ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۷۴

3 برنامه جدید دولت برای کمک به خریداران مسکن

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارتخانه برای کمک به متقاضیان مسکن 3پیشنهاد را در قالب کاهش نرخ سود، افزایش مدت تسهیلات مسکن، انتشار اوراق توسط صندوق توسعه ملی در بازارهای جهانی و خرید اوراق MBS بانک مسکن توسط سایر بانک‌ها ارائه کرده است.

حسین عبده‌تبریزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای کمک به متقاضیان مسکن، پیشنهاداتی از طرف وزارتخانه به بانک مرکزی ارائه شده و بانک مسکن هم نامه نوشته تا اصلاحاتی در 3زمینه انجام دهد. یکی از این اصلاحات، افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم از ۱۲به ۱۵سال، کاهش نرخ سود از 9.5به ۷درصد و کاهش مدت سپرده‌گذاری از ۶ به ۴ماه است. او افزود: مسیر دوم این است که بانک مسکن از ترازنامه خود به اتکای تسهیلات اعطایی حدود ۵ میلیارد دلار به قیمت نرخ امروز اوراق منتشر کند. این اوراق را صندوق توسعه ملی بخرد و در دنیا به فروش ‌برساند. عبده‌تبریزی اضافه کرد: در اینجا مساله پوشش ارز مطرح می‌شود که بانک مرکزی باید این پوشش را انجام دهد؛ یعنی امروز ارز را از صندوق می‌گیرد و به قیمت روز ریال می‌دهد و در سررسید هم اگر قیمت روز ارز از اصل و سود اوراق بیشتر شد، تفاوت نرخ را بانک مرکزی با هدف کمک به بخش مسکن و کمک به اقشار ضعیف و متوسط پوشش می‌دهد.

این مقام مسوول، پیشنهاد سوم را خرید اوراق MBS بانک مسکن توسط سایر بانک‌های داخلی دانست و گفت: موضوع سوم خرید اوراق MBS بانک مسکن توسط بانک‌های داخلی از محل سپرده ذخیره قانونی است که هم‌اکنون نرخ آن صفر است. بدین‌ترتیب پیشنهاد می‌شود، بانک‌ها اوراق MBS بانک مسکن را با سود ۲درصد بخرند؛ و هدف بانک مرکزی از این اقدام کمک به مردم برای تامین مسکن حداقلی و پرداخت وام‌های خرد مقیاس است.

کاهش ۲ درصدی جا به‌ جایی مسافر در بنادر طی ۷ ماه

آمار سازمان بنادر و دریانوردی نشان می‌دهد که تعداد مسافران جابه‌جا شده در بنادر کشور در 7ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲درصد کاهش یافته و تعداد شناورها هم در بازه زمانی یاد شده ۵ فروند افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم، مطابق آمار سازمان بنادر و دریانوردی از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه در مجموع 11میلیون و 296هزار نفر با استفاده از بنادر کشور جابه‌جا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل(7ماه آغاز سال 95) 2درصد کاهش نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، آمار ورودی بنادر کشور در 7ماهه ابتدای سال 96 بیش از 5 میلیون و 638 هزار نفر و آمار خروجی بنادر کشور در این بازه 5 میلیون و 658 هزار نفر است که براساس آن آمار خروجی از بنادر 20هزار نفر بیش از ورودی‌هاست.

در بین بنادر کشور، قشم با 8 میلیون و 227هزار جابه‌جایی رتبه نخست بیشترین میزان جابه‌جایی مسافر را به خود اختصاص داده که البته نسبت به 7ماه نخست سال 95 حدود 2درصد کاهش یافته است. پس از بندر قشم، بندر شهید حقانی و کیش در رتبه‌های بعدی جابه‌جایی مسافر قرار دارند.

در مقابل، بندر سیری با آمار صفر، بندر چابهار با 161 جابه‌جایی و عسلویه با 221 جابه‌جایی کمترین میزان جابه‌جایی مسافر را بین بنادر کشور ثبت کرده‌اند.

تخصیص بودجه برای دو خطه کردن قطار تهران- پرند

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از تخصیص ۱۳۰میلیارد تومان از سوی این شرکت به راه آهن برای تکمیل پروژه دو خطه کردن قطار حومه‌یی تهران- پرند خبر داد.

حبیب‌الله طاهرخانی در گفت‌وگو با مهر با انتقاد از شهرداری تهران در زمینه عدم تکمیل مترو پرند ادامه داد: شهرداری خط ۸ مترو را به فرودگاه امام خمینی(ره) متصل کرد اما اتصال پرند به این خط را متوقف کرده است ‌بر همین اساس درحال حاضر جلساتی با شهرداری تهران برگزار کردیم تا کارگاه ساخت مترو پرند نیز فعال شود. او با بیان اینکه درحال حاضر هنوز عملیات عمرانی دو خطه کردن قطار حومه‌یی به پایان نرسیده، گفت: در صورت تکمیل این خط، قطار حومه‌یی پرند مسافران را ۳۰دقیقه‌یی به این شهر می‌رساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است قطار حومه‌یی پرند با سرعت ۱۶۰کیلومتر حرکت کند، تصریح کرد: برای راه‌اندازی قطاری با این سرعت، زیرساخت و واگن‌های برقی لازم است اما در صورت دو خطه شدن ریل‌باس‌های موجود می‌توانند، مسیر ۵۰ دقیقه‌یی فعلی را در نیم ساعت طی کنند. طاهرخانی ادامه داد: مسیر قطار حومه‌یی تهران- پرند در طول ۳سال اخیر به ۱۰رام قطار افزایش یافته و از کلیه نقاط این شهر اتوبوس درون شهری رایگان برای انتقال شهروندان به ایستگاه راه آهن پرند فعال کرده‌ایم.

 

ارسال نظر