات شرکت فرودگاه‌ها، اشاره کرد که براساس نتایج آن حمل و نقل هوایی ایران از نظر رشد در کشور پیشتاز همه مدل‌های حمل و نقلی است. مه آبادی گفت: به عنوان مثال در مشهد به زودی حمل و نقل هوایی بر حمل و نقل ریلی پیشی می‌گیرد و این به دلیل تقاضا و استقبال مسافران به خدمات مناسب هوایی که البته ضرورت دارد این خدمات مطلوب‌تر شود.

او همچنین بر تمرکز به بخش ایمنی هوانوردی تاکید کرد و گفت: اولویت دادن به توسعه مولد و ارزش آفرین و رفع گلوگاه‌های خدمت‌رسانی از اهداف بزرگ شرکت فرودگاه‌ها است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها تصریح کرد: در حال تملک عرصه‌یی بزرگ برای فرودگاه جدید اهواز هستیم زیرا در حال حاضر این فرودگاه 113 درصد بیش از لود فکتور خود فعالیت دارد که به تازگی اراضی در این زمینه دریافت کرده‌ایم و اسناد مناقصه نیز برای ظرفیت جدید فرودگاه اهواز تهیه شده است.

مه‌آبادی توجه به توسعه عدالت جغرافیایی و ایجاد سطح مناسب خدمات به مناطق محروم را از دیگر اهداف شرکت فرودگاه‌ها عنوان کرد و گفت: دو فرودگاه سقز و گناباد در حال ساخت است که با اعتبار شرکت فرودگاه‌ها ساخته می‌شود در حالی که پیش از این مقرر بود با اعتبارات ملی ساخته شود.

او افزود: شرکت فرودگاه‌ها در ایرانشهر 90 درصد ترمینال جدید فرودگاه را تکمیل کرده است که از محل اعتبارات شرکت ساخته شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه 2 باند فرودگاه‌های کرمانشاه و کرمان بدترین باندهای کشور هستند، گفت: در فرودگاه کرمانشاه امسال 80 میلیارد تومان برای بهینه‌سازی باند هزینه شده است. او اضافه کرد: در سال 97 فقط برای «زیرساخت‌های مسافری» 800 میلیارد تومان مناقصه در دست اجرا داریم.

 

ارسال نظر