آماده‌باش شهرداری تهران برای رویارویی با زلزله

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۶۹

گروه راه و شهرسازی

محمدعلی نجفی شهردار تهران، در حاشیه بازدید از ستاد مدیریت بحران شهر تهران ضمن اظهار تاسف از زلزله که منجر به جان باختن تعدادی از هموطنان در مناطق غربی کشور شد، افزود: شهرداری تهران در کنار برنامه‌های وزارت کشور برای مدیریت حادثه زلزله کرمانشاه به‌صورت آماده‌باش درآمده و طی تماس‌هایی با استاندار کرمانشاه و شهرداران شهرهای صدمه دیده، در جریان آخرین نیازها و اقدامات قرار گرفتم.

نجفی تاکید کرد: همه ما مردم یک کشور هستیم و براساس پیام رهبر معظم انقلاب و دستور رییس‌جمهوری مبنی بر پشتیبانی و کمک‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده باید بگوییم آنها تنها نخواهند بود و شهر تهران آمادگی کمک به آنها را دارد.

وی اظهار کرد: زلزله کرمانشاه مربوط به گسل‌های زاگرس بود و هیچ ارتباطی با تهران که تحت‌تاثیر گسل‌های البرز است، ندارد.  شهردار تهران با تاکید بر آمادگی شهر تهران درخصوص مقابله با پدیده‌های طبیعی همچون زلزله عنوان کرد: تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و مهم‌ترین برنامه‌هایی که در آینده دنبال می‌کنیم، افزایش تاب‌آوری پایتخت در مقابل سیل، زلزله، رانش زمین و انواع مشکلات طبیعی است.

نجفی ادامه داد: در مجموعه ستاد بحران شهر تهران امکانات بسیار خوبی شکل گرفته، به‌طوری که هر نوع لرزشی در سراسر کشور از طریق دستگاه‌های موجود در این ستاد قابل ثبت است و می‌تواند در این فاصله اقدامات موثری انجام داد.

نجفی با اشاره به تهیه نقشه تخلیه محلات تهران گفت: در حال حاضر این نقشه برای تمام محلات موجود است و پناهگاه‌هایی که مردم در صورت بروز حادثه طبیعی می‌توانند به آن پناه ببرند، در آن مشخص شده است.

وی اظهار کرد: درخصوص شناسایی راه‌های اصلی و اضطراری شهر تهران در زمان وقوع حوادث و پدیده‌های طبیعی کارهای خوبی صورت گرفته است اما اگر حادثه‌یی مانند زلزله در تهران پیش‌ آید، همه ارگان‌ها باید برای کمک به مردم دخیل شوند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید تهران را در آینده به شهری کاملا تاب‌آور تبدیل کنیم، گفت: ضروری است در سال‌های آینده اقدامات بیشتری را از نظر تجهیزات، بودجه و ارائه آموزش به شهروندان برای مقابله با هر نوع حادثه طبیعی انجام دهیم.

وی با تاکید بر عضویت همه دستگاه‌های ذی‌نفع در ستاد مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: در حال حاضر این آمادگی وجود دارد که در صورت بروز هرگونه حادثه طبیعی و غیرطبیعی بلافاصله عکس‌العمل مناسب نشان داده شود.

 زلزله در تهران فاجعه‌‌بار خواهد بود

در همین حال، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: در صورتی که زلزله‌یی بالای 5 ریشتر در تهران اتفاق بیفتد قطعا آمار کشته‌ها و تلفات انسانی که به وقوع می‌پیوندد در قرن فعلی بی‌سابقه خواهد بود.

به گزارش فارس، فراهانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تهران در صورت بروز حادثه طبیعی آمادگی لازم را دارد، گفت: متاسفانه آمادگی لازم را برای مقابله با بحران و حوادث طبیعی نداریم.

وی افزود: باید اقدامات پیشگیرانه در سطح شهر به‌گونه‌یی باشد و شرایط به نوعی تنظیم شود که شهر در مقابل زلزله بیمه شود.  فراهانی با اشاره به اینکه 15درصد مردم در 3هزار متر بافت فرسوده زندگی می‌کنند، گفت: در صورتی که زلزله‌یی بالای 5 ریشتر در این قسمت اتفاق بیفتد قطعا آمار کشته‌ها و تلفات انسانی که در تهران

به وقوع می‌پیوندد در قرن فعلی بی‌سابقه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه باید ایمن‌سازی بافت فرسوده در اولویت قرار بگیرد، اظهار کرد: شهرداری تهران بودجه لازم را برای نوسازی بافت فرسوده را ندارد و دولت باید در این زمینه وارد عمل شود و با کمک سایر دستگاه‌ها هر چه سریع‌تر بافت‌های فرسوده در مناطق 11، 12، 17، 18 و 15 شهر تهران نوسازی شود.

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان داشت: ما از یک حیث آمادگی پیشگیرانه بحران کاملا ضعیف هستیم و مهم‌ترین مساله نظارت بر ساخت‌وسازهای فعلی در شهر تهران است.  فراهانی با اشاره به اینکه باید سازمان ‌آتش‌نشانی شهر تهران از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات تقویت شود، گفت: در بعضی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با حداقل نیرو فعالیت می‌کنند.  وی ادامه داد: در حادثه پلاسکو شاهد آن بودیم که سازمان آتش‌نشانی شهر تهران تجهیزات و امکانات لازم را ندارد و ازجمله اهم واجبات این است که سازمان آتش‌نشانی دارای تجهیزات به‌روزی شود.  عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: سوله‌های بحران شهر تهران به بخش خصوصی ازجمله برنامه خندوانه یا مهدکودک واگذار شده است که جای تاسف دارد.  فراهانی افزود: ما در حال حاضر حداقل امکانات لازم را برای بحران دراختیار نداریم، اگر زلزله‌یی در تهران اتفاق بیفتد که وقوع آن قطعی است سوله‌های فعلی مدیریت بحران نیز جوابگو نخواهد بود و باید زمین‌ها و مناطق اطراف شهر تهران زیرساخت‌های لازم در آنجاها فراهم شود که در صورت بروز حادثه با برپایی چادرها نسبت به اسکان زلزله‌زدگان اقدام کنیم.

 بافت‌های فرسوده ایمن‌سازی شوند

در تحولی دیگر، حسن خلیل‌آبادی ‌عضو شورای اسلامی شهر تهران، بر ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده تهران و ری در برابر زلزله تاکید کرد.

به گزارش مهر، خلیل‌آبادی در حاشیه جلسه شورای شهرستان ری در جمع خبرنگاران درخصوص اقدامات قابل انجام نهادها درخصوص زلزله گفت: یک بخش این اقدامات، امداد و نجات است که ‌باید هر سازمان در شرح وظایف خود آنها را پیش‌بینی کند تا

در موقع بحران بتواند از آن وسایل استفاده کند، اما ستاد بحران معمولا در فرمانداری تشکیل شده و مدیریت ستاد بحران در فرمانداری یک شهرستان مستقر می‌شود.

وی اضافه کرد: اصولا در ساخت و سازها باید نکات ایمنی را رعایت کنیم و دولت نیز مشوق‌هایی برای نوسازی بافت‌های فرسوده درنظر گرفته است، مشکلاتی درخصوص انشعابات وجود داشته است، اما تسهیلات برای نوسازی پرداخت می‌شود و شهرداری‌ها عوارض نمی‌گیرند و مجوز طبقه تشویقی می‌دهند و لازم است که مردم برای ایمنی و حفظ جان خود اقدام به نوسازی ساختمان‌ها کرده و از نوسازی استقبال کنند.

رییس شورای اسلامی شهرستان ری گفت: باید در دستور جلسات شورای اسلامی شهر تهران و شهرستان ری آسیب‌شناسی مناطق بحرانی شهر، آسیب‌هایی که ممکن است بعد از زلزله ایجاد شود را بگنجانیم و با حضور مسوولان ستاد بحران به این موارد پرداخته شود، اما در کل باید فرهنگ‌سازی شود که مردم برای ساخت و ساز و ایمنی آموزش ببینند و از مصالح ناایمن برای ساخت و ساز استفاده نکرده و قوانین شهرداری‌ها در ساخت و سازها را رعایت کنند.  عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مردم باید برای مواجهه با زلزله و مراقبت از خود و خانواده در این شرایط آموزش ببینند، افزود: بخش دیگر وظایف برعهده دستگاه‌های دولتی و لزوم آمادگی آنهاست.

وی بر تغییر زیرساخت‌ها و بافت‌های فرسوده به بافت‌های ایمن تاکید کرد و گفت: در نخستین جلسه شورای شهرستان ری به ایمن‌سازی ساختمان‌ها و تغییر بافت‌های فرسوده و فرهنگ‌سازی خواهیم پرداخت.

وی اظهار کرد: توصیه من به همه اعضای شورای شهرستان ری که متاسفانه روی ۲ گسل زلزله قرار دارد، این است که پیش‌بینی شرایط زلزله در این منطقه چه از نظر کارهای اساسی مانند نظارت بر ساخت و سازها در شهر و روستا و چه تبدیل بافت‌های فرسوده به بافت‌های ایمن و نیز فرهنگ‌سازی پیشگیری و آموزش زمان حادثه و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در مقابله با این حوادث در تهران و ری را داشته باشند.

 

 

ارسال نظر