رشد 17 درصدی اجاره‌بها در سال 96

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۵۷

گروه راه و شهرسازی

اگرچه براساس گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ۱۰۰هزار و ۹۷۶واحد مسکونی در ۷ماهه ابتدای سال جاری معامله شده که نسبت به ۷ماهه اول سال ۹۵ رشد 6.7 درصدی داشته اما گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در این مدت تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 99هزار فقره رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.3 درصد افزایش یافته است.

همچنین نگاهی به گزارش وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر مترمربع در این ۷ماه ‌۴میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.3 درصد رشد داشته است. این درحالی است که متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله ‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 4.61میلیون تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.5 درصد افزایش داشته است.  یک نگاه مقایسه‌یی به آمار وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی در شاخص‌های مختلف بخش مسکن نشانگر این است که تفاوت‌هایی میان آمارهای اعلام شده، وجود دارد اما از آنجا که دیروز وزارت راه و شهرسازی با تاخیر گزارش تحولات مسکن در 7ماهه گذشته را منتشر کرد در این گزارش تنها آمار این وزارتخانه بررسی می‌شود.

 رشد 8.9 درصدی اجاره‌ بها

براساس این گزارش در 7ماهه نخست سال برای ۸۱ هزار و ۳۴۶واحد مسکونی قرارداد اجاره به امضا رسید که رشدی معادل ۸.۹درصد نسبت به مت مشابه سال گذشته دارد و متوسط قیمت اجاره‌بها هم ۲۷هزار و ۶۴۲ تومان در هر متر مربع بود که رشدی معادل 16.9درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل را نشان می‌دهد.

 افزایش 8.6 درصدی معاملات در مهر

گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که در مهر ماه سال جاری ۱۴هزار و ۱۹۵واحد مسکونی معامله شد که نسبت به ماه قبل از آن(شهریور ماه ۹۶) کاهش ۱۰درصدی و نسبت به مرداد ماه(به عنوان پرمعامله‌ترین ماه امسال در ۷ماهه اول سال) کاهش حدود ۲۴درصدی داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل(مهر ۹۵) افزایش 8.6درصدی داشته است.

 کمترین معاملات در منطقه 19

در این ماه همچون شهریور، بیشترین و کمترین تعداد معاملات مسکن تهران به ترتیب متعلق به مناطق ۵ با ۲هزار و ۲۴۳فقره معامله و ۱۹با ۱۱۷فقره معامله بود با این حال بیشترین نرخ رشد از نظر تعداد معاملات نسبت به مهر ماه سال ۹۵را منطقه یک با رشد فزاینده 63.1 درصدی به خود اختصاص داد، کمترین نرخ رشد معاملات مسکن هم به منطقه ۱۷ پایتخت تعلق دارد که کاهشی 6.3 درصدی نسبت به مهر ماه سال قبل داشته است.  در مهر ماه سال جاری، بازار مسکن همچون ماه‌های قبل با رشد قیمت مواجه بود این درحالی است که به جز اردیبهشت و مرداد ماه، سایر ماه‌های امسال روند تعداد معاملات مسکن نسبت به ماه‌های قبل از آن کاهشی بوده است. هرچند که در مقایسه با ماه‌های مشابه خود در سال گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد. به گونه‌یی که میانگین نرخ هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در مهر ماه ۴میلیون و ۷۳۰هزار تومان تخمین زده شد که نسبت به شهریور امسال رشد 0.5درصدی و نسبت به مهر ماه سال گذشته رشد 7.3درصدی داشته است.

 گران‌ترین‌ها در منطقه یک

در مهر ماه بیشترین میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه یک تهران با ۱۰میلیون و ۲۶۰هزار تومان و کمترین آن در منطقه ۱۸با ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود. بیشترین نرخ رشد میانگین قیمت مسکن در مهر ماه به منطقه ۲۲ پایتخت با 5/۱۴درصد و کمترین آن به منطقه یک تهران با 5/1درصد افزایش تعلق دارد.

 منطقه 5 همچنان پرطرفدار

در این ماه همچون ماه قبل(شهریور ۹۶) بیشترین استقبال از واحدهای مسکونی منطقه ۵ تهران با 17.3درصد کل معاملات مسکن پایتخت انجام شده است همچنین 45.9درصد از خانه‌های خرید و فروش شده سن کمتر از ۵ سال داشته‌اند و باز هم در این ماه واحدهای با قیمت ۳ تا 5/۳میلیون تومان در هر متر مربع با دارا بودن 11.3درصد از کل معاملات مسکن بیشترین خرید و فروش را به خود اختصاص دادند. 15.6درصد خریداران مایل به خرید خانه‌های ۶۰ تا ۷۰متر مربعی بودند و 7.3درصد از خانه‌های خریداری شده در بازه قیمتی ۱۶۰تا ۱۹۰میلیون تومان بودند.

 کاهش 8.8 درصدی حجم اجاره

براساس گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ۱۰هزار و ۴۸۸واحد مسکونی اجاره داده شد که نسبت به ماه قبل(شهریور۹۶) 14.2درصد و نسبت به مهر ماه سال قبل (مهر۹۵) 8.8درصد کاهش داشته است. میانگین اجاره‌بها در این ماه هم در هر متر مربع ۲۸هزار و ۱۸۸تومان بود که اگرچه نسبت به شهریور امسال ۸/0درصد کاهش داشت اما نسبت به مهر ماه پارسال 22.4درصد رشد داشته است.

 

ارسال نظر